۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۵۸۴۶۹۷
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران مطرح کرد؛

بهترین زمان انعقاد نطفه برای داشتن فرزندی زیبا و باهوش

استاد دانشگاه تهران گفت: بهترین تولدها از آن نوزادهایی است که پدر و مادرشان عاشقانه خواسته اند که بچه دار شوند، انتخاب زمان در انعقاد نطفه و فرزند آوری بسیار مهم است، حال سؤال می شود در طول سال چه زمانی برای انعقاد نطفه خوب است.
افروز
افروز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، غلامعلی افروز، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، روز گذشته در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران با اشاره به اهمیت بحث تحکیم خانواده، ازدواج را زیباترین گل واژه هستی دانست و گفت: ازدواج یک نیاز فطری و ضرورت اجتماعی است.

وی افزود: فرزند آوری حق همسران است و فرزند هبه الهی به شمار می رود، هبه به عبارت ساده به معنای هدیه و امانت است که خداوند فرزند را به عنوان هدیه و امانت عنایت می کند، والدین باید بستری برای پرورش مطلوب و بهینه این امانت الهی فراهم کنند.

این استاد دانشگاه با بیان این که صرف فرزندآوری مایه تفاخر و برتری طلبی نیست، اظهار داشت: بچه دار شدن فی نفسه زمینه برتری طلبی و تفاخر را برای انسان فراهم نمی کند بلکه آفرینش بستر مطلوب برای پرورش فرزندی سالم، صالح، پویا، خلاق، عاقل و متدین سبب فخر و عزت والدین است.

وی ادامه داد: فرزندپروری رسالت خطیر و ارزش آفرین والدین است، همه دوست داریم که فرزندانی سالم، صالح و متعهد پرورش دهیم چرا که از بهترین برکات عمر انسان داشتن چنین فرزندانی است، فرزندان سالم و نسل پویا منبع قدرت مهم برای هرکشوری است.

افروز با بیان این که جمعیت پویا و خلاق مایه فخر کشور است، ابراز داشت: منبع قدرت اصلی کشور وجود فرزندان و جوانان خردمند، هوشمند و توانا است به همین جهت باید بیشترین دقت را در فرزند پروری داشته باشیم، نشر حقایق علمی و دینی در حوزه فرزند آوری نشر علم نافع است که باید مورد توجه همگان باشد.

وی عنوان کرد: برخی از علما و مبلغان در نمازهای جمعه و منابر بازگویی این مطالب علمی و حقیقت دینی را یک ضرورت تلقی می کنند، سؤال می شود که در چه زمان و موقعیتی باید به فکر فرزند آوری بود؟ آمادگی زیستی، سلامت عمومی و توجه به سن زیستی و روانی از مؤلفه های مهم برای فرزند آوری است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: سن حقیقی انسان برآیند 3 مؤلفه سن شناسنامه ای، سن زیستی و سن روانی و نشاط معنوی است، سن انسان ها تنها در شناسنامه ها خلاصه نمی شود، شناسنامه جزئی از عمر انسان به شمار می رود اما اساس، سن زیستی و نشاط معنوی است.

وی اضافه کرد: در خانواده هایی که چند فرزند دارند و با فاصله های خاصی به دنیا آمده اند سن زیستی فرزند نخست به صورت نسبی جوان تر از فرزندان دیگر است، مؤلفه دیگر سن نشاط معنوی و بهره مندی از عقلانیت است، فرزندانی که با والدین دلارام زیسته اند نشاط معنوی، نگرش مثبت و انگیزه های غنی دارند و وجودشان مملو از آرامش و امید است.

این استاد دانشگاه گفت: دختران 40 ساله امروز قوی تر از دختران جوان سال ها قبل هستند دختران 20 ساله 90 سال قبل هستند و می توانند فرزندانی سالم، زیبا و باهوش داشته باشند، این که بعضا گفته می شود بالای 35 سال ریسک داشتن فرزند آسیب دارد نادرست است، این سخن به 100 سال قبل باز می گردد که میانگین سن خانم ها 50 سال بود اما در حال حاضر به بالای 80 رسیده است.

