۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳
کد خبر: ۵۸۱۲۲۵
امام جمعه موقت كاشان:

مؤمن، حق بين و حق گو است

امام جمعه موقت كاشان گفت: كسي كه چشم دل او كور باشد و حق بين نباشد قطعا در ظلمت كفر، فساد، ظلم، جهالت و فساد اخلاق فرو رفته است و مومن واقعي كسي است كه حق بين و حق گو باشد.
حجت الاسلام اسلامي تبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار جمعه شب در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد آيت الله رضوي كاشاني برگزار شد در ادامه تفسير سوره 16 آيه رعد، گفت: سوره رعد يكي از سوره هاي مكي است و يكي از علائم سوره هاي مكي خطاب خداوند به كفار است.

وي افزود: از ابتداي سوره رعد تا آيه 16 خداوند به صورت متوالي درباره توحيد و ربوبيت و خالقيت و نشانه هاي عظمت و قدرت خداوند به كفار تذكر داده است.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: خداوند در آيه 16 سوره رعد غير مستقيم و از طريق پيامبر تفكرات اهل كفر را به چالش مي كشد و به پيامبر مي فرمايد، ‹‹قُلْ مَنْ رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ›› به كفار بگو پروردگار آسمانها و زمين چه كسي است.

وي افزود: خداوند در ادامه آيه به پيامبر مي فرمايد، ‹‹قُلِ اللَّهُ›› منتظر جواب اينها نباش چرا كه كفار به دليل تعصب و جهالت و لجاجت خود جواب تو را نخواهند و خود به جاي آنها بگو ‹‹قُلِ اللَّهُ›› خدا پروردگار آسمان و زمين است.

امام جمعه موقت كاشان گفت: در ادامه خداوند براي اينكه كفار را به چالش بكشد و كفار از پاسخ به خدا عاجز باشند اينگونه اشكال منطقي وارد مي كند و انحراف كفار را به رخ آنها مي كشد و به پيامبر مي فرمايد به كفار بگو، ‹‹قُلْ أَ فَاتَّخَذْتُمْ مِنْ دُونِهِ أَوْلِياءَ لا يَمْلِکُونَ لِأَنْفُسِهِمْ نَفْعاً وَ لا ضَرًّا›› شما كساني را به عنوان سرپرست و ربوبيت قبول كرده ايد كه نه تنها نمي توانند براي شما نفع و ضرري داشته باشند، بلكه براي خودشان نيز نمي توانند اقدامي كنند و اين نهايت چالش كفار است.

وي افزود: كفار اگر عقل داشتند كساني را در زندگي خود انتخاب نمي كردند كه نمي توانند به آنها سودي برساند بلكه به اندازه اي ضعيف هستند كه براي خودشان هم نمي توانند كاري انجام دهند.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: خداوند براي اينكه كفار را به چالش بكشد، به آنها ثابت مي كند بت ها هيچ كاري براي آنها و حتي براي خودشان نمي توانند انجام دهند.

وي افزود: خداوند دو مثال نور و ظلمت و كور و بينا را مي زند و بار ديگر به پيامبر مي فرمايد به كفار بگو، ‹‹قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الْأَعْمي‏ وَ الْبَصيرُ›› كور و بصير با يكديگر برابر نيستند، ‹‹أَمْ هَلْ تَسْتَوِي الظُّلُماتُ وَ النُّورُ›› و تاريكي و نور نيز با يكديگر برابر نيستند.

امام جمعه موقت كاشان به اشاره به دلايل خداوند از اين دو مثال در اين آيه، گفت: انسان براي اينكه بتواند واقعيتي را ببيند نياز به نور و چشم دارد، بايد بينايي داشته باشد تا روشنايي را ببيند در غير اين صورت اگر بينايي نباشد روز روشن را هم نمي تواند ببيند و يا اگر بينايي داشته باشد تاريكي را نمي تواند ببيند، از اين رو كسي كه هم كور است و هم در تاريكي است هيچ چيزي را نخواهد ديد.

وي افزود: خداوند گاهي براي اينكه برخي از مسائل عقلاني را بيشتر به ذهن نزديك كند آن را به مسائل مادي و حسي و محسوس تشبيه مي كند و تشبيه معقول به محسوس مي كند، از اين رو خداوند در قرآن براي اينكه قدرت خود را مافوقق همه قدرتها معرفي كند آن را تشبيه به يد مي كند و مي فرمايد يدالله فوق ايديهم كه اين تشبيه معقول به محسوس است.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: خداوند براي اينكه نهايت بدي ظلم و كفر و شرك و ضلالت را بيان كند و از طرف ديگر ارزش  ايمان را بيان كند دو مثال مي زند و مي فرمايد، آيا كوري و بينايي و يا نور و ظلمت يكي است، كفار مانند نابينايي هستند كه در شب حركت مي كنندو  هيچ كجا را نمي تواند ببيند.

وي ادامه داد: كفار با دو مشكل اساسي روبرو بودند يكي اينكه چشم دل و چشم عقل آنها كور بود و حق بين نبودند و دوم اينكه در محيط ظلماني كفر و شرك و بت پرستي قرار داشتند و ظلمت كفر و شرك و فساد و جهالت سرتاپاي آنها را گرفته بود.

امام جمعه موقت كاشان افزود: كسي كه چشم دل او كور باشد و حق بين نباشد قطعا در ظلمت كفر و فساد و ظلم و جهالت و فساد اخلاق فرو رفته است و مومنين واقعي كسي است كه حق بين و حق گو باشد.  

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: انسان مومن داراي ويژگي چشم حق بين است، در محيط نوراني قرار دارد و اطراف او را نور قرآن و وحي و هدايت فرار گرفته است و مانند انسان بينايي است كه در روز روشن حركت مي كند و واقعيت ها را مي بيند.

وي افزود: خداوند در آيه 16 سوره رعد دو مثال نور و ظلمت و كور و بينا زده است تا حالات مومنين و كفار را بيان كرده و تفكرات و رفتار كفار را به چالش كشيده است./1307/پ203/ب1

ارسال نظرات