۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۶
کد خبر: ۵۹۶۳۶۰
مدیر حوزه علمیه لرستان در گفت و گو با رسا:

صیانت از انقلاب، صیانت از حوزه و رسالت آن است

صیانت از انقلاب، صیانت از حوزه و رسالت آن است
مدیر حوزه علمیه لرستان گفت: حوزه علمیه مادر انقلاب است و انقلاب در رشد و تعالی حوزه نقش آفرین بوده و این دو در قبال یکدیگر رسالت خطیری بردوش دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، انقلاب اسلامی به رهبری روحانیت بیدار و هوشیار که در رأس آن امام خمینی(ره) قرار داشت، به پیروزی رسید و عامل تحولات مهمی در منطقه و جهان شد.

انقلاب از حوزه علمیه آغاز شد و روحانیت با اتکای به اسلام ناب و بازسازی اندیشه دینی توانست اصلاحاتی عمیق و بنیادین در نظام اجتماعی ما به وجود آورد که شکل ‏گیری یک نظام دینی و طرح دین در قالب یک نظام در راستای همین مقوله است.

حوزه که عهده ‏دار تغذیه فکری، سیاسی و فرهنگی هسته ‏های حزب‏ اللّه‏ در سطح جهان است، به عنوان اصلی ترین پایگاه فکر و فرهنگ اسلامی و مغز متفکر و قلب ‏تپنده ‏اسلام، بیش از هر عاملی در قوت و ضعف اجتماع مؤثر است.

انقلاب اسلامی پس از پیروزی دستاوردهای فراوانی در زمینه های علمی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و بین المللی فراهم ساخت و از دستاوردهای انقلاب رشد و تعالی حوزه علمیه بود، حوزه ای که در پیروزی انقلاب نقش داشت.

در ادامه گفت و گویی با حجت الاسلام علی میناپور، مدیر حوزه علمیه لرستان، در راستای نقش حوزه در صیانت و پاسداری از انقلاب و نظام اسلامی ارائه می شود.

-نظام اسلامی چه فرصت هایی را در اختیار حوزه و روحانیت قرار داده، از سوی دیگر حوزه چقدر به تأمین نیازهای نظام اسلامی توجه داشته است؟

نظام اسلامی ما مولود حوزه است، علما و بزرگان حوزه، امام راحل دست پرورده حوزه و رهبر معظم انقلاب پرورش یافته حوزه علمیه است، حوزه های علمیه و علما با امانت داری براساس رسالتی که از طرف خدای متعال و انبیا دارند، امانت دار و رساننده ارزش های الهی به مردم هستند.

انقلاب اسلامی با عنایت الهی، پشتیبانی مردم و به وسیله رهبری امام خمینی(ره) به پیروزی رسید، حوزه علمیه مادر انقلاب و انقلاب مولود حوزه است اینها هر کدام در برابر هم مسؤولیت ها و فرصت هایی دارند.

آرزوی روحانیت، تشیع و علمای مکتب اهل بیت(ع) این بوده فرصتی به دست بیاورند تا ارزش های دینی و الهی را به مردم برسانند، به برکت انقلاب اسلامی و نظام بهترین فرصت برای تبلیغ و ترویج دین اسلام فراهم شده است.

بزرگ ترین خدمتی که نظام اسلامی به روحانیان و حوزویان کرده است این بوده که آرزوی آنان برای رساندن امانت الهی به دست مردم را فراهم شده و امروز روحانیان در انجام رسالت تبلیغی خود فرصت های خوبی در اختیار دارند.

در این زمان که همه چیز برای انجام وظیفه، کار جهادی، دلسوزی روحانیت برای خدمت به مردم فراهم شده است، برای کسانی که دل بستند به مکتب اهل بیت(ع) باید از این فرصت ها به بهترین شکل ممکن بهره مند شد و این امکانات به برکت نظام اسلامی فراهم است.

روحانیت افتخارش این است که به نظام خدمت می کند و شاهد هستیم هرجایی که روحانیت پا گذاشته نورانیت و برکت بوده، روحانیت همیشه دلسوز مردم بوده و هیچ جایی نمی بینید در خدمات روحانیت کوچکترین خیانتی به مردم وجود داشته باشد تا جایی که امکانات باشد روحانیت در خدمت به مردم استفاده می کند.

امروز می بینیم که برخی از حوزه های علمیه در پایین ترین امکانات هستند و نمی توانند در عرصه تبلیغ و ترویج معارف الهی خدمت کنند و دین را ترویج دهند و این مشکلات باید برطرف شود.

روحانیت دلسوز و اصیل در هرجایی که امکانات بوده کوتاهی نکردند هرچه کار کنیم برای نظام کم کار کردیم و باید تمام تلاش خود را در خدمت به مردم انجام دهیم و زمینه فعالیت و حضور روحانیت در عرصه های مختلف فراهم شود.

صیانت از انقلاب به معنای صیانت از حوزه و رسالت آن است

-مهم ترین اولویت هایی که حوزه به عنوان خاستگاه و مادر نظام اسلامی باید در صیانت و پاسداری انقلاب و نظام اسلامی مدنظر قرار دهد، کدام است؟

انقلاب ما از حوزه علمیه آغاز شد، حوزه مادر انقلاب است، امروز نیز انقلاب فرصت هایی در راستای رشد و تعالی حوزه ها فراهم ساخته است باید از این فرصت ها در زمینه ارتقای رشد علمی حوزه، اخلاق و معنویت در جامعه بهره مند شد.

