۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
کد خبر: ۵۸۶۴۱۲
آیت الله صدیقی:

انسان با لقمه حرام صاحب اشک و سحر نمی‌شود

امام جمعه موقت تهران گفت: اشک نصیب هر کسی نمی‌شود و برای رسیدن به آن طینت پاک و لقمه حلال لازم است؛ انسان با لقمه حرام صاحب اشک و سحر نمی‌شود.
آیت الله کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران در کلاس درس اخلاق که امروز در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) برگزار شد، ضمن عرض تبریک به مناسبت ایام میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) گفت: انسان سالک اسیر شکم نیست، شکم بر او سلطه ندارد، خوردنی‌های دنیا هیچ‌گاه او را سرگرم نکرده و به دلیل تامین طعام و گذران امور اقتصادی به انحراف کشیده نمی‌شود.

وی افزود: با توجه به آیات قرآن کریم و روایات معصومین(ع)، در منش و مسلک سالکان الی الله حساسیت به حلال بودن غذا بسیار اهمیت داشته و آنها همواره از خوردن غذای حرام، وحشت و به مصرف غذای حلال اصرار داشتند؛ علمای بزرگ معتقد بودند هر سفره‌ای برای طلبه روا نیست، هر غذایی را نباید خورد و به مهمانی هر کسی نباید تن داد.

امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: در این روزهای عزیز و پر خیر و برکت از پیامبر رحمت و مهربانی توفیق اشک ریختن در سحر از خشیت الهی بخواهیم؛ بزرگان ما عاشق اشک ریختن در سحر بودند، این اشک نصیب هر کسی نمی‌شود و برای رسیدن به آن طینت پاک و لقمه حلال لازم است؛ انسان با لقمه حرام صاحب اشک و سحر نمی‌شود.

وی در ادامه بیان داشت: مراقبت در حلال بودن غذا و مال از اهم مواردی است که سالکان الی الله باید به آن توجه ویژه و عمیق داشته باشند؛ یکی از دستورات سالکین الی الله نگهداشتن جوع است به این ترتیب که نباید غذا به قصد لذت و به حد سیری بخورند؛ پر بودن معده یکی از حجاب‌هایی است که سلب توفیقات از انسان می‌شود.

آیت الله صدیقی ابراز داشت: امام صادق(ع) یکی از دستوراتی که برای سالک الی الله مطرح می‌کند این است تا زمانی که گرسنه نشدی دست به غذا نبر و قبل از سیر شدن دست از آن بکش؛ همچنین پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند بیشترین افراد امت من به علت زیاده روی در ارضای شهوت و شکم وارد جهنم می‌شوند؛ به همین علت سفارش شده جوانان و طلاب که ازدواج نکرده‌اند طبق دستورات ائمه(ع) باید در خوردن غذاهایی که شهوت‌شان را تهییج می‌کند اعتدال را رعایت کنند و پرخوری نکنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: غذا را برای لذت و کامجویی نخوریم زیرا کامجویی سبب گُل کردن بُعد حیوانیتِ در انسان می‌شود؛ غذا را تنها به این علت بخوریم که بتوانیم انرژی کافی برای درس، کار، عبادت و خدمت داشته باشیم./۹۶۹/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات