۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۶
کد خبر: ۵۶۹۱۶۳
حجت‌الاسلام یزدی تشریح کرد؛

عملکرد دادگستری قم در عرصه فرهنگی و پیشگیری از وقوع جرم

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قم گفت: در سال جاری ۴۱ برنامه پیشگیری از وقوع جرم و ۴۳ برنامه فرهنگی از سوی تهران به استان قم ابلاغ شده است.
حجت الاسلام یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عبدالمجید یزدی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قم، امروز در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه که در سالن جلسات دادگستری کل استان قم برگزار شد، به ارائه گزارشی در رابطه با فعالیتهای فرهنگی و پیشگیرانه قوهقضائیه در وقوع جرم پرداخت.  

حجت‌الاسلام یزدی با بیان این که دستگاه قضایی در بخش فرهنگی و پیشگیری اقدامات بسیار گستردهای انجام میدهد، اظهار داشت: بخشی از برنامهها در ابتدای سال از سوی پایتخت برای هر استان مشخص و اعلام میشود و بخش دیگر نیز توسط دادگستری قم تدوین و انجام میشود.

وی افزود: در سال جاری 41 برنامه پیشگیری از وقوع جرم و 43 برنامه فرهنگی از سوی تهران به استان قم ابلاغ شده است که قوهقضائیه توسط نرمافزار مخصوصی به صورت هفتگی میزان پیشرفت برنامهها را به تهران گزارش میدهد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قم ابراز داشت: قوه قضائیه در عرصه پیشگیری از وقوع جرم و فرهنگی وظایفی دارد اما ضرورت بالای مقوله پیشگیری از جهات مختلف احساس میشود.

وی با بیان این که از لحاظ عقلی، نقلی، دستور ولایی و قانونی پیشگیری از جرم عملی ضروری است، تصریح کرد: همه عقلای عالم پیشگیری از وقوع جرم را بهتر از برخورد با مجرم میدانند و آیات متعددی از قرآن کریم نیز بر ضرورت پیشگیری تأکید میکنند.  

حجت‌الاسلام یزدی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب بارها به مسؤولان قوه‌ قضائیه دستور فرموده اند تا در این مهم فعالیت بیشتری داشته باشند و در مسأله قانونی نیز بند پنجم از اصل 156 قانون اساسی تصریح می‌کند که دستگاه قضایی باید در عرصه پیشگیری و اصلاح مجرمان اقدام کند.

وی عنوان کرد: برگزاری اردوهای راهیان نور، اردوهای زیارتی سیاحتی، آموزش قرآن کریم، برگزاری مسابقات متعدد، برپایی هفتگی مباحث اخلاقی، سخنرانیهای متعدد در میان نمازهای جماعت و کارگاههای آموزشی از جمله برنامههای فرهنگی است که دستگاه قضایی استان قم برای توده مردم، دانشجویان، کارکنان و خانواده دستگاه قضایی برگزار میکند.

معاون دادگستری استان قم گفت: ظرفیت های مردمی در دستگاه قضایی به خوبی مورد ارزیابی و استفاده قرار گرفته است که از جمله آنها می توان به مشارکت روحانیان و مبلغان و ائمه جماعات و روحانیان طرح هجرت و... اشاره کرد.

وی اظهار کرد: در زمینه مسجد محوری تا کنون فعالیت های خوبی انجام شده است که ائمه جماعات مشارکت بیشتری در زمینه تلطیف محیط اجتماعی محلات داشته باشند؛ در زمینه توسعه فرهنگ امر به معروف در میان گروه های مختلف مردمی و اصناف و ... نیز اقدامات خوبی انجام شده است.

معاون دادگستری استان قم بیان کرد: سامانه سجام، یک سامانه کاملا مردمی است که مردم می توانند تمام اطلاعات خود در خصوص تخلفات و محل های تجمع مجرمان و تخلفات در سیستم دولتی و قضایی را اطلاع دهند و در پاکسازی سیستم اداری و ... کوشا باشند./۸۷۸/پ202/ب1

ارسال نظرات