۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۶
کد خبر: ۵۹۴۷۱۸
یادداشت؛

جوانان را دریابیم

جوانان را دریابیم
یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های هر جامعه نیروی انسانی آن است ونسل جوان سرزنده‌ترین وچابک‌ترین گروه نیروی انسانی را تشکیل می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری رسا، یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های هر جامعه نیروی انسانی آن است ونسل جوان سرزنده‌ترین وچابک‌ترین گروه نیروی انسانی را تشکیل می‌دهد. چنانچه این نسل خوب مدیریت شود نیروی جوانی و قدرت ابتکار، گره‌گشای بسیاری از مشکلات بوده و راه‌های سخت وناهموار را به آسانی می‌پیماید.
چرخ‌های عظیم صنایع سنگین با همت نیروی جوان می‌چرخد و ذخائرطبیعی که در اعماق زمین نهفته است با پشتکار نسل جوان استخراج می‌شود.
 
درسرزمین ما دفاع ازحریم کشور در هشت‌سال دفاع‌مقدس، دفاع از حریم اهل‌بیت عصمت و طهارت و حفظ امنیت مثال‌زدنی کشور در دنیای پرآشوب کنونی، عموما مرهون ایمان و ایستادگی نسل جوان است و نوآوری‌هایی که کشور ما را در زمره معدود کشور‌های پیشرفته جهان قرار داده در سایه خلاقیت و تلاش شبانه‌روزی نسل جوان پدید آمده است.
 
همه این امتیازات و کارآمدی‌ها زمانی استمرار پیدا می‌کند که جوان احساس کند در جامعه مورد توجه است و به نیاز‌های اساسی او رسیدگی می‌شود. امنیت اقتصادی، روانی و اجتماعی او مورد عنایت مسئولان نظام است و طبق برنامه دقیق از هر‌جهت تحت مراقبت کامل قرار دارد. طبیعی است در چنین فضایی جوان از همه توان و شور و هیجان خود تحت سرپرستی مدیران با کفایت درجهت رشد و تعالی مجموعه تحت نظر صادقانه تلاش می‌کند. این قبیل جوانان با سرعت پختگی و تجربه لازم را برای اداره واحد‌های بزرگ و بزرگ‌تر به‌دست آورده و کشور را در مسیر رشد و بالندگی قرار می‌دهند.
 
جوان در مکتب اسلام
 
اسلام توجه مخصوص به جوان دارد و در برنامه‌های تربیتی برای جوانان جایگاه ارزشمندی قائل است. رسول گرامی اسلام (ص) در موارد متعددی پاره‌ای از مشاغل مهم جامعه را به جوانان لایق محول می‌فرمود و در برابر آنان که انتقاد می‌کردند از آنان دفاع می‌کرد. این روش پیامبر در ۱۴۰۰ سال قبل نشان داد که در مکتب اسلام شرط اساسی عهده‌دار شدن مسئولیت‌های بزرگ، شایستگی‌ای است که امروز با عنوان شایسته‌سالاری از آن یاد می‌شود.
 
مقام معظم رهبری درمورد نسل جوان فرموده‌اند: «جوانی یک پدیده درخشان و یک فصل بی‌بدیل وبی‌نظیر از زندگی هر انسان است. در هر کشوری که به مسئله جوان وجوانان آن‌چنان که حق این مطلب است درست رسیدگی بشود، آن کشور در راه پیشرفت، موفقیت‌های بزرگی به‌دست خواهد آورد. اگر کشوری مثل کشور ما باشد که جمعیت جوان یک جمعیت غالب وبزرگ ویک نسبت عظیم از جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهد این قضیه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند... جوان احساس می‌کند در وجود او انرژی‌های متراکمی وجود دارد، توانایی‌هایی را درخود احساس می‌کند هم از لحاظ جسمانی و هم از لحاظ فکری و ذهنی حقیقتا هم توانایی که در جوان است می‌تواند معجزه کند می‌تواند کوه‌ها را جابه‌جا کند.»
 
