۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۵۷۷۵۸۳

هدف مذاکرات فتح و سائرون تشکیل ائتلافی فراگیر است

العربی الجدید به نقل از منابع نزدیک به مقتدی صدر گزارش داده است که تفاهم های جدیدی میان هادی العامری و مقتدی صدر در حال شکل گیری است که تغییراتی را در ساختار سیاسی عراق ایجاد می کند.
مقتدا صدر و هادی العامری

به گزارش خبرگزاری رسا، بعد از نزدیکی نسبی میان ائتلاف سائرون و ائتلاف فتح منابع عراقی نزدیک به «مقتدی صدر» به العربی الجدید گفته اند که مذاکرات با رهبران ائتلاف فتح لزوما به معنای ائتلاف و پیوستن به یک جبهه نیست بلکه هدف از این مذاکرات این است که هیچ دولت باثباتی بدون توافق همه جانبه حتی با رقبا ایجاد نخواهد شد.

یک منبع عالی رتبه در جریان صدر به العربی الجدید گفته که دیگر گزینه نخست وزیری در دست حزب الدعوه و جناح های مختلف آن از جمله جریان وابسته به حیدر العبادی نخست وزیر فعلی یا نوری المالکی نخست وزیر پیشین عراق نیست و می توان این را نقطه اشتراک همه جریان های سیاسی عراقی دانست.

به گفته او جریان صدر برنامه دولت مورد نظر خود را به ائتلاف فتح ارائه داده اند و قطعا جریان فتح با دولتی تکنوکرات مخالفت  نخواهد کرد.

این عضو ارشد جریان صدر تأکید کرد که آنها خواستار انتخاب نخست وزیری هستند که پیش از این هیچ پُست اجرایی نداشته و به هیچ کدام از جریان های سیاسی مشخص وابسته نباشد. این منبع مدعی شده که مرجعیت عراق در نجف هم از توافق فتح با سائرون حمایت کرده و آن را راهی میانه برای آغاز راه تغییر می دانند.

در همین راستا «ریاض عدنان» عضو حزب کمونیست عراق گفته که سال ۲۰۱۸ می تواند پایان کار دولت های وابسته به حزب الدعوه در ده سال آتی در عراق باشد و تأکید کرد که توافقی ایجاد شده تا این حزب در طول ۴ سال آتی در رأس قدرت نباشد.

از سوی دیگر «حامد الموسوی» نماینده ائتلاف البناء از مذاکراتی در بغداد، نجف و کربلا برای رسیدن به توافقی برای تشکیل دولت خبر داده و افزود که ممکن است عقب نشینی هایی از سوی هادی العامری و عقب نشینی هایی از سوی سائرون به ریاست مقتدی صدر برای تشکیل ائتلاف اکثریت صورت بگیرد و افزود که ویژگی گفتگوهای سیاسی در عراق بعد از حوادث اخیر بصره تغییر کرده است.

بازداشت ۳ عامل انتحاری که قصد حمله به عزاداران حسینی را داشتند

یک منبع امنیتی در اداره استخبارات الدجیل در استان صلاح الدین عراق از بازداشت سه عامل انتحاری که قصد هدف قرار دادن مجالس عزاداری سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) در شهری در جنوب تکریت را داشتند، خبر داد.

این منبع بیان کرد: دستگاههای امنیتی در شهر الدجیل در جنوب تکریت در استان صلاح الدین سه عامل انتحاری را که کمربند انفجاری بر تن داشتند در منزلی در کوی العسکری در الدجیل بازداشت کردند. این افراد قصد حمله به مجالس عزاداری حسینی(ع) در این شهر را داشتند.

منبع امنیتی عراقی افزود: اطلاعات دقیقی به دست آمد که از حضور سه عامل انتحاری که کمربند انفجاری و نیز سلاح سبک در اختیار دارند و قصد دارند که مجالس عزاداری امام حسین(ع) را در شهر الدجیل در ماه محرم الحرام هدف قرار دهند، حکایت داشت. عملیات بازداشت با دستور مستقیم فرماندهی کل و همکاری مشترک با بخش مبارزه با تروریسم و پلیس محلی شهر الدجیل صورت گرفت و هنوز روند تحقیقات در جریان است و تاکنون تروریستهای اعترافات خطرناکی داشته اند.

مایک پنس عملیات ضد تروریستی ایران در عراق را محکوم کرد

 «مایک پنس» معاون رییس جمهوری آمریکا در صفحه توییتر خود نوشت که در تماسی تلفنی با «نچیروان بارزانی» نخست وزیر اقلیم کردستان به صورت تلفنی گفتگو کرده است.

پنس در این تماس تلفنی آنچه حمله ایران به مواضع گروه های معارض ایرانی در خاک عراق توصیف کرده را محکوم کرد و مدعی شده که این اقدام در راستای برهم زدن ثبات نزدیک ترین همسایه خود صورت گرفته است.

