۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۰
کد خبر: ۵۷۲۲۹۵
سرمقاله؛

سکوت کنید

دوره پنج‌ساله رییس کل بانک مرکزی رو به پایان است و این سؤال وجود دارد که چرا رییس‌جمهوری به‌رغم همه ناکارآمدی‌ها در این زمینه، تغییری را به اجرا نمی‌گذارد؟
بانک

به گزارش خبرگزاری رسا، در حالی که  رییس‌جمهوری، وزیر خارجه و برخی دیگر از مقامات دولتی در یک تغییر گفتاری ملموس و مهم، به طور همزمان در حال پاسخگویی به حملات آمریکایی‌ها و ایجاد امید به آینده و حل مشکلات هستند،  رییس کل بانک مرکزی از موضعی ضعیف و غیر خردمندانه، همه مشکلات را به تصمیمات دولت آمریکا ارجاع داد و به عنوان عالی‌ترین مقام پولی- بانکی ایران، به آ‌نها (اروپا و آمریکا) این گرا را داد که اولاً چقدر اقداماتشان در اقتصاد کلان و اقتصاد سیاسی ایران مؤثر است و ثانیاً بانک مرکزی دست‌های خود را بالا برد که توان کنترل بازار را ندارد.

متأسفانه این نخستین‌بار نیست که در چند ماهه اخیر بانک مرکزی، وادادگی و بی‌برنامگی خود را به رخ می‌کشد؛ غیر از نقل قول‌هایی که از جانب رییس کل مطرح شد و تکذیب هم نشد (که نمی‌دانیم چه بکنیم) در عمل هم راهبردهایی مانند حراج کردن شمش‌های طلا و دلارها و یوروها را به اجرا گذاشت که ناکارآمدی خود را در نیمه دوم سال قبل نشان داده بود.

این بی‌تدبیری‌های ادامه‌دار، در نظارت بر صرافی‌های داخلی  و حل گرفتاری‌های صرافی‌های همکار ایران در خارج از کشور، نداشتن برنامه عملیاتی برای افزایش روابط بانکی آشکار و غیر آشکار ایران با کشورهای همسایه و همسو، سرعت دادن به جایگزینی دلار آمریکا در مبادلات، دادن ارز مسافرتی و... نیز قابل مشاهده است.

البته دوره پنج‌ساله  رییس کل بانک مرکزی رو به پایان است و این سؤال وجود دارد که چرا  رییس‌جمهوری به‌رغم همه این ناکارآمدی‌ها در این زمینه تغییری را به اجرا نمی‌گذارد؟  بانک مرکزیی که معتقد است قیمت دلار باید افزایش پیدا کند و بی‌توجه به نظامات دیگر اقتصادی و اجتماعی عمل می‌کند، نیازمند آچارکشی وسیع و بی‌محاباست، آن هم در شرایطی که جنگ اقتصادی دامنه‌دارتر و وسیع‌تر می‌شود./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: صبح‌نو

ارسال نظرات