۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۶
کد خبر: ۵۸۳۹۴۱
تبیین رهنمودهای مقام معظم رهبری؛

نخبگان، گنجینه های ثروت کشورند

نقش نخبگان در پیشرفت کشور ایران را در این چهار دهه می توان ناشی از اراده، مسؤولیت پذیری و احساس دلبستگی نخبگان به کشور برشمرد که با وجود مشکلات فراوان و نبود زیرساخت‌های تکنولوژیکی، در رشته های مختلف، به تلاش مشغولند و نتایج بزرگی را در عرصه‌های گوناگون بدست آوردند.
سخن نگاشت | بنیاد نخبگان باید شبانه روزی کار کند

به گزارش خبرگزاری رسا، «دستگاه استکبار و نظام سلطه با وجود نخبه در یک کشور -که مایه‌ پیشرفت آن کشور است و بزرگ‌ترین ثروت یک کشور محسوب می‌شود- مخالف است. از هر راهی بتوانند سعی می‌کنند این نخبه را از این کشور بگیرند.» مقام معظم رهبری دردیدار با نخبگان 26/7/97

نقش نخبگان در پیشرفت 

پیشرفت های مقطعی یا پیوسته کشور ایران را در این چهار دهه می توان ناشی از اراده، مسئولیت پذیری و احساس دلبستگی نخبگان به کشور برشمرد که با وجود مشکلات فراوان و نبود زیرساخت‌های تکنولوژیکی، صدها شخصیت برجسته در رشته های مختلف، به تلاش مشغولند و نتایج بزرگی را در عرصه‌های مختلف بدست آوردند.

نقش نخبگان هر جامعه در افتخار و استقلال آن کشور نقشی بارز است، به طوری که یک نخبه می تواند خود به تنهایی جمعیتی را به دنبال خویش بکشاند و اگر فردی خواستار موفقیت محیط اطرافش باشد، آن جمع را در راه پیشرفت راهنمایی کند و اگر عکس آن باشد، می تواند با جریان سازی و پیش داوری با جاذبه‌ گرچه محدود‌ خود،‌ آن ها را برای به انزوا کشیدن راهنمایی کند. پس نقش نخبگان چه در حالت مثبت و چه غیر از آن مهم و قابل توجه است و نباید آن را نادیده گرفت. نخبه باید با احساس مسئولیت به کشور و ملت خود، در عرصه کاری تلاش و فداکاری کند چرا که بدون علاقه به سرنوشت این دو، فرد نمی تواند در جامعه خود تآثیری واقعی و راهگشا داشته باشد. به طوری که می توان خروجی های نخبگان را معلول مسئولیت پذیری، علاقه و دلبستگی به پیشرفت کشور دانست.

تحقق شعار های نظام

آیا صرف اعلام یک شعار مثل حمایت از تولید ملی ،باید آسوده خاطر از محقق شدن آن باشیم؟ خیر؛متغیرهای بسیاری در این امر نقش دارند که یکی از آنها، نیروی انسانی ماهر و خلاق است که ما از آن تحت عنوان نخبه یا سرآمد یاد می‌کنیم. 

لذا اهمیت وجود نخبگان در یک جامعه درتحقق شعارهابر ما معلوم و مشهود میشود. بنابراین توجه به نیروی انسانی به عنوان مهم ترین سرمایه حائز اهمیت است.

برهمین اساس  لازم است  برنامه ریزی مستمری برای جذب نخبگان دانشگاهی در کشور صورت گیردو از فرار مغزها به خاطر فقدان برنامه ی جذب جلوگیری شود .که این موضوع ما را در آینده با چالش هایی جدی مواجه می کند.

اینکه چرا کشورهای توسعه یافته تلاشی استراتژیک و برنامه ریزی شده برای پذیرش یا مهاجرپذیری نخبگان      می کنند! خود دلیل روشنی بر نقش نخبگان در پیشرفت کشورهای توسعه یافته است , امروز اگر آمریکا یا کانادا یا اروپا و چین وغیره هزینه و تسهیلات قراوانی برای جذب نخبگان دیگر کشورها می دهند برای اینست که بوسیله همان افراد توانسته اند در زمینه علم و تکنولوژی پیشرفت های خارق العاده ای داشته باشند .

فناوری ها اثر خلاقیت نخبگان است

تجربه نشان داده که فناوری بر اثر خلاقیت و تلاش نخبگان یک کشور به وجود می‌آید و ترقی می‌کند و باعث ایجاد اشتغال، رفاه، سودآوری، رشد و جلوگیری از خروج ارز و حتی ورود ارز به کشور می شود، وقتی  مافناوری تولید مایحتاج اولیه و تکمیلی ؛ دفاعی وتامین انرژی پایدارهسته ای خودمان را داشته باشیم آنگاه می توانیم بهتر زندگی کنیم و از امنیت بالای اقتصادی که امروزه با توجه به اهمیت تلویحی تولید ملی و حمایت از سرمایه ایرانی و هم چنین جایگاه ایران در جهان و منطقه امری مهم به حساب می آید، برخوردار باشیم.      

امروز به همت سرآمدان و برگزیدگان جامعه دانشگاهی مومن و انقلابی علاوه بر ارتقای ترازهای دانشگاهی، اقتصادی و علمی در حال رسیدن به مرتبه ای هستیم که سطح شاخص های مهم استراتژیک و تاثیر گذارمان بر منطقه آسیا افزایش یافته وهمگی این مولفه‌ها حاکی از آن است که نخبگان کشور با وجود حمایت‌های نه چندان ایده آل در جهت خود کفایی و رشد، گام های موثری برداشته اند.

اکنون با توجه به بیشتر شدن تعاملات بین المللی ایران زمان آن است که دولت مردان با برنامه ریزی و ایجاد بستری مناسب به سرمایه گذاری هرچه بیشتر در تولید علم و نوآوری رو بیاورند. واین بستر را همگام و هم رده با ارتقای مدیریتی جهادی و انقلابی در دانشگاه ها و مراکز و نهادهای علمی کنند تا بتوان آثار درخشان آن را مشاهده کرد. مراکزی نظیر شهرک و پارک‌های علم و فناوری، مراکز دانش بنیان، مراکز علمی و تحقیقاتی می توانند نیاز بخش صنعت را به نوآوری و افزایش کیفیت تآمین کنند، ضمن اینکه این کار متقابلاَ به افزایش شور و نشاط علمی در دانشگاه ها، کمک خواهد کرد. دانشگاه ها بهترین و مناسب ترین بستر برای رشد و ارتقای نوآوری و فناوری هستند که باید مسئولین ضمن شناسایی تخصصی ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در مراجع آموزش عالی کشور وباتکیه به نیروهای مومن ومتعهد به آرمانهای انقلاب، به تحلیل و ارائه راهکارهای عملی استفاده هرچه بهتر ایشان بپردازند.

نقش آفرینی نخبگان جوان

حضور جوانان در عرصه های مختلف، قطعاَ بسیار پیش برنده است اما مهم تر از حضور اجرایی جوانان، تآثیرگذاری فکری و گفتمان سازی ایشان است چرا که این کار، مسئولان و مدیران را هم به همان جهت مورد نظر جوانان، سوق خواهد داد و پدیده ای بنام گردش نخبگان نیز به وقوع می پیوندد. جوانان باید با فکر کردن، نوشتن و انعکاس ایده های خود بدون هراس از نگاه های کور غیرآکادمیک فضایی مبتنی بر آینده پژوهی به وجود آوردند و مسئولین کنونی بر مسند قدرت باید بدانند که تا ده سال آتی و شاید کمتر، این نسل سوم و چهارمی ها هستند که می خواهند کشور را اداره کنند و اگر میدانی به آنها داده نشود، عملاً و ناخودآگاه با صحنه قدرت قهر می کنند که این موضوع خوشایند نبوده و حتی تبدیل فرصت به تهدید است.

