۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳
کد خبر: ۵۶۵۸۹۲

حمایت از مظلومان یا روشی برای رسیدن به رویای امپراتوری عثمانی

رییس‌جمهور ترکیه در حالی ادعای مبارزه با صهیونیست‌ها و حمایت از مردم فلسطین را دارد که در موارد مختلف در راستای اهداف رژیم صهیونیستی گام برداشته است.
دیدار اردوغان رییس جمهور ترکیه با محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین

به گزارش خبرگزاری رسا، رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه پس از فراخواندن سفیران این کشور از آمریکا و سرزمین‌های اشغالی، با اشاره به جنایات انجام شده در غزه، آنان را دولت‌های «ترور» و «نسل‌کشی» نامید.

اردوغان به هنگام بازگشت از سفر خود به بوسنی به خبرنگاران گفت: ما در روابط خود به ویژه در زمینه اقتصادی و تجاری با اسرائیل تجدید نظر می‌کنیم و در این زمینه پس از انتخابات پیش رو نیز حرکت خواهیم کرد.

طبق اعلام روزنامه صهیونیستی هاآرتص، اولین متضرر در تحریم رژیم صهیونیستی، ترکیه خواهد بود چرا که اقتصاد آن دوران سختی را سپری می‌کند و تدابیر تادیبی می‌تواند کسری تجاری این کشور را تا دو میلیارد دلار متضرر کند.

در سال 2016 ترکیه 2.96 میلیارد دلار به رژیم صهیونیستی صادرات داشته است در حالی که واردات این کشور از رژیم صهیونیستی حدود 1.9 میلیارد دلار بوده است. از این رو، تحریم رژیم صهیونیستی از سوی ترکیه، به این کشور بیشتر ضربه خواهد زد.

شایان ذکر است که در سال 2009 و در حاشیه نشست داووس نیز اردوغان با ژست حمایت از مردم غزه، به شیمون پرز به شدت تاخت اما بعد از آن تغییر خاصی در روابط بین ترکیه و رژیم صهیونیستی حاصل نشد.

تهدید اخیر اردوغان برای تحریم رژیم صهیونیستی نیز از دو جهت نشان از لاف می‌دهد: اول این که در صورت إعمال تحریم از سوی ترکیه، این ترکیه است که متضرر می‌شود چرا که در روابط تجاری بین دو طرف، صادرات ترکیه به رژیم صهیونیستی بیش از واردات از این رژیم است؛ دوم این که با توجه به انتخابات پیش رو در ترکیه و تقاضای وی برای جلو انداختن موعد انتخابات، اردوغان به دنبال جلب حمایت مردمی در کشور خود است و با گرفتن این گونه ژست‌ها در نظر دارد برای خود محبوبیت ایجاد کند.

در مجموع باید گفت که اردوغان به هیچ وجه دشمن رژیم صهیونیستی و مدافع مردم فلسطین نیست چرا که اگر دشمنی و دوستی وی واقعی بود، در کشور سوریه، یعنی حامی گروه‌های مقاومت در فلسطین و لبنان، آب به آسیاب صهیونیست‌ها نمی‌ریخت و با حمایت همه جانبه از تروریست‌های داعش و النصره که ساخته و پرداخته آمریکا و صهیونیزم جهانی هستند، پایه‌های حکومت سوریه را متزلزل نمی‌کرد. همچنین اگر ادعاهای اردوغان در مورد آمریکا و رژیم صهیونیستی درست بود، هیچ گاه در اینجرلیک، یکی از بزرگترین پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه، از نظامیان آمریکایی پذیرایی نمی‌کرد.

در مقیاس بزرگتر، به نظر می‌رسد اردوغان با حمایت‌های پر سر و صدا اما ظاهری و بی مبنای خود از مردم فلسطین، علاوه بر تلاش برای به دست آوردن محبوبیت داخلی، به دنبال کسب اعتبار بین‌المللی در میان کشورهای اسلامی است تا بتواند به گونه‌ای خود را وارث پادشاهان عثمانی و رهبر جهان اسلام معرفی کند./۸۴۷/ب۹۰۲/ف

ارسال نظرات