حوزه علمیه که خاستگاه انقلاب است، امروز باید راه انقلاب را ادامه دهد و آرمان های ان را در جامعه تبیین و ترویج دهد، در این زمینه حوزه مسؤولیت خطیری بر دوش دارد و برای انجام رسالت خود باید نیروهای انقلابی و ولایتمدار تربیت کند.

حوزه علمیه باید طلابی با روحیه انقلابی تربیت کند، طلابی که دغدغه آنان فقط درس خواندن نباشد و در همه زمینه ها احساس مسؤولیت کنند و بتوانند در آینده نظام اسلامی مسؤولیت های خطیری بر دوش بگیرند.

باید جوانانی انقلابی در حوزه تربیت و پرورش داد که روحیه انقلابی و جهادی را در جامعه تقویت کنند و آموخته های خود را در عرصه های مختلف و برای خدمت به مردم و نظام اسلامی به کار گیرند.

طلاب باید قدر جایگاه خود را بدانند و از امکانات و فرصت هایی که در اختیار دارند در راستای رشد علمی، اخلاقی و معنوی خود به کار بگیرند و با فراگیری علوم دینی و حوزوی بتوانند در انجام رسالت تبلیغ خود موفق عمل کنند.

-برای کارآمدتر کردن نظام اسلامی در چه قلمروهایی نیاز هست تا حوزه و حوزویان ورود جدی داشته باشند؟

ورود روحانیت در بسیاری از عرصه ها برای خدمت به مردم و رفع مشکلات جامعه ضرورتی انکارناپذیر است، من معتقد هستم اگر میدان برای طلاب به ویژه طلاب جوان، محقق، با نشاط، مبلغ و خوش بیان فراهم شود می توان شاهد رشد و ترقی شد.

باید زمینه حضور روحانیت در عرصه هایی همچون آموزش پرورش، در زمینه مسائل اجتماعی، ادارات و مراکز فرهنگی فراهم شود و از حضور و تخصص روحانیت در این زمینه ها بهره مند شد.

توجه داشته باشیم که در عرصه های مختلف اگر روحانیان شایسته با روحیه جهادی و ولایتمداری به کار گرفته شود و امکانات در اختیار آنان قرار گیرد، امکاناتی حتی کمتر از امکانات موجود مشخص می شود چه شگفتی هایی به وجود می آید.

البته در عرصه هایی همچون پزشکی و دیگر عرصه هایی که تخصص لازم و خاص خود را می طلبد باید از افراد متخصص و کارآمد که تخصص لازم را دارند بهره مند شد.

صیانت از انقلاب به معنای صیانت از حوزه و رسالت آن است

-راه های صیانت از انقلاب و آرمان های والای آن از سوی حوزویان چیست؟

صیانت از نظام به معنای صیانت از خود حوزه، رسالت حوزه و ارزش های مکتب اهل بیت(ع) است، حوزه علمیه امانت دار رسالت تبلیغی است و حوزویان برای اینکه از هویت، رسالت و وظیفه خود صیانت کنند باید از ارزش های الهی، ارزش هایی که شهدا، رزمندگان دفاع مقدس و مدافعان حرم جانفشانی کردند صیانت کنند.

حوزه علمیه با انجام وظیفه خود می تواند از انقلاب و آرمان های والای آن صیانت و پاسداری کند و اگر در این راستا موفق عمل نماید خطری برای نظام اسلامی پیش نمی آید و اگر خطری انقلاب و نظام اسلامی را تهدید کند، آن خطرات خنثی می شود.

-با وجود اینکه حوزه خاستگاه نظام اسلامی است، اما در اسناد کلان و کلی کشور چندان نقشی به حوزه ها داده نشده است، مشکل کجاست؟

حضور روحانیان در اسناد بالادستی چندان کمرنگ نیست، در قانون اساسی که میثاق ملی و بالاترین قانون بالادستی نظام اسلامی است، از سوی روحانیان بزرگی همچون شهید بهشتی و دیگر بزرگان تدوین شده که افتخار ما است.

سند چشم انداز که علمای بزرگ و پژوهشگران در تدوین آن کمک های فراوانی کردند، سند الگوی اسلامی پیشرفت که برای 50 سال تدوین شده است از سوی علما، پژوهشگران و محققان حوزوی با دانشگاهیان تدوین شده است.

حضور روحانیان در مقام عمل را می توان گفت که پر رنگ نیست، وقتی یک قانون بالادستی، قانون چشم انداز و قانون اساسی نوشته می شود اما در مقام اجرا که امکانات اجرایی دارند کوتاهی می شود و اگر روحانت در مقام اجرا نیز حضور داشته باشد به خوبی شاهد نتیجه کار خواهیم شد.

روحانیت زمانی که نظاره می کنند زحمات آنان آن طور که می خواستند به ثمر ننشسته زحماتی که برای رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی بوده و اما مشکلات همچنان برجاست، غصه می خورند و اهداف و آرمان ها و تدابیری که پیش بینی کرده بودند عملی نمی شود.

بزرگانی که در مقام اجرا اسناد را در دست دارند و امکانات در اختیار دارند اگر دلسوزی کنند، گره ای از کار مردم و جامعه باز شود و مشکلات را حل کنند، همانطور که نظام اسلامی به پیروزی رسید و قانون اساسی نوشتیم به دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی نزدیک می شویم./9451/ت300/ب1

ابراهیم بهروج
ارسال نظرات