۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۲
کد خبر: ۵۷۰۵۵۸
استاد حوزه و دانشگاه تبریز:

ارتقای سواد رسانه‌ای فعالان حوزه تبلیغ دین ضرورت دارد

حجت الاسلام نظری خواستار ارتقای سواد رسانه‌ای فعالان حوزه تبلیغ دینی در فضاهای رسانه‌ای و مجازی شد و گفت: رسانه باید کودتای بزرگ خیال علیه عقل را باطل کند.
حجت الاسلام مجتبی نظری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت السلام مجتبی نظری، استاد حوزه و دانشگاه تبریز امروز در نخستین همایش رسانه و تبلیغ دینی با تأکید بر این‌که کارکرد امروز رسانه فراتر از اطلاع‌رسانی است، اظهار داشت: رسانه این قدرت را دارد که خیال را به جای عقل جایگزین کند و خواسته‌ها و تمایلات بشری را خیالی کند.

وی با بیان این‌که زوال معرفت شناسی مبتنی بر کتاب و کتاب‌خوانی و رشد معرفت شناسی مبتنی بر رسانه رد پای ناگواری است که بر زندگی ما گذاشته شده است، خاطرنشان کرد: قواعد و چارچوب هایی که ده‌ها سال قبل بر رسانه حاکم بود، دیگر جایگاهی ندارند، چراکه کارکرد رسانه ها تغییرات اساسی یافته اند.

حجت الاسلام نظری تحول مفاهیم در طول زمان را یکی از کارکردهای رسانه در عصر حاضر دانست و افزود: برخی از واژه‌ها معانی خود را از دست داده‌اند، اگر خبر می‌نویسیم باید بدانیم با کدام مفاهیم می‌توانیم جریان‌ساز باشیم یا در مقابل جریان‌ها بایستیم؛ باید این واژه‌ها را ابتدا شناسایی کنیم، سپس برای کاربرد مناسب آنها استراتژی داشته باشیم.

وی با بیان این‌که رسانه هم هویت را تغییر می‌دهد و هم بشریت را به بردگی می‌برد، افزود: زمانی می‌رسد که تکنولوژی انسان را در اختیار می‌گیرد، همانگونه که امروز شاهدیم قواعد زندگی در فضای مجازی غیر از قواعد زندگی در فضای حقیقی است، اما فضای مجازی حقیقتا واقعی شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه با تشریح کارکرد رسانه در حوزه ترویج و تبلیغ دین اظهار داشت: برای تبلیغ دین در رسانه به ویژه فضاهای مجازی باید تأمل و دقت بیشتری صورت گیرد، چراکه امروزه واژه دین نیز در فضای مجازی تعابیر جدیدی پیدا کرده و اگر به نام دین کار می‌کنیم، دین حقیقی باشد.

وی خواستار ارتقای سواد رسانه‌ای فعالان حوزه تبلیغ دینی در فضاهای رسانه‌ای و مجازی شد و افزود: عملیات‌های مختلفی همه روزه از سوی شبکه های ماهواره‌ای و مجازی به صورت هماهنگ و مهندسی شده پیش می‌رود، که اگر سواد رسانه‌ای نداشته باشیم، نخواهیم توانست شیعه‌ لندنی و وهابیت را تشیع حقیقی و اهل سنت تفکیک کنیم.

مسؤول سابق نهاد رهبری در دانشگاه تبریز با تأکید بر این‌که تنها انعکاس خبر هنری برای اصحاب رسانه نیست، گفت: باید رسانه هویت‌ساز باشد و کودتای بزرگ خیال علیه عقل را باطل کند، جاهلیت مدرن در دست رسانه است، چراکه عقل و قدرت تعقل را زایل می‌کند و تخیل را جایگزین می‌کند.

وی با اشاره به این‌که جاهلیت مدرن به معنای نبود علم نیست، بلکه عدم وجود قدرت تعقل است، افزود: امروز نهضت سوادآموزی مجازی برای همه فعالان رسانه‌ای و دینی ضروری است، همه باید با تهدیدها و فرصت‌های فضای مجازی آشنا باشند، در رسانه نباید فقط دفاع کرد بلکه بسیاری از مواقع باید حمله کرد./935/پ203/ب1

ارسال نظرات