۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۴۵
کد خبر: ۵۶۶۵۶۸
آیت الله مکارم شیرازی:

اخلاق اسلامی و سیره اهل بیت نباید درحاشیه نظام آموزشی باشد

حضرت آ‌یت الله مکارم تأکید کرد: باید اخلاق اسلامی و سیره و تاریخ زندگانی پیامبر و اهل بیت(ع) در کتب درسی پررنگ باشد نه این که به صورت کمرنگ گاهی اشاراتی شود.
ضبط برنامه های تلویزیونی حضرت آیت الله مکارم شیرازی ویژه ماه مبارک رمضان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید سه شنبه شب در سیزدهمین برنامه چشمه معرفت که از شبکه یک سیما پخش شد، با اشاره به الزامات تربیت نسلی برومند و خدوم برای پیشرفت جامعه و استقلال کشور، مسؤولیت نظام آموزشی کشور در این زمینه را مورد توجه قرار داد وگفت: از دیدگاه اسلام تعلیم و تربیت مانند دو بال یک پرنده هستند، اگر پرنده ای یک بال داشته یا بال دوم آن کامل نباشد نمی تواند پرواز کند.

وی افزود: باید دو بال قوی و یکسان برای پرواز در اوج آسمان نیاز است از این رو انسان باید دارای بال علم و بال عمل باشد، در همه مسائل اجتماعی و تربیتی باید از قرآن و روایات کمک گرفت؛ جوانان نباید از آیات و روایات غافل شوند و آثاری مانند نهج البلاغه و غررالحکم زندگی جوانان را دگرگون می کند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از امیرمؤمنان(ع) اظهارداشت: حضرت می فرماید علم بدون عمل مایه بدبختی و عمل بدون علم نیز مایه گمراهی است، ایشان در روایت دیگری می فرماید کسی که عالم است اما به علم خود عمل نمی کند مانند جاهلی سرگردان و خواب است.

وی ادامه داد: عالم بدون عمل در نزد خداوند بیشتر از جاهل مورد ملامت واقع می شود، روایت دیگری می فرماید علمی که به آن عمل نشود مانند گنجی بدون استفاده است، از نظر اسلام مسأله علم و عمل همسنگ  یکدیگر هستند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اوضاع امروز جهان ابراز داشت: آیا کسانی که بر آمریکا حکومت می کنند و برنامه های جنایت بار را تحویل داده و تصویب می کنند جاهل هستند یا عالم به شمار می روند؟ همه آن ها درس خوانده اند و سطح درس آن ها بالا است چرا که اگر بالا نباشد راه پیدا نمی کنند.

وی عنوان کرد: کسانی که در رژیم صهیونیستی حکومت می کنند زمین های دیگران را غصب کرده و صاحبان زمین را آورده کرده اند و شب و روز از آن ها می کشند، آیا این افراد درس خوانده اند یا جاهل هستند؟ کسانی که بمب اتمی ساختند و شهرهای هیروشیما و ناکازاکی را هدف قرار دادند و صدها هزار انسان بی گناه را نابود کردند آیا علم نداشتند؟ همه این افراد درس خوانده اند بی عمل بوده و هستند.

این مرجع تقلید با ارائه سه پیشنهاد برای اهمیت دادن بیشتر به اخلاق و تربیت خاطرنشان کرد: باید اخلاق اسلامی و سیره و تاریخ زندگانی پیامبر و اهل بیت(ع) در کتب درسی پررنگ باشد نه این که به صورت کمرنگ گاهی اشاراتی شود، به همان اندازه که به مسائل علمی اهمیت داده می شود باید به مسائل تربیتی و اخلاقی اهمیت داد تا فرزندان از ابتدا با این مسائل آشنا شوند.

وی اضافه کرد: باید ساعت هایی برای تعلیم اخلاق وجود داشته باشد که متأسفانه نداریم، در دانشگاه ها و آموزش و پرورش باید چنین ساعاتی وجود داشته باشد و معلمان اخلاق مسائل اخلاقی را تدریس کنند و فرزندان را پرورش دهند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی درباره تبعات عدم توجه به مسائل اخلاقی گفت: اگر به مسائل اخلاقی و تربیتی توجه نشود نه تنها فرزندان در آینده نمی توانند خدمت کنند بلکه  گاهی خیانت هایی هم خواهند کرد.

وی افزود: باید برای مسائل اخلاقی امتیاز و نمره های فراوان قائل شد تا افراد از نظر ادب، صداقت، امانت، درستکاری و نظام مورد ارزیابی قرار گیرد، در کنار ستون نمره های علمی باید ستون نمره های اخلاقی وجود داشته باشد؛ تا این  موارد اجرایی نشود نسلی برومندی که می خواهیم نصیب جامعه نخواهد شد، امیدواریم اندیشمندان و نخبگان درباره این مسائل مطالعه بیشتر کنند و راه چاره ای بیندیشند./1323/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات