۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۵۸۳۴۹۸
آیت الله مصباح یزدی:

عمل اختیاری زمینه را برای دریافت رحمت ویژه الهی فراهم می کند

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که تا وقتی زمینه امتحان فراهم نشود و انسان انتخاب اختیاری نداشته باشد نمی تواند به بالاترین مقام ها برسد، گفت: عالی ترین مرتبه رحمت الهی زمانی دریافت می شود که انسان اختیار داشته باشد و با اختیار خود مسیر مورد رضایت الهی را انتخاب کند.
 آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، به فرازهایی از دعای مکارم الاخلاق اشاره کرد و گفت: هر موجود مختاری که کاری را انجام می دهد وسیله ای برای تحقق یک هدف است تا به نتیجه مطلوبی برسد.

وی افزود: همه کارهای اختیاری نوعی هدف دارد، برخی اهداف مناسب نیست و ارزش ندارد که انسان عمر خود را صرف آن کند، به چنین کارهایی لغو، لهو، باطل و بیهوده گفته می شود، البته در این کارها هم انسان مقصودی را در نظر می گیرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که اگر هدف انسان عقلایی و حکیمانه باشد کار حق نامیده می شود، اظهار داشت: اگر هدف حکیمانه و عقلانی باشد باطل خواهد بود، شخص عاقل کسی است که هدفی را در نظر بگیرد که بیشترین بهره را ببرد.

وی ادامه داد: خلق انسان و عالم هدف حکیمانه ای دارد که باید آن را شناخته و در راه تحقق آن قدم برداریم، بر اساس آیات قرآن کریم هدف از آفرینش آزمایش انسان است، در آیه ای دیگر بیان شده که جن و انس برای عبادت آفریده شده اند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که انسان می تواند با اختیار خود به بی نهایت برسد، ابراز داشت: انسان با اختیار می تواند سرنوشت خود را تعیین کند، انسان خلیفه الهی در زمین است و در شرایط اختیاری می تواند به بالاترین مقام ها برسد.

وی عنوان کرد: تا وقتی زمینه امتحان فراهم نشود و انسان انتخاب اختیاری نداشته باشد نمی تواند به بالاترین مقام ها برسد، عالی ترین مرتبه رحمت الهی زمانی دریافت می شود که انسان اختیار داشته باشد و با اختیار خود مسیر مورد رضایت الهی را انتخاب کند، خدا انسان را برای بهره مندی از رحمت خلق کرد و انسان برای رسیدن به رحمت باید عبادت اختیاری انجام دهد.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: اگر این عالم ماده خلق نشده بود امکان وجود برای انسان وجود نداشت تا بتواند با اعمال اختیاری خود به عالی ترین مقام ها که رحمت ویژه الهی است برسد./1323/

ارسال نظرات