۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۵:۰۵
کد خبر: ۵۸۶۸۶۳
سر مقاله؛

نظریه مقاومت جواب داده است

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه بهتر از هر سیاستمدار دیگری در دنیا این را فهمیده که برای بازی در قواعد جوامع غرب آسیا باید شریک‌های مطمئن و البته قدرتمندی داشته باشد و ایران یکی از همین قدرت‌های رو‌به‌رشد است.
آیت الله خامنه ای، ولادیمیر پوتین

به گزارش خبرگزاری رسا، در چند سال اخیر هر وقت «ولادیمیر پوتین» به‌عنوان رهبر یکی از کشورهای قدرتمند جهان، پا به تهران گذاشته حتماً سری هم به انتهای خیابان «فلسطین جنوبی» زده.

او بهتر از هر سیاستمدار دیگری در دنیا این را فهمیده که برای بازی در قواعد جوامع غرب آسیا باید شریک‌های مطمئن و البته قدرتمندی داشته باشد و ایران یکی از همین قدرت‌های رو‌به‌رشد است. آبان‌ماه سال گذشته وقتی اجلاس تهران راجع به مسائل سوریه برگزار شد، یک سیاستمدار دیگر هم به اردوگاه تهران-مسکو پیوسته بود.

شاید مقایسه این اجلاس با اجلاسی که 75‌سال قبل در همین تهران برگزار شد، خالی از لطف نباشد؛ زمانی که سران سه کشور انگلیس، آمریکا و شوروی بدون عنایت به مسوولان ایرانی راهی تهران شدند و سهم طرف ایرانی در بازی قدرت، صرفاً اطلاع از سفر این مقامات به ایران و نه حتی اجازه‌گرفتن برای حضور در کنفرانس تهران بود.

دو نفر از این مقامات حتی بی‌احترامی و تحقیر را به جایی رساندند که حداقل برای حفظ شؤون دیپلماتیک به دیدار میزبان‌شان بروند و این شاه مخلوع بود که سراسیمه به دیدار «چرچیل» و «روزولت» رفت و عاجزانه از آن‌ها درخواست جابه‌جایی تبعیدگاه پدرش را کرد. حال این وضعیت را با وضعیت این روزهای ایران مقایسه کنیم که یکی از طرف حساب‌های اتفاقات مهم منطقه است؛ از سوریه گرفته تا عراق و یمن.

دیگر نمی‌شود نقش ایران را در منطقه نادیده گرفت. ایران در ابتدای مسیر قدرتمندتر شدن است و این را می‌شود از سطح نزاعی که آمریکا و اروپا با ما دارند، فهمید؛ نزاعی که در سال‌های جنگ در سطح واردات سیم ‌خاردار به ایران بود و حالا به نقش‌آفرینی در کشورهای منطقه رسیده است. این تازه ابتدای مسیری است که از بهمن‌57 به این سو شروع کرده‌ایم؛ زمانی که تصمیم گرفتیم روی پای خودمان بایستیم و به کسی باج ندهیم.

مسیر و تئوری جدید در فضای دو قطبی آن روز، حالا و در این روزها نتایج خودش را نشان داده و به بار نشسته است. نظریه مقاومت جواب داده و می‌دهد، به‌شرطی که دلدادگانی معتقد، از بن دندان و پا به رکاب داشته باشد./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: صبح‌نو

ارسال نظرات