۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰
کد خبر: ۵۷۱۲۴۱

رونمایی از کتاب "الجامع فی الرجال" با حضور آ‌یت الله مکارم

مراسم رونمایی از کتاب الجامع فی الرجال با حضور حضرت آیت الله مکارم شیرازی و جمعی از استادان حوزه علمیه قم در مدرسه علمیه امام سجاد(ع) برگزار شد.
رونمایی از کتاب "الجامع فی الرجال" با حضور آ‌یت الله مکارم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی از کتاب الجامع فی الرجال امروز با حضور حضرت آیت الله مکارم شیرازی و جمعی از استادان حوزه علمیه قم در مدرسه علمیه امام سجاد(ع) برگزار شد.

در ابتدای برنامه آیت الله سید محمد حسینی قزوینی، رییس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولیعصر(عج) با اشاره به اهمیت علم رجال گفت: در کتب اربعه چهار هزار راوی آمده و در کتب رجالی مانند نجاشی شرح حال حدود هزار نفر بیان شده است.

وی افزود: در مستدرک، بحار و وسائل با روایتی مواجه بودیم که وقتی می خواستیم بررسی سندی کنیم متوجه می شدیم که شرح حال روای در هیچ یک از کتاب های رجالی نیامده است، به همین دلیل از سال ها قبل  به دنبال تحقیق و تکمیل کتاب الجامع فی الرجال تألیف آیت الله زنجانی رفتیم.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه آیت الله زنجانی از شاگردان آیت الله حائری و مورد عنایت آیت الله بروجردی بودند، اظهار داشت: در کتاب الجامع فی الرجال شرح حال 19 هزار راوی نوشته شده است، بنده با همکاری محققان مؤسسه حضرت ولیعصر(عج) کار تحقیقاتی و تکمیل را از زمانی که امکانات امروز وجود نداشت آغاز کردیم.

وی ادامه داد: دوستان محقق زحمت بسیاری کشیدند و تمام آنچه که مؤلف کتاب ولو به کنایه آدرس داده بود مورد بررسی قرار دادند، تحقیق این کتاب حدود 10 سال طول کشید و امروز در 12 جلد برای بهره مندی علاقه مندان منتشر می شود.

آیت الله حسینی قزوینی با بیان اینکه در این اثر دقت لازم صورت گرفت تا دارای مشکل نباشد، ابراز داشت: از بزرگترین ویژگی های کتاب این است که مؤلف افزون بر استفاده از اقوال گذشتگان، از قرائن برای اثبات یا نفی وثاقت استفاده می کند.

وی عنوان کرد: مبنای مؤلف این است که اجازه ندهد راوی از درجه وثاقت ساقط شود، به تعبیر حضرت آیت الله سبحانی این کتاب و تحقیق آن افتخاری برای شیعه است؛ چرا که بدخواهان سعی دارند روات ما را از درجه اعتبار ساقط کنند.

در ادامه، حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه یکی از علوم مهم اسلامی علم رجال است، گفت: منظور از رجال این است که وضع افرادی که سند روایت واقع می شوند از نظر وثاقت روشن شود.

استاد بزرگ درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه اگر علم ‌رجال نباشد فقیه و فقاهت دچار مشکل می شوند، اظهار داشت: رجال باید وضع سند را روشن کند، از قدیم الایام در بین علما این علم مورد استفاده بوده است و بدون اطلاع از آن نمی توان فتوا داد.

وی ادامه داد: گاهی برای روشن شدن مسائل تاریخی مهم چاره ای جز رجوع به رجال نداریم، از زمان معصومان به بعد این علم  بوده اما هرچه گذشته، گسترش بیشتری پیدا کرده است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه یکی از کتاب های خوب الجامع فی الرجال است، ابراز داشت: آیت الله زنجانی علاقه خاصی به رجال داشت و این کتاب به دلیل همین عشق و علاقه نوشته شد و امتیازات زیادی دارد.

وی با اشاره به سه ویژگی برتر این کتاب رجالی عنوان کرد: ویژگی نخست این کتاب جامعیت آن است که در آن ۱۹ هزار راوی بررسی شده است؛ یعنی مؤلف تمام کتاب های روایی را دیده و راویان را استخراج کرده و مورد بررسی قرار داده است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: نویسنده این کتاب سراغ کتب اهل سنت هم می رود که اگر نام رجال ما در کتاب آن ها برده شده باشد استخراج کند؛ از این رو اهمیت زیادی به صحیحین می دهد و سوابق رجال شیعی در این کتاب ها را آورده است.

وی اضافه کرد: ویژگی دیگر کتاب این است که آیت الله زنجانی بسیاری از افراد مجهول الحال را با تحقیق معلوم الحال کرده است؛ یعنی قناعت به مجهول بودن نکرده و به سراغ تحقیق و قرائن رفته است تا بتواند مجهول را از مجهولیت خارج کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تقدیر از انجام تحقیقات و اصلاح و تکمیل کتاب الجامع فی الرجال گفت: حجت الاسلام والمسلمین قزوینی مردی سخت کوش و کوشا در علوم است و با تحقیق این کتاب را زنده کردند.

وی افزود: این کتاب به صورت خطی قابل عرضه نبود اما زحمت کشیدند این کتاب را اصلاح و تکمیل کردند تا بهتر مورد استفاده قرار گیرد و در ۱۲ جلد به صورت زیبایی چاپ شده است، تبریک عرض می کنم که توانستید این اثر نفیس را در دسترس عموم بگذارید و این کار خدمت بزرگی به جهان اسلام است./1323/پ ۲۰۲/ش

ارسال نظرات