پس این نکته را باید متذکر شد که اکنون بهترین زمان برای نیروسازی و پرورش نخبگان است و اگر آگاهان حاکم بر جامعه به این موضوع مثل مقام معظم رهبری ،توجه نکنند و مجالی برای حضور ایشان در صحنه فراهم نسازند، از این بی توجهی در آینده جامعه و کشور را متضرر می کنند.

همان طور که حرکت علمی سال های اخیر و تبدیل تولید علم به یک ثروت، نتیجه شکل گیری گفتمان علمی در بیش از یک دهه گذشته است اکنون نیز جوانان و سرآمدان باید همانند همان شکل گیری فضاهای گفتمانی علمی به اهمیت و ارتقای نقش خودشان در راهبرد و ارزش ها بپردازند و این خود باوری را به عنوان گرداننده‌ این کشور در خود تقویت کنند. البته اهمیت کار فرهنگی بر روی نخبگان با توجه به تآثیرگذاری و الگوسازی آنها در جامعه بسیار مهم و قابل توجه است که می بایست به صورت جدی تری برای آن مدل های ظریفی را از جنس خودشان در نظر گرفت. ضرورت توجه هم زمان نخبگان به کلان نگری و درک درست شرایط کشور می تواند راهگشای خیلی از مشکلات در جامعه باشد.

ضرورت تعامل دوجانبه دولت و نخبگان

مقام معظم رهبری در قسمت دیگری از رهنمودهای خود به نخبگان و دولتمردان بر ضرورت تعامل دوجانبه ی آنها فرمودند: تعامل دوجانبه‌ای باید میان نخبگان و نظام مدیریت کشور وجود داشته باشد؛ این تعاملِ دوجانبه باید باشد. معنای این تعامل دوجانبه، از ناحیه‌ نخبگان این است که همه‌  امکاناتِ خودشان را برای پیشرفت کشور به کار بگیرند؛ البتّه گاهی به‌صورت شخصی می توانند این کار را انجام بدهند، گاهی هم بایست مجموعه‌ دولتی‌ها کمک کنند؛ نقش نخبه بنابراین این است که کشورِ خود را پیش ببرد؛ امکان خود و استعداد خود و ظرفیت خود را در خدمت کشورش بگذارد. نقش دستگاه حکومتی و نظام مدیریتی کشور هم این است که خدمات بدهد، موانع را برطرف بکند، نگذارد که نخبه از نقش‌آفرینی عقب بماند که اگر نخبه‌ ما از نقش‌آفرینی عقب ماند، کشور عقب خواهد ماند. نخبه باید تحرّک داشته باشد، باید پیشرفت کند، وَالّا صِرف نخبه بودن کافی نیست؛ نخبه‌ متحرّک، نخبه‌ پیش‌رونده، نخبه‌ی فعّال، برای کشور یک ثروت عظیمی است.26/7/97

امروز نخبگان زیادی در کشور هستند که دارای خلاقیت و ابتکار و اختراع و اکتشاف های جدیدهستند ؛ ولی دستگاههای دولتی درقبال این استعدادها هیچ مسئولیت و وظیفه ای ندارند ونخبگان در مراجعه به دستگاه های دولتی ناامید و بی پاسخ بر می گردند. این واقعیت ناشی از رسوب همان سیاست وابستگی دستگاه های اجرائی به بیگانه وعدم وجود مکانیزم تکیه به داخل است .که درساختار اجرائی کشور باید اصلاح شود تا دستگاه های بجای پس زدن نخبگان دنبال آنها بگردند و با اشتیاق آنها را یافته و به کار بگیرند . شخصا نخبگان مستعد فراوانی را دیده ام که از مراجعه های بی پاسخ به مراکز دولتی خسته و ناامید شده و به بیگانگان پناه برده یا نخبگی را رها کرده اند .!!

