۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۳
کد خبر: ۵۹۰۶۶۳
حجت الاسلام والمسلمین عباسی مطرح کرد؛

توجه به پژوهش؛ لازمه رشد و توسعه نهادهای علمی

توجه به پژوهش؛ لازمه رشد و توسعه نهادهای علمی
ریس جامعه‌المصطفی تصریح کرد: مدیریت پژوهشی باید ضمن توجه به ابزارها و زیرساخت‌ها، برنامه‌ریزی لازمی برای پویایی پژوهش‌ها دنبال کند.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی رئیس جامعة‌المصطفی در ششمین اجلاسیه مدیران و دبیران پژوهشی جامعه‌المصطفی ضمن تسلیت سالروز رحلت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) و گرامی‌داشت هفته پژوهش، خاطرنشان کرد: ملجأ منور حضرت معصومه(سلام الله علیها)، تأثیر شگرفی در شکل‌گیری و گسترش حوزه علمیه قم داشته، این مکان را به محل اجتماع مشتاقان معارف ناب الهی تبدیل نموده است.

وی همجواری و حضور در کنار ملجأ نورانی حضرت معصومه(سلام الله علیها) را افتخاری بزرگ برای حوزویان دانست و یادآور شد: ایام وحدت حوزه و دانشگاه، روزی ارزشمند برای دو نهاد تولید علم مهم با مأموریت‌های خاصی است که به صورت مکمل با یکدیگر همکاری می‌کنند.

رئیس جامعة‌المصطفی اهمیت تعامل و ارتباط نهادهای تولید علم را در کشور انکارناپذیر دانست و گفت: دانشگاه‌های جدید در دل سنت‌های دینی روییده است، به گونه‌ای که نخستین دانشگاه‌هایی که در کشورهای مختلف جهان ایجاد شده، درون فضای علمی، سنتی و دینی این کشورها رشد یافته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی اظهار داشت: با توجه به الگوگیری از دانشگاه‌هایی که در تمدن جدید شکل گرفته بود، این جدایی شدت بیشتری گرفت؛ از این رو، ضروری است نهادهای تولید علم از یکپارچگی ویژه‌ای برخوردار باشند.

وی شعار وحدت حوزه و دانشگاه را نشان‌دهنده تعالی هدف‌گذاری جمهوری اسلامی دانست و اذعان داشت: تفاسیر مختلفی از وحدت حوزه و دانشگاه شکل گرفته است و بسیاری از راهکارهایی که برای وحدت حوزه و دانشگاه ارائه می‌شود، در جای خود مقبول و مورد تأیید است.

رئیس جامعة‌المصطفی با بیان این که بنیادی‌ترین تفسیر از وحدت حوزه و دانشگاه، وحدت در تعالی معرفتی است، اظهار داشت: هر علمی، مبتنی بر نوعی مبناهای معرفتی است. این مبانی معرفتی، مسیر حوزه‌های دانشی را یکسان و جهت‌دهی واحدی بر کاروان علم ترسیم می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی اظهار داشت: اگر وحدت در مبانی معرفتی رخ دهد، نهاد تولید و ترویج علم، یعنی حوزه و دانشگاه، روز به روز به هم نزدیک‌تر خواهند شد و هدف تعالی‌بخش واحدی پی‌گیری خواهند نمود.

وی جامعة‌المصطفی را تجسمی از وحدت حوزه و دانشگاه دانست و یادآور شد: ضمن رواج علوم اسلامی در مراکز و مؤسسات جامعة‌المصطفی، بسیاری از رشته‌های علوم انسانی در بخش‌های متعدد این نهاد فاخر بین‌المللی ارائه می‌شود.

رئیس جامعة‌المصطفی با بیان این که گام نهادن درست در مسیر علوم انسانی- اسلامی، الگوی جدیدی از همکاری‌های حوزه و دانشگاه را رقم خواهد زد، خاطرنشان ساخت: پژوهش، مهم‌ترین عنصر ارزیابی پویایی علمی نهادهای آموزشی است؛ اگر نهاد علمی بخواهد از رشد و توسعه لازم برخوردار باشد، باید مدیران آن به پژوهش توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی بر جایگاه آموزش پژوهش‌محور در شکل‌گیری مراکز آموزشی توسعه‌یافته تأکید نمود و اظهار داشت: نظریه‌پردازی در حوزه‌های مختلف علمی و پیش بردن مرزهای دانش، از مهم‌ترین ملزومات مرجعیت‌بخشی به فعالیت‌هاست.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی خاطرنشان کرد: جامعه‌المصطفی به عنوان مرکز علمی بین‌المللی، نیازمند پژوهش‌های بنیادین است که تا حد زیادی بر عهده تراز برجسته‌ای از استادان فاخر قرار دارد.

وی پژوهش‌های توسعه‌ای و توجه به زوایای مختلف معارف الهی را از پژوهش‌های لازم عنوان کرد و اظهار داشت: امروز، پژوهش‌های کاربردی، جزو ضرورت‌های جدی جامعه بشری به شمار می‌رود؛ پژوهشگر در این فرایند، ضمن بهره‌گیری از معرفت‌های تولیدشده، باید آنها را در صحنه عمل و در اجزای مختلف برنامه‌ریزی‌ وارد و ارائه نماید.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با بیان این که مدیران گروه‌های علمی و دبیران پژوهشی جامعه‌المصطفی، رسالتی ویژه در ارائه پژوهش‌های کاربردی دارند، اذعان داشت: مدیریت پژوهشی باید ضمن توجه به ابزارها و زیرساخت‌ها، برنامه‌ریزی لازمی برای پویایی پژوهش‌ها دنبال نماید.

رئیس جامعة‌المصطفی با بیان این که نشریات علمی، نقش مهمی در اشتراک‌گذاری یافته‌های دانشی ایفا می‌کند، اظهار داشت: در کنار تقویت نشریات علمی- پژوهشی، برای ممارست و تمرین دانش‌پژوهان، باید بیش از گذشته به نشریات علمی- ترویجی توجه داشته باشیم.

وی پژوهش‌محوری را از تأکیدات آموزشی جامعة‌المصطفی دانست و خاطرنشان کرد: ضمن توجه به آسیب‌زدایی و ارتقای کیفیت پژوهش‌ها، نباید از مشکلات و تنگناها هراسید. به یاری خداوند متعال، از این گذرگاه عبور خواهیم کرد که تأثیر چندانی در ارتقای سطوح علمی المصطفی نداشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، در پایان، با تأکید بر این که جامعة‌المصطفی مسیر پرافتخاری پیموده و دست‌آوردهای ارزشمندی رقم زده است، اظهار داشت: با توجه به کثرت نیازهای عرصه بین‌الملل، راه طولانی در پیش داریم؛ پیمایش این مسیر، نیازمند جهاد علمی و تلاش روزافزون مدیران و برنامه‌ریزان است. /924/د103/ج

ارسال نظرات