۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶
کد خبر: ۵۶۹۸۸۰
آیت الله حسینی بوشهری:

حجت الاسلام والمسلمین حسینی معلمی دلسوز و دغدغه مند بود

عضو شورای عالی حوزه های علمیه مرحوم حسینی را معلمی دلسوز و از فرزانه های زمان دانست و از تلاش های خالصانه آن مرحوم تجلیل کرد.
مراسم بزرگداشت مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حسینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری عضو شورای عالی حوزه های علمیه در مراسم بزرگداشت درگذشت حجت الاسلام والمسلمین موسوی حسینی که با حضور شخصیت های برجسته حوزوی در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به روایتی از امام کاظم(ع) گفت: یک عالم تراز باید انسان را از شک به یقین، از تکبر به تواضع، از ریا به اخلاص، از دشمنی به دوستی و نصیحت و از رغبت دنیا به زهد دعوت کند.

وی افزود: انسان ها از نظر سجایای اخلاقی و رفتار فردی و اجتماعی به چند دسته تقسیم می شوند، دسته نخست کسانی هستند که تمایلات عالی انسانی در آن ها شکل نگرفته و نه تتها آراسته به اخلاق و معنویت نیستند بلکه اگر زمینه را مناسب ببینند به حقوق دیگران تجاوز می کنند.

آیت الله حسینی بوشهری اظهار داشت: دسته دیگر کسانی هستند که هدف را منافع شخصی قرار داده اند و اگر خود را به فضایل اخلاقی مرتبط می کنند، برای کسب محبوبیت و جلب اعتماد بیشتر است و صرفا به منافع خود توجه دارند.

وی ادامه داد: در جامعه ما از این نوع کم نداریم که تظاهر به اخلاق و فضایل اخلاقی می کنند یعنی برخی هستند که خود را زاهد زمانه معرفی می کنند تا مردم را فریب دهند.

امام جمعه قم ابراز داشت: دسته دیگر وجود دارد که تربیت آن ها از نظر سجایای اخلاقی و رفتاری از کودکی به گونه ای شکل گرفته که تمایلات عالی انسانی در وجود آن ها شکوفا شده و بر اساس اخلاق زندگی می کنند که این افراد گوهران گرانبهایی در جامعه هستند.

وی عنوان کرد: بر اساس روایات کسانی که حسن خلق دارند و از اخلاق دینی و اسلامی برخوردار هستند نصف دین را دارند، اخلاق نقش ویژه ای در جامعه دینی دارد و اگر اخلاق در جامعه باشد ریا، دروغ و نفاق از بین می رود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره صفات عالم تراز دینی خاطرنشان کرد: اگر جوانی در مسائل اعتقادی دچار شبهه و تردید شد عالم دینی باید بتواند آن را از شک به یقین برساند، عالم باید جامعه دارای عداوت و کینه را به محبت و برادری دعوت کند؛ انبیای الهی آمده اند تا فطرت بشری برجسته شود و اخلاق در جامعه با تکامل برسد و علما باید این مسیر را ادامه دهند.

وی در بخش دیگر سخنان خود مرحوم حسینی را معلمی دلسوز و از فرزانه های زمان دانست و اضافه کرد: ایشان تحصیل کرده حوزه تهران و قم است و در محضر بزرگانی مانند علامه طباطبایی تلمذ کرد، ایشان در فلسفه و تفسیر به صورت ویژه کار کرد.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که مرحوم حسینی در زمینه مسائل تربیتی و روانشناسی مطالعات و تحصیلات داشت، گفت: ایشان با توجه به دغدغه خدمت به مردم مدت ها در زمینه تربیتی فعال کرد و تألیفات ارزشمندی به ویژه در مسائل تربیتی و اخلاق در خانواده دارد، البته مقالات چاپ نشده ای دارند که باید چاپ شود تا همه بهره ببرند.

وی با اشاره به برنامه تلویزیونی اثرگذار مرحوم حسینی تحت عنوان اخلاق در خانواده افزود: ایشان برنامه اخلاق در خانواده را با بیانی جذاب، لطیف و تاثیرگذار برای مردم داشتند که حتی در خارج کشور مورد استفاده قرار گرفته است؛ حوزه های علمیه باید چنین شخصیتی داشته باشند و تاثیرگذار عمل کنند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به سوابق مبارزاتی مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حسینی اظهار داشت: ایشان در ۱۵ خرداد ۴۲ همراهی با امام را اعلام کرد و زمانی که حضرت امام می خواست به وطن بازگردد و بحث محل اسکان ایشان مطرح بود مرحوم حسینی نیز از ایشان دعوت کرده بودند؛ ایشان سوابق مبارزاتی روشنی دارد و الگو بود./1323/پ۲۰۳/ج

ارسال نظرات