۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۱
کد خبر: ۵۸۱۶۲۷
تولیت مدرسه علمیه ثامن الائمه مطرح کرد؛

شباهت اسلام با ادیان یهود و مسیحیت

تولیت مدرسه علمیه ثامن الائمه(ع) درباه شباهت اسلام با ادیان یهودیت و مسیحیت، گفت: اسلام بیش از مسیحیت به دین یهود شباهت دارد.
جازاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین جازاری معمویی تولیت مدرسه علمیه ثامن الائمه(ع)، امروز در جلسه درس اخلاق همین حوزه علمیه با موضوع معنویت و ریشه‌های معنویت در دین یهود به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: مکتب یهود یکی از مکاتب مشهور و مهم دینی دنیا و اولین نظام دینی مدون در بین پیامبران اولوالعزم است.

وی با استناد به آیه شریفه ۷۵ سوره آل عمران، اظهار داشت:  این آیه با بیان صریح و روشن معین میکند که اسلام نسبت به ادیان ابراهیمی یعنی یهود، مسیحیت، زرتشت و امثالهم نگاه مطلق ارائه نمیکند و در همین آیه خداوند خطاب به پیامبر اکرم(‌ص) می فرماید: ای رسول ما، این جماعت اهل کتاب دو دسته هستند، یک دسته افرادی که اگر به آنها امانتی سپردی، بدون تخلف، آن را به تو بازمیگردانند.

حجت الاسلام والمسلمین جازاری معمویی ادامه داد: یک دسته هم افرادی هستند که اگر به آنها یک دینار بسپاری به تو بازنمی‌گردانند مگر از قدرتت حساب ببرند؛ منظور این است که بین آنها هم افراد صالح و درستکار وجود دارد و هم افراد ناصالح و غیردرستکار؛ چیزی که ما در دنیای اسلام نیز می‌بینیم این است که افرادی تنها نام مسلمانی را یدک می‌کشند و افرادی هم حقیقتا مسلمان هستند.

تولیت مدرسه علمیه ثامن الائمه(ع) درباره یهودیت به چند نکته اشاره کرد و گفت: مهمترین نکته در دین یهود آن است که مشترکات فراوانی ببن اسلام با دین یهود وجود دارد دوم اینکه یهودیت هم در مسیحیت اثر بسیار مهمی گذاشته و هم در اسلام اثر گذار بوده است.

وی در تحلیل این موضوع، بیان داشت: از ۴جهت و 4 بُعد میتوان فهمید که اسلام در خیلی از مفاهیم با یهودیت مشترکات و شباهاتی دارد نخست مربوط به شخصیت و حیات این دو پیامبر اولوالعزم یعنی حضرت موسی(ع) و حضرت محمد مصطفی(ص) می‌شود، پیامبر اکرم(ص) دعوت را ابتدا بصورت فردی، خانواده و قومی آغاز فرمودند و در نهایت رهبری قوم را عهده دار شدند.

حجت الاسلام والمسلمین جازاری معمویی افزود: حضرت موسی(ع) نیز ابتدا بصورت فردی دعوت خود را آغاز سپس خانواده و در نهایت رهبر قوم بنی اسرائیل تبدیل شدند در حالی که در مورد حضرت عیسی(ع) اینطور نیست.

تولیت مدرسه علمیه ثامن الائمه(ع) اضافه کرد: ایشان زمانی که دعوت را آغاز کرد تا زمانی که به صلیب کشیده شدند، رسما ۱۲نفر همراه ایشان بودند که بنا بر آنچه در نوشته‌ها و ادبیات مسیحیت وجود دارد ۲ نفر از این ۱۲ نفر به عنوان خیانت دچار مسائل حاشیه شدند. حضرت عیسی(ع) هرگز رهبر قوم نشدند و در جایگاه پیامبر و در یک جمع محدود باقی ماندند هر چند که پیامبر اولی العزم بودو شریعت او تا امروز باقیست.

وی با اشاره به نتایج شباهت بین پیامبر اکرم و حضرت موسی گفت: در اسلام و مسیحیت دو نوع قانون وجود دارد نخست قوانین ناظر به فرد و دیگر قوانین ناظر به جامعه. عنوان جامعه و فرد در یهودیت و اسلام وجود دارد. تعابیری به نام ولایت علما و ولایت فقیه را به عنوان اینکه یک فقیه میتواند در حوزه مال، فرزند صغیر، قضاوت و امثالهم، وارد شود را در دین اسلام شنیده‌ایم در حالی که این مفاهیم قبل از اسلام در یهودیت نیز وجود داشت./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات