۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸
کد خبر: ۵۹۵۴۲۰
رییس دانشگاه باقرالعلوم(ع):

نگاه تک بعدی و مادی، نهادهای علمی کشور را از پیشرفت باز می‌دارد

نگاه تک بعدی و مادی، نهادهای علمی کشور را از پیشرفت باز می‌دارد
حجت الاسلام والمسلمین مریجی در ارزیابی موفقیت نهادهای علمی ایران گفت: توانایی پوشش نیازهای اخروی و دنیوی، نشان‌گر میزان موفقیت نهادهای علمی کشور است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الله مریجی، رییس دانشگاه باقرالعلوم(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در تبیین موفقیت یا عدم موفقیت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در دوران 40ساله نظام اسلامی اظهار داشت: اصولا مراکز آموزشی و پژوهشی هر جامعه‌ای بر اساس نیازهای واقعی آن شکل می‌گیرد.

تفاوت تعریف نیاز، متناسب با آموزه‌های هر جامعه

رییس دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان این که در برخی از جوامع، ممکن است تعریف و تدوین کننده این نیازها متفاوت باشد، گفت: تعریف نیازها در بعضی از جوامع به خاطر بشرمحور بودن آنها یا تقید به آموزه‌های دینی در دیگر جوامع، گوناگون است.

وی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی به عنوان جامعه‌ای با شرایط خاص دینی، بایستی براساس آموزه‌های اسلامی، نیازهای علمی و پژوهشی خود و در ابعاد کلان‌تر نیازهای بشر را بررسی کند، برخلاف جوامع غیردینی که دو بعدی نبوده و صرفا تک‌ بُعدی، مادی و این جهانی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین مریجی با بیان این که جوامع اسلامی بر اساس آموزه‌های دینی خود دو بعدی بوده و این جهانی نیستند و نیازهای دنیوی و اخروی خود را باید پوشش دهند، تصریح کرد: این همان نگاه کلان است که آموزش، پژوهش، صنعت و هرکاری که در جامعه بخواهد صورت گیرد، باید در راستای تأمین نیازهایی باشد که برای بشر تعریف شده است.

وی مطرح کرد: پرسشی در این زمینه وجود دارد، مبنی بر این که آیا دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور، چشم‌انداز خود را بر اساس آموزه‌های دینی نوشته‌اند یا با توجه به مباحث دنیوی که پاسخ این پرسش، به نوعی آسیب‌شناسی از نهادهای علمی است.

تنوع نهادهای علمی در ایران، سبب پیچیدگی آن می‌شود

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تنوع نهادهای علمی حوزوی و دانشگاهی در جمهوری اسلامی بیان کرد: این تنوع سبب پیچیده شدن بیشتر مسأله می‌شود.

وی در ادامه به تاریخچه نهادهای دانشگاهی و حوزوی اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌های کشور از سال 1312 تأسیس شده و حدود 80 سال قدمت دارند، اما قبل از این دوره، نهادهای حوزوی، تنها نهادهای علمی کشور بوده‌اند.

رییس دانشگاه باقرالعلوم(ع) درباره تفاوت مبانی نهادهای علمی حوزوی و دانشگاهی گفت: نهادهای حوزوی بایستی بر مبنای آموزه‌های دینی، مباحث آموزش و پژوهش خود را ترسیم کنند و در مقابل نهادهای دانشگاهی باید بررسی شوند که اهداف و چشم‌اندازهای آن، در رابطه با آموزه‌های دینی است یا غیردینی.

توانایی پوشش نیازهای اخروی و دنیوی، نشان‌دهنده میزان موفقیت نهادهای علمی

وی افزود: بنابراین در ارزیابی موفقیت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور، جوامع و سازمان اجتماعی علمی، موفق است که توانایی پوشش نیازهای اخروی و دنیوی انسان‌ها را به صورت توأمان داشته باشند و تک بعدی عمل نکنند، چراکه جامعه، جامعه‌ای اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین مریجی با تأکید بر ضرورت توجه به ابعاد دوگانه دنیا و آخرت اظهار داشت: اگر در جامعه اسلامی ایران، آموزش یا پژوهشی صورت می‌گیرد که صرفا بعد مادی جامعه و اعضای آن را پوشش می‌دهد، نشان‌دهنده عدم موفقیت در عمل است، چراکه بُعد آخرتی را در نظر نگرفته است و باید توجه داشت که در نظر گرفتن ابعاد دنیوی و اخروی به صورت همزمان، امری ضروری و مهم محسوب می‌شود.

قابل ذکر است، مشروح کامل این گفت‌وگوی به زودی در سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا منتشر می‌شود./876/ت302/س

مهدی شاهی
ارسال نظرات