۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹
کد خبر: ۵۶۵۲۲۳
امام جمعه موقت كاشان:

خيركثير نعمت بزرگ خداوند به بندگانش است

امام جمعه موقت كاشان با اشاره به اينكه انسان تنها در سايه عبوديت است كه نزد خدا به مقام مي رسد، گفت: خداوند مي فرمايد به هركسی حكمت داده شود به او خير كثير داده شده و اين نعمت بزرگي است كه خداوند به لقمان داده است.
حجت الاسلام اسلامي تبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار جمعه شب در جلسه تفسير قرآن كه  مسجد آيت الله رضوي كاشاني برگزار شد در تفسير آيه 12 سوره مباركه لقمان، گفت: خداوند در ابتداي آيه 12 سوره لقمان با دو تأكيد مي فرمايد، ‹‹وَلَقَدْ آتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ›› ما حكمت را كه نعمت بسيار بزرگي است  به لقمان داديم.

وي يكي از نمونه هاي اعجاز قرآن را فصاحت و بلاغت قرآن دانست و افزود: فصاحت و بلاغت قرآن به معني عبارت كوتاه اما معاني زياد و بلند دارد.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: خداوند از زحمات بندگان خودش شكور و شاكر است و هر بنده اي كه در راه خدا تلاش كند خداوند با دادن پاداش از بنده خود تشكر و تجليل مي‌كند كه يك نمونه تشكر و تجليل خداوند از لقمان است.

وي افزود: لقمان بنده خالص خدا بود و تمام ارزش لقمان در همين يك كلمه بنده خالص خدا و عبد صالح خدا بودن است، بنابراين انسان تنها در سايه عبوديت است كه نزد خدا به مقام مي رسد.

امام جمعه موقت كاشان با اشاره به اينكه پيامبراكرم(ص) در سايه عبوديت به معراج رسيد و امام خميني(ره) نيز چون عبد خالص خدا بود به چنين مقامي رسيد، گفت: لقمان نيز چون عبد خالص بود خداوند به او سه نوع حكمت داد و نام لقمان را در قرآن جاودانه كرد و نصايح لقمان در زمره نصايح خودش قرار داد و او را الگوي معرفت و تقوا و واعظ نمونه و پدر نمونه معرفي كرد.

حجت الاسلام اسلامي تبار بیان کرد: پدر نمونه پدري است كه هم خود اهل تقوا و بصيرت و عمل به آن باشد و هم فرزندان خود را با احترام نصحيت كند، از اين رو خداوند لقمان را الگوي معرفت و عبوديت و تقوا قرار داد.

وي با اشاره به معرفي لقمان از سوي خدا به به عنوان واعظ نمونه، ابراز داشت: واعظ نمونه كسي است كه هم خودش اهل عمل خالصانه باشد و هم مردم را با اخلاص موعظه كند و پدرنمونه كسي كه هم خودش اهل عمل باشد و هم فرزندان خودش را با احترام و محبت موعظع كند.

امام جمعه موقت كاشان گفت: اگر خداوند مواعظ لقمان را در قرآن آورده است براي اين است تا متوجه شويم كلام حق را بايد از سوي هركسي كه باشد پذيرفت و براي همين است كه نبايد به گوينده توجه داشت كه گوينده چه كسي است، بلكه بايد گفتار گوينده توجه داشت.

حجت الاسلام اسلامي تبار ابراز کرد: حرف حق و منطق ارزشمند است و شخصيت انسانها به رنگ پوست و پول و مقام و رياست نيست بلكه شخصيت انسانها به ارزش هاي واقعي است.

وي از حكمت به عنوان بزرگترين نعمت خداوند نام برد و افزود: خداوند مي فرمايد به هر كسی حكمت داده شود به او خير كثير داده شده و اين نعمت بزرگي است كه خداوند به لقمان داده است از اين رو نعمت هاي خداوند اعم از مادي و معنوي دادني است و در اختيار ما نيست اما مقدمات گرفتن نعمت هاي خداوند در اختيار انسان است./1307/پ203/ب1

ارسال نظرات