۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۵۶۵۴۱۴

مفتی مصر تروریست‌ها را خوارج زمان توصیف کرد

مفتی مصر با اشاره به تشابه میان خوارج و تروریست‌ها خاطر نشان کرد که عدم درک صحیح از اسلام سبب شده تا افراط گرایان به ظاهر اسلام تمسک کرده و از محتوا غفلت ورزند.
شوقی علام مفتی مصر

به گزارش خبرگزاری رسا، شوقی علام مفتی مصر در برنامه «همراه با مفتی» جدایی میان محتوا و ساختار را از دلایل دوری گروهک‌های تروریستی و افراط‌گرا از الگوی اعتدالی اسلام توصیف کرد.

شوقی علام جدایی میان محتوا و ساختار دینی را امری تاریخی و ریشه‌دار در زمان رسول گرامی اسلام(ص) دانسته و تاکید کرد که توجیهات باطل و تأویل‌ها و تفسیرهای غلط از اسلام سبب شده تا برخی خود را مصلح و دیگران را مفسد بدانند.

وی افزود: روایات صفات خوارج که به حد تواتر رسیده است به صورت کامل بر گروهک‌های تروریستی در زمان کنونی تطبیق می‌کند. ظاهرگرایی و دوری از فهم محتوا و معانی دین هم در دوران خوارج و هم در زمان حاضر در میان تروریست‌ها وجود دارد.

مفتی مصر با بیان دلایل متعدد فهم اشتباه از اسلام از سوی افراط گرایان خاطر نشان کرد: تلاش برای تحقق منافع شخصی در کنار فقدان الگوی اسلام اعتدالی در میان افراط گرایان و نیز کوته اندیشی و تفسیر به رأی نصوص دینی از مهمترین عوامل ایجاد فهم اشتباه از دین است.

عالم اهل سنت مصر ادامه داد: برخی با مشاهده کثرت عبادت، قرائت قرآن و خواندن نماز فراوان فریب ادعاهای گروهک‌های تروریستی را می‌خورند در حالیکه پیامبر اکرم(ص) در توصیف این افراد فرمود «با نمازها، روزه‌داری و اعمالشان شما را شگفت زده می‌کنند. آنان قرآن می‌خوانند در حالیکه از حنجره‌هایشان تجاوز نمی‌کند» و این ویژگی‌ها اکنون در تروریست‌ها است که به جسدهای بدون روح تبدیل شدند.

شوقی علام اظهار داشت: گروهک‌های تروریستی در فهم صحیح قرآن کریم، سنت نبوی، مقاصد شریعت و سیره اصحاب سلف دچار اشتباه و خطا شدند. آنان با تفسیر غلط از آموزه‌های دین به نتایجی بحران آفرین دست یافتند و حال آنکه باید بدانند فهم نصوص دینی نیاز به شناخت کامل قواعد استنباط دارد.

مفتی مصر با بیان آنکه سیاق و شرایط نزول آیات و روایات در فهم نصوص دینی موثر است، تصریح کرد: فهم روایات در زمان حاضر نسبت به فهم آن در زمان رسول اسلام(ص) به مراتب سخت‌تر است از این رو اعلام جهاد مطابق با روایات تنها به دست حاکم شرع جایز است./981/ب901/ر

ارسال نظرات