۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۵
کد خبر: ۵۸۶۷۴۷
سر مقاله؛

شهر را دریابید

زیر پوست شهر تحولاتی شکل گرفته و خود را به اشکال گوناگونی بازتاب می‌دهد؛ بزه‌کاری‌های خرد، هنجارشکنی‌های اخلاقی و مصرف مواد مخدر که جملگی در محل عام صورت می‌گیرد و با کم‌ترین ممانعت مواجه است.
بزه کاری جوانان

به گزارش خبرگزاری رسا، زیر پوست شهر تحولاتی شکل گرفته و خود را به اشکال گوناگونی بازتاب می‌دهد؛ بزه‌کاری‌های خرد، هنجارشکنی‌های اخلاقی و مصرف مواد مخدر که جملگی در محل عام صورت می‌گیرد و با کم‌ترین ممانعت مواجه است.

عوامل اقتصادی، تهاجم فرهنگی و شکاف‌های طبقاتی در تزاید این رفتارها مؤثر است و به نظر می‌رسد نوعی کم‌عملی در دستگاه‌های مرتبط با این مقوله وجود دارد.

این مجموعه‌ها که ترکیبی از واحدهای انتظامی، اجتماعی و فرهنگی‌اند، هر کدام به دلایلی از خود سلب مسوولیت می‌کنند یا از دامنه فعالیت‌شان کاسته‌اند که عمدتاً ریشه در مسائل سیاسی و در وجه دوم بودجه‌های مرتبط دارد که شرح آن در مجال نمی‌گنجد و بنا هم نیست که خدمات فراوان آن‌ها نادیده گرفته شود، چه این‌که مثلاً نقش‌آفرینی ناجا در زمینه‌های مختلف تا آنجا افزایش یافته که گویا باید خلل ناکارآمدی‌های دیگران را فقط با نیروی انتظامی پاسخ داد یا شهرداری که آن‌قدر گرفتار رفت‌و‌آمد مدیرانش شده که از مسوولیت‌های اجتماعی‌اش بازمانده و...

با این همه نمی‌توان چشم بر تحولات شهر بست، از حد دو سال و اندی قبل که شورای متمرکزی برای مهار آسیب‌های اجتماعی پدید آمد، انتظار این بود که با سرعتی بالاتر از حدود معمول، به این مسائل رسیدگی شود و مشاهدات و پیمایش‌ها نشان می‌دهد که نه‌تنها چنین نشده، بلکه روز‌به‌روز بر دامنه مشکلات نیز افزوده شده است.

شهر را دریابیم که کالبد زندگی و سیاست و آینده است و اگر مسموم شود،‌ دشمن خیلی زود می‌تواند آن‌را به زیر سیطره خود درآورد./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: صبح‌نو

ارسال نظرات