۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۶
کد خبر: ۶۰۰۷۹۹
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری:

هدف طاغوت جلوگیری از اجرای احکام الهی است

هدف طاغوت جلوگیری از اجرای احکام الهی است
آیت الله مهدوی با بیان این که طاغوت همواره خودش را از خداوند بالاتر می‌داند، گفت: طاغوت اجازه نمی‌دهد احکام الهی در جوامع پیاده شود از این رو از پذیرش طاغوت نهی شده ایم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن امروز که در مدرسه صدر بازار برگزار شد، گفت: باید به واسطه آوردن دلیل عقلی فکر مخاطبان را خاضع کنیم.
 
وی در تفسیر آیات هفتادم و هفتاد و یکم سوره طا‌ها که می‌فرماید «فَأُلْقِیَ السَّحَرَةُ سُجَّدًا قَالُوا آمَنَّا بِرَبِّ هَارُونَ وَمُوسَى قَالَ آمَنْتُمْ لَهُ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَکُمْ إِنَّهُ لَکَبِیرُکُمُ الَّذِی عَلَّمَکُمُ السِّحْرَ فَلأقَطِّعَنَّ...» افزود: ساحران با ملاحظه صحنه معجزه حضرت موسی (ع) از کفر خارج شدند و خداوند را با چشم دلشان دیدند و به سجده افتاند؛ کسی که منکر خداوند باشد، ولی با دیدن یک معجزه به سجده بیفتد بسیار عجیب است.

آیت الله مهدوی اذعان کرد: طلبه باید مطابق با سنین مختلف و سلیقه‌های گوناگون مردم بتواند درس خداشناسی بدهد و بدین واسطه مردم را به سمت دین داری سوق دهد و این هنر یک طلبه است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: یک استاد دانشگاه که ادعای پیروی از دین مسیحیت را داشت به بنده مراجعه کرد و گفت به نظر من خدایی وجود ندارد و تا به الآن کسی نتوانسته من را قانع کند، بنده به او گفتم اگر لجاجتت را کنار بگذاری می‌توانم وجود خداوند را برایت اثبات کنم و او چاره‌ای به جز پذیرش مسأله نداشت، آن استاد دانشگاه بعد از یک هفته تحقیق و تفحص به بنده مراجعه کرد و گفت خداوند را با تمام وجودم درک می‌کنم.

امام جمعه موقت اصفهان اظهار کرد: عقل مخاطبان باید به واسطه دلیل خاضع شود و این مسأله باید از سوی مُبلغان دینی در نظر گرفته شود؛ اختیار در پذیرش ایمان رکن اساسی است چرا که به واسطه جبر نمی‌توان کسی را متدین کرد؛ باید دلایل عقلی آورده شود و اگر کسی در پذیرش دلیل لجاجت ورزید نباید ناراحت شویم.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که در پذیرش دین هیچ اجباری وجود ندارد، افزود: وظیفه یک مُبلغ دین تبیین مسائل دینی است و مُبین به عنوان یکی از صفات اصلی قرآن به کسی یا چیزی می‌گویند که حق را از باطل تفکیک کند؛ روحانی باید مبین باشد، ولی مخاطب خودش را تحت هیچ شرایطی به جبر به پذیرش دین وادار نکند.

وی ابراز کرد: آیه می‌فرماید که فرعون خطاب به ساحران گفت، من شما را به گونه‌ای به درخت می‌بندم که بندتان وارد درخت شود؛ البته بیان فرعون از روی عصبانیت و تهدیدآمیز بوده است از این رو مبالغه در آن دیده می‌شود؛ متأسفانه برخی افراد که آیات قرآن را متوجه نمی‌شوند می‌گویند واژه «فِی» در این آیه به معنای «عَلی» است.

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: طاغوت‌ها همواره خودشان را از خداوند بالاتر می‌دانند به همین دلیل است خداوند نمی‌خواهد طاغوت حاکم جامعه باشد؛ طاغوت اجازه نمی‌دهد احکام الهی در جوامع پیاده شوند بنابراین از پذیرش طاغوت نهی شده ایم.

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: طاغوت هرگز اجازه نمی‌دهد مردم جوامع به حال خودشان باشند چرا که اگر چنین اجازه‌ای بدهد زیر پای حکومتش خالی می‌شود؛ طاغوت زمان فعلی یعنی آمریکا همین روش را پیش گرفته است./۸۶۷/پ310/ب1
محمد قربانیان
ارسال نظرات