از سوی دیگر کردستان ۲۴ گزارش داده که بارزانی هم با صدور بیانیه ای اعلام کرده که در این تماس تلفنی با پنس بر تعهد اقلیم کردستان عراق بر مبارزه با تروریسم تأکید کرده است و گفته که باید همکاری میان اقلیم کردستان و طرف آمریکایی برای مقابله با تروریسم تقویت شود.

بارزانی همچنین از آنچه کمک های آمریکا به عراق در جنگ علیه داعش توصیف کرده تقدیر کرده است و بر شراکت راهبرادی میان کُردها و آمریکایی ها پافشاری کرده است.

ابراهیم جعفری با «سامح شکری» وزیر خارجه مصر دیدار کرد

«ابراهیم جعفری» وزیر خارجه عراق که به مصر سفر کرده با «سامح شکری» وزیر خارجه مصر دیدار و گفت‌وگو کرد.

بر اساس این خبر شکری به همتای عراقی خود گفته که قاهره از ثبات و امنیت عراق دفاع می کند و معتقد است که دولت، جریان های سیاسی و مردم این کشور می توانند چالش های پیش روی خود را خنثی کنند.

دو طرف در این دیدار که در حاشیه نشست اتحادیه عرب در قاهره برگزار شده است بر لزوم تقویت روابط تجاری میان دو کشور و تقویت همکاری های دوجانبه تأکید کردند.

تظاهرات مجدد در بصره

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النهرین، منابع عراقی از تظاهرات مجدد در بصره خبر دادند.

بر اساس گزارش منابع عراقی؛ دهها تظاهرات کننده در میدان العروسه در مرکز استان دست به تظاهرات زدند و خواستار بهبود اوضاع خدمات و کاهش بیکاری شدند.

شایان ذکر است که روز گذشته العبادی وعده داده بود که تا زمانی که طرح های بصره به سرانجام نرسد بصره را ترک نمی کند.

حضور هیات همبستگی مجلس اعلا در سفارت ایران در عراق

مجلس اعلای اسلامی عراق هیاتی را به سفارت ایران در بغداد فرستاد که اعضای این هیات، همبستگی خود با ایران پس از حوادث کنسولگری ایران در بصره را ابراز داشتند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النهرین، مجلس اعلای اسلامی عراق هیاتی را ریاست حامد الخضری به سفارت ایران در عراق اعزام کرد که حامل پیامی از سوی همام حمودی رییس مجلس اعلا در محکومیت شدید حمله به کنسولگری ایران در بصره بود.

الخضری رییس این هیات در دیدار با ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق گفت: آتش زدن کنسولگری ایران در بصره گزندی به روابط تاریخی دو ملت عراق و ایران و وحدت دو همسایه وارد نمی کند.

اعضای این هیات که از اساتید، شیوخ عشایر و زنان بودند اقدام اغتشاشگران علیه کنسولگری ایران در بصره را به شدت محکوم کردند.

از سوی دیگر ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق ضمن تمجید از سفر این هیات و همبستگی آن با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: دوستی زیاد ما به عراقی ها به ویژه بصری ها ما را به ادامه تلاش برای فراهم آوردن آنچه می توانیم به آنها از طریق شرکت های برق، آب و خدمات ارائه کنیم، سوق می دهد.

وی ضمن تاکید بر خط مشی واحد ایران و عراق ضد رژیم سابق و داعش بیان کرد: دست های پلید خارجی به دنبال برهم زدن این روابط استوار است که هرگز راه به جایی نخواهند برد.

کشف و انهدام 10 سکوی پرتاپ موشک در غرب عراق 

سرگرد «یحیی رسول»، سخنگوی مرکز اطلاع رسانی امنیتی عراق از کشف سکوهای پرتاپ موشک در غرب عراق خبر داد.

به گزارش شبکه سومریه، سرگرد رسول سه‌شنبه در این ارتباط گفت: «نیروهای امنیتی عراق در فرماندهی عملیات الجزیره، طی عملیات بازرسی منطقه «جبه» در استان الانبار، موفق شدند تعداد ده سکوی پرتاپ موشک ساخته‌شده در عراق را کشف و آن‌ها را منهدم کردند».

تروریست‌ها در سال‌های گذشته با استفاده از این سکوها به اماکن مقدسی مانند کربلا و سامرا حملات راکتی و موشکی انجام داده‌‌اند. 

سخنگوی مرکز اطلاع رسانی امنیتی عراق همچنین گفت که فرماندهی عملیات شرق استان الانبار یک فرد را در شهرستان «فلوجه» که تحت تعقیب بود بازداشت و بیش از ۲۰ بمب برجای مانده از تروریست‌های داعش را در مناطق «الزغاریت»، «الشیحه» و «البوط» کشف و منهدم کرد.

کاخ سفید: ایران را مسؤول هر گونه حمله به اماکن دولت آمریکا در عراق می‌دانیم

 

کاخ سفید در بیانیه‌ای بامداد چهارشنبه ادعاها علیه ایران را تکرار کرده و گفته این کشور را مسؤول هر گونه حمله به اماکن دولت خود در عراق می‌داند.

در این بیانیه آمده است: «در چند روز گذشته، شاهد حملاتی با خطرات جانی در عراق به اماکن مختلف از جمله کنسولگری ایالات متحده در بصره و سفارت آمریکا در بعداد بوده‌ایم.»

ارتش عراق در بیانیه‌ای بامداد جمعه اعلام کرده بود سه خمپاره در داخل «منطقه سبز بغداد» که محل استقرار مراکز دولتی از جمله ساختمان پارلمان و سفارتخانه‌های کشورهای خارجی است فرود آمده است.

برخی منابع خبری مدعی شده بودند از داخل محوطه سفارت آمریکا واقع در این منطقه صدای آژیر خطر به گوش رسیده است.

کاخ سفید ادعا کرده این حملات از سوی گروه موسوم به «نائبان ایران» انجام شده و تهران اقدامی برای مقابله با آنها نکرده است. در این بیانیه آمده است: «ایران، اقدامی برای متوقف کردن این حملات از سوی نائبانش در عراق که با پول، آموزش و سلاح از آنها حمایت می‌کند، انجام نداد.»

این بیانیه می‌افزاید: «ایالات متحده حکومت تهران را بابت هر گونه حمله‌ای که منجر به زخمی شدن پرسنل یا خسارت به اماکن دولت ایالات متحده شود، مسؤول می‌داند. آمریکا با فوریت و قاطعیت برای دفاع از جان آمریکایی‌ها وارد عمل می‌شود.»

ادعاهای کاخ سفید در حالی مطرح شده‌اند که کنسولگری ایران در بصره هم جمعه هفته گذشته در ناآرامی‌های این شهر هدف حمله قرار گرفت و تخریب شد. 

سازوکار انتخاب نامزد نهایی ریاست پارلمان؛ احتمال تعویق نشست شنبه وجود دارد

محمد علی زینی اعلام کرد اسامی نامزدها در یک سبد رای‌گیری قرار خواهد گرفت تا یکی از آنها انتخاب شود.

هر چند برخی نماینندگان ابراز خوش بینی کرده‌اند که هیأت رییس دائمی پارلمان در نشست شنبه آینده(24 شهریور) انتخاب شود، اما برخی دیگر پیش بینی می‌کنند که این نشست به سبب آنکه گروه‌های سیاسی درباره رای‌گیری برای انتخاب نامزد ریاست پارلمان توافق ندارند، به تاخیر افتد.

این نمایندگان از پایان یافتن مهلت تعیین شده بر اساس قانون اساسی برای انتخاب رییس پارلمان ابراز نگرانی می‌کنند، این در حالی است که شمار نامزدها پس از ارائه نامزدی خالد العبیدی رییس ائتلاف النصر در نینوی برای تصدی ریاست پارلمان به 9 نفر رسیده است.

خاطر نشان می‌شود  اولین نشست پارلمان عراق به ریاست محمد علی زینی رییس سِنّی در سوم سپتامبر(دوشنبه 12 شهریور)در پی درخواست فواد معصوم رییس جمهور عراق برگزار شد، مهلت تعیین شده برای انتخاب رییس پارلمان بر اساس قانون اساسی، 18 سپتامبر جاری(سه شنبه 27 شهریور) به پایان می‌رسد.

به گفته کارشناسان حقوقی، احزاب و گروه‌های سیاسی باید به ماده‌های 54 و 55 قانون اساسی پایببند باشند که تاکید می‌کند نشست پارلمان باید به ریاست رییس سِنی برای انتخاب رییس دائم و دو معاونش با حضور اکثریت قاطع تعداد نمایندگان از طریق انتخاب سری مستقیم برگزار شود و تمدید این نشست برای بیش از 15 روز مجاز نیست.

این کارشناسان بر ضرورت پایان پرونده نامزدها و انتخاب هیأت رییسه دائمی پارلمان در نشست شنبه آتی تاکید می‌کنند. به گفته آنها هر گونه تلاش گروه‌های سیاسی برای تمدید نشست آینده فراتر از سقف تعیین شده بر اساس قانون اساسی، مغایر با این قانون خواهد بود.

وزیر دفاع عراق در دیدار با رییس ستاد مشترک ارتش پاکستان؛ عراق برای ایجاد صلح جهانی با تروریسم مبارزه کرده است

«عرفان محمود الحیالی» وزیر دفاع عراق تأکید کرد که کشورش برای ایجاد صلح جهانی با تروریسم مبارزه کرده است.

وی در جریان دیدارش با «زبیر محمود حیات» رییس ستاد مشترک ارتش پاکستان در بغداد تأکید کرد که این مسأله به لطف فداکاری های شهدای عراق و جانفشانی مجروحان این کشور محقق شده است.

الحیالی گفت: عراق پیروزی بزرگی به دست آورده است اما مهم تر از این پیروزی، استفاده بهینه از آن است زیرا نبرد بعدی عراق نبردی اطلاعاتی است و تا کنون از طریق همکاری های صورت گرفته میان مردم و نیروهای مسلح مسیر زیادی را در این راه طی کرده ایم.

از سوی دیگر رییس ستاد مشترک ارتش پاکستان هم بر لزوم همکاری جامعه جهانی برای مقابله با تروریسم تأکید کرد و گفت که کشورش در مسیر مبازره با تروریسم بین المللی قدم های زیادی برداشته است و آماده همکاری با عراق در همه زمینه های نظامی از جمله آموزش، تسلیح و تبادل تجربیات است.

نماینده پارلمان عراق:دخالت‌های فرستاده ترامپ علت تاخیر تشکیل فراکسیون اکثریت پارلمان عراق است

 

«احمد عبدالجبار» نماینده حزب مجلس اعلای اسلامی عراق، دلیل تاخیر در اعلام تشکیل فراکسیون اکثریت پارلمان کشورش را دخالت‌های واشنگتن عنوان کرد.

به نوشته وبگاه خبری «المعلومة»، وی اظهار داشت که دلیل این تاخیر، دخالت‌های واشنگتن از طریق دیدارهای فرستاده «دونالد ترامپ» با شماری از نمایندگان جدید پارلمان به منظور متقاعد کردن آنها به عدم پیوستن به ائتلاف الفتح است.

وی افزود: در بصره نیز یک پروژه خرابکارانه از سوی واشنگتن و ریاض برای هدف قرار دادن پروسه دموکراسی در عراق اجرا شد.

عبدالجبار با تاکید بر ضرورت تشکیل دولت بر اساس ویژگی‌هایی که مرجعیت عالی شیعیان تبیین کرده، تصریح کرد: بیانیه مرجعیت شفاف بود و شامل تمامی اعضای کابینه می‌شد و به شخص نخست‌وزیر منحصر نمی‌شد.

به گفته منابع آگاه، واشنگتن تلاش کرد تا مانع کنار گذاشته شدن «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق از پست نخست‌وزیری شود و در همین راستا نیز تهدیدهای زیادی طرح کرد و تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز مردم بصره در اعتراض به آلودگی آبها، ضعف خدمات، بیکاری و ... را به اغتشاش کشاند تا در پروسه تشکیل دولت جدید عراق، خلل ایجاد کند.

از زمان آغاز جنگ با داعش در سال 2014 تاکنون، «برت مک‌گورک» فرستاده آمریکا در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش، همواره با مقامات مختلف عراقی درباره مسائل مختلف دیدار کرده است و از زمان سقوط داعش در موصل تاکنون، ماهیت این دیدارها از نظامی به سیاسی تبدیل شده است.

به همین دلیل نیز تمامی گروه‌های سیاسی شیعی از دخالت‌های فرستاده ترامپ در پرونده تشکیل دولت جدید و تحمیل دیدگاه‌هایش بر آنها و تغییر نقشش از امنیتی و نظامی به سیاسی ابراز نارضایتی می‌کنند.

یک عضو ائتلاف نصر اعلام کرد؛ پایبندی ائتلاف نصر به حیدرالعبادی/تشکیل ائتلاف اکثریت تا هفته آتی

 

«ندا شاکر جودت» نماینده عضو ائتلاف نصر تأکید کرد که این ائتلاف بر نخست وزیری حیدر العبادی پافشاری می کند.

وی در واکنش به اظهارات اخیر نمایندگان وابسته به فتح و سائرون در خصوص مخالفت با نامزدی حیدر العبادی برای نخست وزیری عراق گفت که این اظهار نظرها برای همدردی با حوادث اخیر بصره بیان شده است و هنوز موضعی رسمی در این خصوص اعلام نشده است.

وی همچنین اعلام کرده که رابطه ائتلاف نصر با سائرون به رغم نزدیک شدن ائتلاف فتح و سائرون دچار مشکل نشده است و پیش بینی کرد که تا اوایل هفته آتی ائتلاف اکثریت معرفی خواهد شد.

این در حالی است که ائتلاف فتح و سائرون پیش از این و بعد از حوادث بصره خواستار استعفای حیدر العبادی شده و تأکید کرده بودند که از العبادی برای یک دوره دیگر نخست وزیری در عراق حمایت نخواهند کرد./۸۴۷/ب۹۰۴/ع

ارسال نظرات