وی افزود: اگر افراد به ویژه بانوان نشاط معنوی خود را حفظ کنند هرگاه خواستند می توانند ازدواج کنند و فرزندان سالم داشته باشند، تأکید بر ازدواج به هنگام است چرا که یک نیاز فطری به شمار می رود و هرکس عمدا آن را به تأخیر بیندازد تجارب ناخوشایندی از اختلالات روانی را به دنبال خواهد داشت.

افروز با بیان این که اصل بر این است که ازدواج و فرزند آوری به هنگام باشد، اظهار داشت: اگر به هر دلیلی این ازدواج به تأخیر افتاد، افراد نباید نگران باشند چرا که سن زیستی غالب افراد جوان تر از سن شناسنامه ای آنان است و می توانند ازدواج کنند.

وی ادامه داد: گاهی برخی آقایان، خانمی را برای خود مناسب می دانند اما وقتی متوجه می شوند که سن خانم مثلا بالای 35 سال است پشیمان می شوند چرا که عده ای به آن ها القا می کنند که فرزند آن ها معلول خواهد شد، اولا ازدواج برای رسیدن به آرامش است و ثانیا خانم های بالای 40 و 50 سال در 10 سال گذشته بیش از 5 هزار فرزند در مناطق جهان به دنیا آوردند و یک درصد آسیب داشتند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان این که آمادگی روانی برای فرزندآوری بسیار مهم است، ابراز داشت: هر زمان که زن و شوهر یکدیگر را دوست داشتند و آرامشگر یکدیگر شدند و مطمئن شدند که تا بهشت همسفر یکدیگر هستند می توانند بچه دار شوند، از این رو نباید به سفارش دیگران بچه دار شده و بچه های ناخواسته داشته باشیم.

وی عنوان کرد: باید آگاهانه بیندیشیم و هرگاه زن و شوهر همدل شدند می توانند فرزند آوری کنند، وقتی زن و شوهر بخواهند بچه دار شوند فرزند باهوش تر و با وزن بهتری به دنیا می آید اما در فرزندان ناخواسته میانگین وزن کمتر است، وقتی هرکدام از طرفین راضی نباشند فرزند با مشکل به دنیا می آید.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: بهترین تولدها از آن نوزادهایی است که پدر و مادرشان عاشقانه خواسته اند که بچه دار شوند، انتخاب زمان در انعقاد نطفه و فرزند آوری بسیار مهم است، در طول سال چه زمانی برای انعقاد نطفه خوب است؟

وی اضافه کرد: بهترین و مطلوب ترین زمان برای انعقاد نطفه بر اساس تحقیقات و پژوهش ها آغاز بهار است، همزمان با جوانه های طبیعت، نطفه انسان که جوانه وجود انسان است اگر در آغاز بهار منعقد شود بهتر است، در تهران آغاز بهار 15 اسفند، در شیراز اول اسفند و اهواز 15 بهمن است.

افروز تأکید کرد: در سه ماهه دوم بارداری یعنی 16 هفتگی به فرموده خدای مهربان در قرآن روح الهی در جنین دمیده می شود، وقتی روح الهی در جنین دمیده می شود کنش های روانی، هوشمندی، حافظه، شنیدن و حرکت آغاز می شود و جنین با صحبت های پدر و مادر آرامش می گیرد.

وی افزود: فرزندی که تحرک دارد و می شنود انرژی زیادی مصرف می کند و چون انرژی زیاد مصرف می کند تغذیه خوب و اکسیژن بهتری می خواهد، در 3 ماه دوم بارداری که تابستان است، روزها بلند بوده و آفتاب بیشتری وجود دارد و مادران می توانند میوه های تازه ای میل کنند و با اکسیژن بیشتر جنین زیباتر و هوشمندتر خواهد بود و با وزن بهتری به دنیا می آید.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران اظهار داشت: میانگین وزن فرزندانی که در نیمه دوم سال به دنیا می آیند بیش از فرزندانی است که در نیمه نخست سال به دنیا می آیند، نکته دیگری که باید مورد توجه زوجین باشد دعا و نیایش است، پدر و مادر باید نماز شکر بخوانند که توفیق ازدواج و همدلی داشتند و می خواهند فرزندی را متولد کنند تا روشنگر راه و باقیات الصالحات باشد./1323/پ۲۰۱/س

ارسال نظرات