نیاز‌های جوان
 
جوان به اقتضای جوانی‌اش نیاز به تشکیل خانواده، اشتغال و اسکان دارد و در شرایط اقتصادی عادی جامعه، قشر جوان بدون حمایت قادر به تامین نیاز‌های یاد شده نیست. بدیهی است اکنون که کشور درشرایط تحریم قرار دارد، مسئولان نظام و ثروتمندان متعهد ضرورت دارد با برنامه‌ریزی دقیق و به‌صورت ویژه جوانان را دریابند.
بدیهی است هرگونه سهل‌انگاری، عواقب نامطلوب روحی-روانی برای قشر جوان به‌همراه خواهد داشت که آثار سوء آن دامنگیر همه اقشار جامعه خواهد شد؛ زمانی که خسارت غیرقابل جبران است.
 
معضل مسکن در کشور
 
معضل مسکن در کشور معلول شرایط تحریم نیست. سال‌های طولانی است که عموم مردم خصوصا جوانان در آستانه ازدواج با این معضل دست و پنجه نرم می‌کنند. البته نابه‌سامانی اقتصادی کنونی طبق گزارش مسئولان ذیربط، مشکل مسکن را دو برابر کرده است، زیرا اعلام کردند که قیمت مسکن حدود ۹۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. جوانی که تا دیروز قادر به تهیه مسکن نبود بسیار روشن است که امروز تصورش را هم نمی‌کند.
 
جوانان در اولویت
 
یکی از عرصه‌هایی که ثروتمندان متعهد می‌توانند برای نسل جوان کشور چاره اندیشی کنند عرصه مسکن است. یکی از دوستان که تحصیل کرده اروپا است می‌گفت در بعضی از کشور‌های اروپایی دولت واحد‌های مسکونی کوچک تدارک دیده و به مدت یک‌سال مجانا در اختیار زوج‌های جوان بدون مسکن قرار می‌دهد اگر این موضوع صحت داشته باشد باید به طراحان این ایده صد آفرین گفت.
 
خوشبختانه در کشور ما پتانسیل انبوه سازی وجود دارد آنچه کمبود داریم ابتدا تفکر و اندیشه نجات جوانان کشور است دوم مدیریت کلان این راهبرد.
 
اخیرا سیمای جمهوری اسلامی ایران اعلام نمود که مدیریت محترم اوقاف استان همدان به کمک خیر اندیشان ده‌ها واحد مسکونی کوچک برای زوج‌های جوان در سالروز ازدواج مولای متقیان وحضرت زهرا سلام الله علیهما افتتاح و در اختیار آنان قرار داده است. این خبر بسیار مسرت بخش بود طرحی که در این نگاره آمده ملهم از این کار نیک اوقاف همدان است.
 
ساماندهی
 
سازمان اوقاف کشور با درک این مهم و با الگو گیری از اقدام زیبای استان همدان می‌تواند در یک گرد همایی ضمن تقدیر از اقدام خداپسندانه اوقاف همدان و مردم خیر اندیش آن از نمایندگی‌ها در استان‌ها بخواهد به کمک واقفان و خیر اندیشان اقدام مشابهی انجام دهند و به منظور تشویق استان‌ها در یک بازه زمانی معین بهترین نیکوکاران را به صورت کشوری مورد قدر دانی قرار دهد.
 
سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) و بنیاد مسکن و بنیاد جانبازان وکلیه نهاد‌های ذیربط می‌توانند درحد امکانات خود در این امر ملی مشارکت نمایند. البته شروع برنامه نیاز به کار فرهنگی دارد و در این زمینه همه رسانه‌های کشور می‌توانند دین خود را به این امر مقدس اداء نموده و ثروتمندان و نیکوکاران آگاه و دردمند کشور را برای مشارکت در ساماندهی مسکن جوانان در آستانه ازدواج فراخوان نمایند.
 
پیشنهاد می‌شود هر سازمان و تشکیلات دولتی یا مردمی که وارد عرصه انبوه سازی می‌شوند محصول تلاش‌شان را در اختیار اوقاف همان محل قرار دهند تا با سیاست واحد در اختیار زوج‌های جوان بدون مسکن همان شهر قرار گیرد.
 
این اندیشه اگر عملیاتی شود به سهم خود چرخ‌های اقتصاد کشور را تحرک بیشتری خواهد بخشید ضمن آنکه اشتغالزایی افزایش خواهد یافت و در نهایت امید جوانان به آینده‌ای پر فروغ‌تر افزایش می‌یابد. /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
منبع: رسالت
ارسال نظرات