۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۵۹۰۵۸۳
معاون ارتباطات و بین‌الملل المصطفی:

«جهان محلی اندیشی»؛ کلید تحقق مرجعیت علمی

«جهان محلی اندیشی»؛ کلید تحقق مرجعیت علمی
معاون ارتباطات و بین‌الملل جامعه‌المصطفی توجه به ابعاد بین‌المللی در امر پژوهش را ضروری توصیف کرد.
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام قنبری در این مراسم، با اشاره به لزوم بررسی پژوهش در ابعاد مختلف اخلاقی، اقتصادی، فقهی و...، ابراز داشت: امروز در جهانی زندگی می‌کنیم که هر اتفاقی در هر گوشه از عالم، می‌تواند در همه جهان تأثیرگذار باشد؛ جهانی شیشه‌ای که در آن حریم خصوصی معنای چندانی ندارد.

وی «جهان‌محلی‌اندیشی» را در پژوهش، برای نشر و ترویج متاع علمی و میراث ارزشمند حوزوی در سراسر عالم ضروری دانست و تصریح کرد: ایجاد گفتمان علمی در عرصه جهانی اقتضائاتی دارد که یکی از آن‌ها توجه به دیگر کنشگران عرصه پژوهش بین‌الملل است. امروز بدون شناخت سایر بازیگران عرصه جهانی پژوهش، روش‌شناسی و شاخه‌های مطالعاتی تأثیرگذار فکری و جریان‌آفرین، نمی‌توانیم مدعی کسب جایگاه شایسته علمی باشیم.

معاون ارتباطات و بین‌الملل المصطفی ادامه داد: در پژوهش‌ها و فعالیت‌های پژوهشی باید توجه داشت که حاصل فعالیت علمی ما به کدام پرسش بی‌پاسخ و نیاز علمی عالم پاسخ خواهد گفت. اقتضای گونه‌شناسی و پاسخ‌گویی به مسائل علمی و فرهنگی، که ما متولی آن هستیم، انعطاف‌پذیری، هوشمندی و سامانمند بودن در عرصه پژوهش است.

وی با تأکید بر لزوم حرکت در مسیر شناخت معیار‌های بازیگران عرصه پژوهش در صحنه بین‌المللی، خاطرنشان کرد: برخی از پژوهشگران ما به دلیل شناخت ناکافی از معیار‌های موجود و متعارف علمی در جهان، خود را از آن بی‌نیاز می‌دانند، ولی برای جهانی نمودن دست‌آورد‌های پژوهشی، باید معیار‌های بین‌المللی پژوهش را شناخته، به دنبال تکثیر عمقی آثار علمی خود در جهان با بهره‌گیری از روش‌های جدید باشیم.

حجت‌الاسلام قنبری، رسیدن به جایگاه بین‌المللی علمی را مقدمه مرجعیت علمی دانست و گفت: با اتخاذ رویکرد جهان‌محلی‌اندیشی می‌توان به سطحی از جایگاه بین‌المللی علمی دست یافت که به معنای خلق نقطه عطف پژوهش بین‌المللی است و سپس با مدیریت ادامه این مسیر، دست‌یابی به مرجعیت علمی محقق می‌گردد. /۱۳۳۰/د103/ج
ارسال نظرات