۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶
کد خبر: ۵۹۷۵۷۶
استاد حوزه علمیه خراسان:

اختلاف‌افکنی از طریق تحریک مذاهب حربه سنتی استعمار است

اختلاف‌افکنی از طریق تحریک مذاهب حربه سنتی استعمار است
استاد حوزه علمیه خراسان گفت: اختلاف‌افکنی بین مردم با تحریک پیروان مذاهب مختلف حربه سنتی ‏استکبار و استعمار در کشورهای مختلف به‌ویژه جهان اسلام است.‏

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام غلام نبی گلستانی، استاد حوزه علمیه خراسان، امروز در نشست با طلاب و روحانیان استان، با اشاره به رسالت روحانیت در جامعه، اظهار کرد: بر اساس نظر اندیشمندان زندگی اجتماعی انسان ناشی از نیاز کمک دیگران به انسان است؛ زیرا هیچ‌کس به‌تنهایی و بدون کمک دیگران نمی‌تواند نیازهای خود را برآورده کرده و زندگی سالمی را داشته باشد.

وی ادامه داد: برخی دیگر معتقدند حیات جمعی انسان‌ها ناشی از نیاز پیوند اجتماعی است؛ زیرا کسی نمی‌تواند به‌صورت فردی زندگی کند ولو همه امکانات را برای او فراهم کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین گلستانی با اشاره به اینکه طبق نظر برخی دیگر از اندیشمندان زندگی اجتماعی انسان ناشی از خطرات و خطواتی است که در طبیعت ایجاد می‌شود، افزود: بشر از ابتدای حیات با مشکلات متعددی روبرو بوده و نمی‌توانسته به‌تنهایی در برابر این حوادث غیرمترقبه زندگی کند.

حجت‌الاسلام گلستانی با اشاره به اینکه زندگی اجتماعی گاهی در قالب یک قبیله و ملت یا امت و جوامع مسلکی نمود پیدا می‌کند، تصریح کرد: به‌عنوان نمونه در ایران غیر از اشتراک دینی و مذهبی چیزی نداریم که همه مردم ایران در آن با هم مشترک باشند؛ زیرا مردم ایران در زبان، نژاد، قومیت و ... مختلف هستند اما چیزی که همه این‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهد اسلام است.

وی خاطرنشان کرد: در این میان عملکرد استعمار کهن و نوین این است که هر جا بخواهند مشکلی ایجاد کنند اختلافات قبیله‌ای و نژادی را عَلَم می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین گلستانی با بیان اینکه مذهب و نژاد و جغرافیا سه عاملی است که استعمار برای اختلاف‌افکنی در بین ملت‌ها از آن‌ها استفاده می‌کند، تصریح کرد: دورتادور ایران اسلامی دایره غیر شیعه‌ای قرار دارد، این اتفاقی نبوده و بلکه حساب شده و نتیجه عملکرد استعمار است تا هر وقت بخواهد از طریق تحریک مذهبی بین ملت‌ها اختلاف ایجاد کند.

وی افزود: همه اختلاف‌های جغرافیایی در سرتاسر عالم نتیجه اقدامات استکبار است تا هر وقت بخواهند بتوانند اهداف و مطامع خود را در این کشورها پیگیری کنند؛ ازاین‌رو باید اقوام و گروه‌های مختلف هوشیار باشند که در جامعه کلان کشور عامل تفرقه و تشتت نشود./9314/پ310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات