۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۲۱
کد خبر: ۵۶۶۸۷۷
آیت الله مکارم شیرازی:

وظیفه رسانه ها ترویج نظام ارزشی مبتنی بر اخلاق و انسانیت است

حضرت آ‌یت الله مکارم با اشاره به وظیفه خطیر رسانه ها برای حل مشکلات جامعه گفت: اگر نظام ارزشی بر اساس اخلاق و انسانیت باشد محصول جامعه بسیار مناسب خواهد بود.
ضبط برنامه های ویژه ماه مبارک رمضان از حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید جمعه شب در شانزدهمین برنامه چشمه معرفت که از شبکه یک سیما پخش شد، با اشاره به ابراز نگرانی والدین از خطر موجودات برای جوانان گفت: دعا کردن خوب است اما تا زمانی که خانواده ها، آموزشگاه ها و جامعه و رسانه ها به وظیفه خود عمل نکنند نمی توان نسل جوانی آگاه و هوشیار تربیت کرد.

وی با اشاره به نقش رسانه ها در تربیت نسل جوان وظیفه شناس افزود: رسانه های اجتماعی اعم از روزنامه ها، صداوسیما، فضاهای مجازی، فیلم ها و کتاب ها تا درست نشوند مشکلات جامعه به ویژه مشکل نسل جوان پر ارزش کشور حل نخواهد شد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از رسول اکرم(ص) اظهار داشت: حضرت فرمود علم امانت خدا در زمین بوده و خدا این استعداد را تنها به بشر داده است و علما و دانشمندان امانتداران خدا هستند، حضرت در ادامه تأکید می فرماید کسی که به علم خود و آنچه که آموخته عمل کند ادای امانت کرده است و کسی که عمل نکند از خائنان شمرده می شود.

وی ادامه داد: مطابق آموزه های اسلامی علم را امانت الهی می دانیم که باید امانتداری کرد، پیامبر اسلام(ص) در روایت دیگری فرمودند که عالمان و دانشمندان سه دسته هستند، گروه نخست کسانی هستند که هم خود و مردم مردم از علم آن ها استفاده می کنند که مورد رضایت پروردگار هستند، این افراد در برابر جامعه خود احساس مسؤولیت می کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که گروه دوم کسانی هستند که علم خود را در اختیار دیگران می گذارند اما عمل نمی کنند، ابراز داشت: این افراد خود را تباه می کنند چون می دانند مثلا مواد مخدر و مشروبات الکی بد است و به دیگران تعلیم می کند اما عمل نمی کنند؛ گروه سوم کسانی هستند که از علم خود استفاده می کنند اما دیگران نمی توانند از آن استفاده کنند که از نظر اسلام تباه هستند.

وی عنوان کرد: بدون شک رسانه ها تأثیرگذار هستند و مجموعه رسانه ها می توانند شخصیت ها را دگرگون کنند، در هر جامعه ای یک نظام ارزشی وجود دارد، منظور از نظام ارزشی چیزی است که جامعه برای آن ارزش قائل است، همه دنبال نظام ارزشی جامعه هستند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: در زمان جاهلیت نظام ارزشی این بود که افراد غارت کنند و در آمد بیشتر داشته باشند و به کسی اعتنا نکنند، نتیجه نظام ارزشی جاهلیت ابوسفیان ها، ابولهب ها و ابوجهل ها بودند اما پیامبر گرامی اسلام(ص) این نظام ارزشی را تغییر دادند و فرموند مقام، ثروت و عشیره نظام ارزشی نیستند بلکه تقوا و پرهیزکاری اصل است که محصول آن سلمان ها، ابوذرها، مالک اشترها، عمارها و کمیل ها بودند.

وی اضافه کرد: رسانه باید نظام ارزشی به جامعه بدهند که نظام ارزشی انسانی باشد، اگر رسانه ها دنبال کسب مال بیشتر، مقام بالاتر و تجملات افتادند وضع جامعه خراب شده و جامعه محصول مناسب نخواهد داشت، اگر نظام ارزشی بر اساس اخلاق و انسانیت و برای خدمت به خلق ارزش عبادت قائل شدن بود محصول جامعه بسیار مناسب خواهد بود، باید ببینیم آیا رسانه های ما به دنبال ایجاد یک نظام ارزشی اخلاقی انسانی آمیخته با تقوا همراه با احساس مسؤولیت هستند؟ ماه رمضان فرصتی مناسب است تا درباره مسائل اصولی و بنیادی تفکر کنیم./1323/

ارسال نظرات