حفظ و نگهداری نخبگان

رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به جایگاه و نقش نخبگان در پیشرفت کشور و ارزش و قیمت این سرمایه نیروی انسانی فرمودند:

منابع انسانی یک گنجینه و یک ثروت عظیم برای هر کشوری هستند، از جمله کشور ما. خب، حالا که این گنجینه است، حالا که ثروت است، مثل هر ثروت دیگری در معرض چپاول و غارت و تطاول است و دشمن درصدد است که این ثروت را از چنگ کشور بیرون بیاورد. البتّه این مخصوص ما نیست -در مورد کشور عزیز ما البتّه شاید شدّت بیشتری دارد- [بلکه] دستگاه سلطه، نظام سلطه، درصدد است که این ثروت را از چنگ ملّتها خارج کند. حالا برای چه خارج کند؟ برای اینکه خودش استفاده کند؟ نه، این همه‌ قضیه نیست. البتّه [اگر] خودش بتواند استفاده کند خواهد کرد، امّا هدف عمده‌ی دیگر او عبارت است از انحصار؛ دستگاه سلطه دنبال انحصار است: انحصار علمی، انحصار فنّاوری، انحصار داشته‌های ثروت‌آفرین، انحصار داشته‌های قدرت‌آفرین؛ دنبال این است.

لذاست که شما می بینید در یک کشوری می‌آیند دانشمندان را ترور می کنند -دانشمندان هسته‌ای ما را ترور کردند- [چون] می خواهد این ثروت در این کشور نباشد. گفتم، مخصوص ما هم نیست؛ در عراق، در آن برهه‌ی سه چهار ساله‌ای که آمریکایی‌ها مستقیماً مسائل عراق را بعد از رفتن صدّام به عهده داشتند، ده‌ها دانشمند عراقی ترور شدند؛ آمریکایی‌ها می دانستند که اگر چنانچه با نبودن صدّام این دانشمندها باشند، کشور را حرکت می دهند، پیش میبرند؛ [لذا] شناسایی کردند، دانه‌دانه دانشمندها را ترور کردند. در جاهای دیگر هم همین‌جور است؛ انحصار، توجّه کنید! پس نخبه در معرض است. من نمی خواهم شماها را بترسانم؛ می خواهم شماها توجّه داشته باشید که دستگاه استکبار و نظام سلطه با وجود نخبه در یک کشور -که مایه‌ پیشرفت آن کشور است و بزرگ‌ترین ثروت یک کشور محسوب می شود- مخالف است. از هر راهی بتوانند سعی می کنند این نخبه را از این کشور بگیرند: یا با اِمحاء فیزیکی یا با اِمحاء فرهنگی و نرم‌افزاری یا با بیکار کردن یا با مشغول کردن او به مسائل شخصی غیر مرتبط با کشور و از این قبیل؛   مقام معظم رهبری 26/7/97

بر اساس رهنمود فوق مقام معظم رهبری نخبگان کشور را درمعرض چپاول و غارت ومحو فیزیکی یا فرهنگی و سیاسی و نرم افزاری دشمن دانستند و توجه خود نخبگان و دولتمردان را به این نکته جلب کردند که اگر از این ثروت عظیم حراست و نگهبانی لازم و درست نشود دشمن در او طمع کرده و اورا از ملت و کشور بصورت های متعدد خواهد گرفت ، طبق این رهنمود کسانی که :

1- زمینه جذب و نگهداشت نخبگان در داخل کشور را فراهم نکنند

2- درمسیر اشتغال و ایفای نقش نخبگان درپیشرفت کشورمانع تراشی کنند

3- باالقائات فرهنگی نخبگان را تشویق به مهاجرت وفرار از کشور کنند.

4- از کنار اختراعات و خلاقیتها و اکتشافات آنها بی تفاوت بگذرند

5- نخبگان را شناسائی و اقدام به ترور فیزیکی آنها نمایند

6- زمینه شناسائی نخبگان توسط دشمنان را فراهم و حذف آنها را میسر نمایند

همگی در مسیر خیانت به آینده کشور و دشمنی در حق ملت و جلوگیری از پیشرفت ایران اسلامی سهیم و شریک اند و باید در برابر ملت و نظام پاسخگو باشند./۹۶۹/د۱۰۲/ب۱

منبع: رسالت

ارسال نظرات