۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۵۹۲۸۴۶
ذوالقدر در گفت وگو با رسا تشریح کرد؛

جزییات جلسه کمیته بودجه و اصلاح ساختار کمیسیون فرهنگی

جزییات جلسه کمیته بودجه و اصلاح ساختار کمیسیون فرهنگی
نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس جزییات جلسه کمیته بودجه و اصلاح ساختار کمیسیون فرهنگی را تشریح کرد.

سیده فاطمه ذوالقدر نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در تشریح جزییات جلسه امروز کمیته بودجه و اصلاح ساختار کمیسیون فرهنگی که به‌منظور بررسی پیشنهاد‌ها و نقطه نظرات نهاد کتابخانه‌ها، بنیاد سعدی و بنیاد دایره المعارف اسلامی برگزار شد، گفت: در این جلسه حجت الاسلام آزادی‌خواه به‌عنوان رییس کمیته و بنده نایب رییس کمیسیون فرهنگی و عضو کمیسیون تلفیق و آقای سعیدی نماینده عضو ناظر کمیسیون در نهاد کتابخانه ها حضور داشتند.

وی با اشاره به انتقاد پور مختار از مسؤولان نهاد کتابخانه ها از بودجه پیشنهادی دولت برای نهاد کتابخانه، اظهار داشت: آقای پور مختار در این جلسه بودجه در نظر گرفته‌شده برای کتابخانه‌ها و هزینه‌های جاری آن را کافی ندانست و پرداخت حقوق کارکنان در سال 98 را سخت بیان کرد، همچنین با توجه به این بودجه از تعطیلی احتمالی 40 باب کتابخانه در سراسر کشور ابراز نگرانی کرد.

ذوالقدر ادامه داد: همچنین وی اعلام داشت امروز بسیاری از روستاها و شهرستان‌های کوچک و کم برخوردار نیاز به کمک و حمایت‌های مالی دارند علی رغم آن‌که سهم 0.5 درصدی از محل شهرداری‌ها باید در اختیار کتابخانه‌ها قرار گیرد اما با توجه به مشکلات موجود این تخصیص نیز صورت نمی‌پذیرد.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به حضور سخایی معاونت بنیاد سعدی در این جلسه، گفت: وی گزارشی از فعالیت‌های این بنیاد در خارج از کشور ارائه داد و گفت این بنیاد با تشکیل 250 کلاس درس در خارج از کشور نقش قابل‌توجهی در ترویج زبان ایرانی دارد.

وی افزود: همچنین اعلام داشت این موسسه به‌صورت هیأت امنایی اداره می‌شود و با وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت خارجه و وزارت ارتباطات تعاملات مستقیم دارد و 5 درصد از اعتبارات سازمان فرهنگ و ارتباطات به این بنیاد تخصیص می‌یابد و علیرغم صرفه‌جویی‌های که بنیاد با بهره‌گیری از اساتید محلی دارد بازهم با توجه به افزایش قابل‌توجه نرخ ارز تخصیص این 5 درصد تکافوی نیازها و برنامه‌های بنیاد را نخواهد داشت.

ذوالقدر بیان داشت: دستگاه دیگری که در این جلسه حضور داشت بنیاد دایره المعارف اسلامی بود این بنیاد از سال 62 شروع به فعالیت علمی و پژوهشی داشته و دارای نیروهای متخصصی است که حداقل آشنا به سه زبان هستند و هم‌اینک 24 جلد دایره المعارف اسلامی آماده دارند که مرجعی برای بسیاری از پژوهشگران محسوب می‌شود. این بنیاد باکمال تعجب ابراز داشت که احتمالاً اشتباهی در بودجه تخصیصی رخ‌داده چراکه بودجه بنیاد از 9 میلیارد به 2 میلیارد کاهش داشته که یقیناً اداره امور جاری و انجام فعالیت‌های بنیاد را بسیار مورد تهدید قرار خواهد داد.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان در خصوص شرایط اقتصادی موجود و انقباضی بودن بودجه برای سال پیش رو را یک واقعیت دانست و خاطرنشان کرد: لازمه عبور از این بحران همیاری همه دستگاه‌ها و نهادها است، تا باصرفه جویی‌های لازم و پرهیز از انجام موازی کاری‌ها بتوانند بهترین خدمات را به مردم ارائه دهند، اما تلاش و رایزنی برای افزایش اعتبارات تخصیصی به برخی نهادها که واقعاً امورات جاری آن‌ها با مضیقه مواجه خواهد شد را موردبازنگری قرار خواهیم داد./813/ت302/ق

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات