۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵
کد خبر: ۵۷۳۶۸۴
مدیر کل اوقاف مازندران:

وقف پشتوانه مناسبی برای حفظ استقلال حوزه های علمیه است

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران، وقف را بهترین و مطمئن ترین پشتوانه برای حفظ استقلال حوزه های علمیه دانست.
مدیر کل اوقاف مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام ابراهیم حیدری، مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران امروز در جلسه کمیته وقف حوزه علمیه با اشاره به اهمیت وقف نزد پیامبر گرامی اسلام و ائمه معصومین(ع) گفت: ائمه معصومین(ع) خود جزء نخستین واقفان در طول تاریخ اسلام بودند.

وی با بیان این که اسلام و ارزش های دینی با پشتوانه محکمی نظیر وقف حفظ مانده و رشد پیدا کرده است، افزود: اگر پشتوانه مادی و معنوی موقوفات نبود امروز عاشورا و فرهنگ حسینی این گونه گسترش پیدا نمی کرد.

حجت الاسلام حیدری با اشاره به این که در مازندران بیش از 70 درصد موقوفات برای امام حسین(ع) و محرم در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: این نشان دهنده ولایت مداری و دینداری مردم این دیار است که امروز نیز حفظ مانده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران با بیان این که در بررسی های به عمل در ادوار مختلف تاریخ نیز اموال و دارایی های بسیاری برای اداره مدارس علمیه و پرورش طلاب نیز از سوی علما و همچنین مردم دیندار و مؤمن وقف شده است، تصریح کرد: متأسفانه به دلیل عدم نظارت دقیق و همچنین نگهداری نامناسب این موقوفات در طول تاریخ به فراموشی سپرده شده است.

وی با اشاره به این که امروز یکی از مهم ترین اقدامات اوقاف شناسایی، احصا و احیای این موقوفات است، خاطرنشان کرد: در همین راستا کمیته ای با حضور مدیران مدارس علمیه تشکیل شده که تاکنون نیز اقدامات مناسبی در این راستا صورت گرفته است.

حجت الاسلام حیدری با بیان این که در حال حاضر نیز وقف یکی از بهترین و مطمئن ترین پشتوانه های مدارس علمیه است، تصریح کرد: علما و روحانیت باید در منابر و خطابه های خود در خصوص ضرورت وقف برای حوزه های علمیه بیشتر با مردم سخن بگویند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران با اشاره به این که با احیای موقوقات حوزه های علمیه بسیاری از مشکلات اقتصادی این مراکز دینی رفع خواهد شد، خاطرنشان کرد: باید تلاش شود ضمن احیاء موقوفات مدارس علمیه در جهت ثبت موقوفات جدید برای این مراکز دینی اقدامات مناسبی صورت گیرد.

استاد حوزه علمیه مازندران، استقلال را یکی از شاخصه های مهم حوزه های علمیه در طول تاریخ برشمرد و تصریح کرد: با پشتوانه مناسبی مثل وقف این شاخصه حوزه های علمیه برای همیشه تاریخ حفظ خواهد ماند.

حجت الاسلام حیدری با بیان این که علیرغم جایگاه حوزه های علمیه در طول تاریخ، اما این مراکز هیچ گاه وابسته به حکومت ها نبودند و با کمک ها و وجوهات مردمی اداره شده است، بیان داشت: امروز نیز تأکید مراجع دینی و علمای حوزه بر حفظ استقلال حوزه های علمیه است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران با اشاره به این که امروز نیاز جامعه سوق دادن موقوفات به سمت موضوعات فرهنگی، دینی و اجتماعی است، خاطرنشان کرد: این وظیفه علما و روحانیت است که در مباحث تبلیغی توجه ویژه ای به مسأله وقف داشته باشند.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که تقویت حوزه های علمیه در جامعه امروز موضوعی مهم و ضروری است، تصریح کرد: در شرایطی که دشمن همه توان و سرمایه خود را در جهت ترویج فساد و بی بندوباری در جامعه دینی به کار گرفته، تقویت و گسترش مدارس علمیه امری ضروری است.

حجت الاسلام حیدری با اشاره به نقش مهم و محوری حوزه های علمیه در پرورش و تربیت عالمان و فرهیختگان دینی، بیان داشت: باید تلاش شود تا مدارس علمیه شخصیت هایی بزرگی همچون امام راحل و مقام معظم رهبری که جهان اسلام به وجود چنین شخصیت هایی می بالد را در خود پرورش دهد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران با بیان این که وقف احسانی ماندگار است که پس از سال ها همچنان در جامعه دینی اثرات و برکات خود را به همراه دارد، خاطرنشان کرد: هر چه قدر در این عرصه بیشتر تبلیغ و سرمایه گذاری شود به طور حتم آثار و برکات آن بیشتر شامل حال نظام دینی خواهد شد./۹۵۰/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات