۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴
کد خبر: ۵۶۷۷۹۳
استاد حوزه علمیه:

مهمترین نتیجه حکمت ادب است

استاد حوزه علمیه مهمترین بازتاب حکمت را ادب دانست و گفت: منشأ بدحجابی و بی حجابی بی ادبی است.
احدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مهدی احدی استاد سطح عالی حوزه علمیه، شب گذشته شنبه 20 خرداد در سلسله مباحث معرفتی ماه مبارک رمضان در مسجد فاطمةالزهرا(س) گفت: انسان حکیم از سرنوشت و اعمال گذشتگان عبرت می‌گیرد.

وی افزود: طبق صریح روایات؛ اگر کسی حکمت بیاموزد عبرت را نیز خواهد شناخت و کسی که عبرت را بشناسد گویی در تاریخ زندگی می‌کند؛ انسان حکیم از اعمال ناشایستی که اقوام مختلف در طول تاریخ انجام داده‌اند به جد اجتناب کرده و خود را از آلوده شدن به آن گناه حفظ می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین احدی با تاکید بر اینکه سکوت حکمت می‌آورد، ابراز کرد: انسان در حین مراقبت از اعضا و جوارح اگر سکوت اختیار کند صاحب حکمت می‌شود، انسان حکیم برمبنای خرد و عقلانیت سخن می‌گوید.

استاد سطح عالی حوزه علمیه ادامه داد: رهبر معظم انقلاب شخصیتی حکیم هستند برای همین اجازه می‌دهند تا همه افراد داخلی و خارجی سخنان خودشان را بیان کنند و سپس با یک سخنرانی پاسخ همه آنان را می‌دهند و توطئه دشمنان را نقش برآب می‌کنند.

وی با بیان اینکه در حکمت سه عامل باید مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: عقل پویا، شناخت فرصت‌ها و شناخت اغراض از لوازم مهم حکمت به شمار می‌روند؛ امام علی(ع) فرمودند: زبان انسان عاقل در پس قلب او و قلب انسان احمق در پس زبان اوست.

حجت الاسلام والمسلمین احدی با بیان اینکه حکمت به انسان نظم و ادب می‌دهد، گفت: عقل انسان تمایلی به بی ادبی ندارد، امروز متاسفانه حجاب مردان بیش از حجاب برخی بانوان است در حالی که این بدحجابی نوعی بی ادبی محسوب شده و نتیجه بی عقلی است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه ادامه داد: قرآن کریم می‌فرماید: هر انسانی که حکمت را گرفت صاحب خیر کثیر می‌شود؛ امروز حکمت بسیار کم شده برای همین برخی افراد در یک لحظه عصبانی و خشمگین می‌شوند و در لحظه‌ای دیگر مهربان هستند.

وی افزود: حکمت باعث می‌شود انسان حکیم از میوه‌های فکر بهترین بهره‌ها را ببرد، امام علی(ع) فرمودند: در گناه هرج و مرج است اما در تقوا حکمت و کرامت نهفته شده است؛ در حال حاضر کسانی که به بی بندوباری و بدحجابی روی آوردند از این وضعیت خسته شده و در حال بازگشت هستند.

حجت الاسلام والمسلمین احدی با بیان اینکه مرحوم حضرت آیت الله بهجت بسیار انسان حکیمی بودند، گفت: روزی فردی در جمعی اعلام کرد آقای خامنه‌ای جوان هستند برای چه به ایشان مقام رهبری و مرجعیت دادند در همان لحظه آیت الله بهجت از جای برخواست و فرمودند پس از پیامبر(ص) نیز گفتند علی(ع) جوان است زهرا(س) را زدند باز می‌خواهید زهرایی دیگر کتک بخورد؛ این سخن کامل و حکیمانه نشان از حکمت ایشان دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انسان حکیم خود را بنده صالح خداوند می‌کند تا یار امام زمان(عج) شود بنابراین برای کسب حکمت رعایت ادب لازم است./813/پ202/ب1

ارسال نظرات