۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۱
کد خبر: ۵۶۴۳۰۷
حجت الاسلام علوی مهر:

انقلاب اسلامی نقطه اوج گیری علم تفسیر است

رییس کمیسیون قرآن کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی گفت: طی ۴۰ سال از گذشت انقلاب اسلامی به اندازه ای در حوزه تفسیر کار شده است که با همه آن چه در هفت قرن گذشته در این زمینه کار شده است، برابری می کند.
حجت الاسلام علوی مهر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسین علوی‌مهر رییس کمیسیون قرآن کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی در مراسم اختتامیه این کنگره که امروز در سالن همایش های مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، به تشریح گزارش عملکرد این کمیسیون پرداخت و گفت: 110 مقاله فراخوانی و سفارشی به این کمیسیون قرآن رسیده است که در مجموع 15 مقاله پذیرفته شده و در مجموعه‌ای به چاپ رسیده است.

وی با اشاره به این که از مجموعه مقالات ارسال شده مشخص شده است که نخستین مفسر قرآ کریم امیرمؤمنان(ع) بوده اند، اظهار داشت: برای اثبات این ادعا به قول ابن عباس استناد شدهاست، زیرا وی اذعان داشته است که در تفسیر خوداز تفسیر حضرت علی(ع) استفاده کرده است.

حجت الاسلام علوی مهر خاطرنشان کرد: همچنین نخستین اعراب‌گذاری و نقطه‌گذاری قرآن کریم نیز توسط شاگردان اهل بیت(ع) همچون ابوالاسود دوئلی انجام شده است.

رییس کمیسیون قرآن کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی با بیان این که بر اینکه نخستین تفسیر در قرن دوم از فرزند امام سجاد(ع) به دست آمده است، مطرح کرد: بی تردید با مطالعه تاریخ اسلام در می یابیم که عالمان شیعی در این زمینه پیشگام بوده اند و نمی توان نقش عظیم آن ها را در این زمینه انکار کرد.

وی افزود: نخستین تفسیر فارسی توسط ابوالفتوح راضی عرفانی، تفسیر فلسفه‌ای توسط سید حیدر آملی، گسترده‌ترین تفسیر قرآن به قرآن توسط علامه طباطبایی با عنوان المیزان، نخستین تفسیر موضوعی شیعه توسط آیت الله جعفر سبحانی و گسترده‌ترین کار علوم قرآنی توسط آیت‌الله معرفت نوشته شده است.

حجت الاسلام علوی مهر یادآور شد: نکته جالب توجه این است که طی 40 سال از گذشت انقلاب اسلامی به اندازه ای در حوزه تفسیر کار شده است که با همه آن چه در هفت قرن گذشته در این زمینه کار شده است، برابری می کند و مراکز علمی باید این مجموعه ها را برای همگان تبیین کنند تا همه به نقش اساسی شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی پی ببرند./841/پ۲۰۳/ج

ارسال نظرات