۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۳
کد خبر: ۵۶۶۲۱۲
آیت الله مکارم شیرازی:

رها کردن والدین در پیری مغایر فرهنگ اسلامی و قرآنی است

حضرت آ‌یت الله مکارم گفت: فرزندان نباید پدر و مادر را از خانه بیرون کنند و به خانه سالمندان بفرستند چون قرآن می فرماید که انسان نباید سبب آزار والدین در سنین پیری شود.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید شنبه شب در دهمین برنامه چشمه معرفت که از شبکه یک سیما پخش شد، با اشاره به حقوق متقابل والدین و فرزندان گفت: جوانان باید بدانند که اگر می خواهند در زندگی خوشبخت شده و درهای سعادت بر روی آن ها باز شود، دارای طول عمر باشند و موفق شوند باید پدر و مادر را از خود راضی کنند.

وی افزود: رضایت والدین تأثیر عجیبی در طول عمر، پیروزی و پیشرفت انسان در تمام زمینه ها دارد، برخی می بینند که ضربه هایی از گوشه و کنار می خورند و با درهای بسته مواجه می شوند اما خبر ندارند که پدر و مادر از آن ها ناراضی است، یک دعای پدر و مادر در حق فرزند گره های بسیاری گشوده و درهای بسته را باز می کند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که اذیت و آزار و بی حرمتی به پدر و مادر درست نیست، اظهار داشت:کسی خدمت پیامبر اکرم(ص) آمد و گفت پدرم خانه ای را بخشیده و می خواهد پس بگیرد که پیامبر فرمود کار بدی کرده اما با پدر باید درست برخورد شود و نباید اهانت کرد.

وی ادامه داد: امام صادق(ع) فرمودند که انسان نباید نگاه تند به پدر و مادر داشته باشد بلکه نگاه ها باید نگاه رحمت و عطوفت باشد، این نشان می دهد که اسلام درباره پدر و مادر به چه ریزه کاری هایی توجه دارد، رعایت حرمت پدر و مادر سبب موفقیت انسان در دنیا و آخرت می شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ابراز داشت: اسلام حتی می فرماید که فرزند نباید جلوتر از پدر و مادر حرکت کند بلکه باید پشت سر آن ها باشد، این موارد نشان می دهد که اسلام چه احترامی برای پدر و مادر قائل است.

وی عنوان کرد: قرآن کریم ابتدا دستور به عبادت خداوند متعال می دهد و بلافاصله بعد از این دستور حق پدر و مادر را بیان می کند و این یعنی حق والدین همسنگ حق خداوند متعال است، قرآن می فرماید فرزند وظیفه دارد که در زمان پیری والدین به آن ها رسیدگی کند، متأسفانه برخی فرزندان در زمان پیری والدین را رها می کنند اما برخی دیگر تا جایی که می توانند مشکلات پدر و مادر را حل می کنند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: فرزندان نباید پدر و مادر را از خانه بیرون کنند و به خانه سالمندان بفرستند چون قرآن می فرماید که انسان نباید سبب آزار والدین در سنین پیری شود و کمترین کلمه ای که سبب ناراحتی پدر و مادر می شود نباید گفته شود بلکه با سخن خوب و مملو از محبت باید با والدین سخن گفت.

وی اضافه کرد: در روایات داریم کسانی که در زمان حیات پدر و مادر محبوب آن ها هستند اما بعد از وفات عاق والدین می شوند و عکس آن هم وجود دارد که در حیات عاق والدین بودند اما بعد از وفات تغییر وضعیت می دهند، رابطه فرزندان با والدین در حیات و ممات باید محفوظ باشد تا مایه نجات انسان و سعادت دنیا و آخرت شود./1323/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵
والدین مایه برکت زندگی فرزندان هستند و بی اعتنایی به وظایفمان در قبال آنها نتیجه ای جز خسران در دنیا و آخرت ندارد
0
0