۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۰
کد خبر: ۵۶۳۴۲۵
یادداشت؛

رؤیای ایالات متحده در ایجاد «خودمختاری» در محور جنوبی سوریه

به نظر می رسد که ایالات متحده آمریکا برخلاف آنچه که وانمود می کند، نه تنها به دنبال خروج از سوریه نیست بلکه برای عملیاتی ساختن طرح ها و برنامه های توطئه آمیز جدیدی نیز در این کشور، خود را آماده می سازد.
نقشه سوریه

به گزارش خبرگزاری رسا، به نظر می رسد که ایالات متحده آمریکا برخلاف آنچه که وانمود می کند، نه تنها به دنبال خروج از سوریه نیست بلکه برای عملیاتی ساختن طرح ها و برنامه های توطئه آمیز جدیدی نیز در این کشور، خود را آماده می سازد. طی بیش از هفت سالی که از آغاز بحران سوریه سپری می شود، آمریکایی ها همواره با اتخاذ تصمیمات یک و چند جانبه درصدد سرنگونی دولت قانونی دمشق برآمده اند. ازجمله اقدامات دولت آمریکا در این زمینه می توان به تشکیل ائتلاف بین المللی و غیرقانونی به اصطلاح ضد داعش، حملات گاه و بی گاه به مواضع نظامی سوری، حمایت از شبه‌نظامیان کُرد به ویژه در شمال سوریه و همچنین تسلیح معارضان خارج نشین و افراد مسلح تحت امر آنها اشاره کرد. این‌ها تنها بخشی از توطئه هایی است که ایالات متحده آمریکا طی سالهای اخیر در سوریه ترتیب داده است.

در آخرین گام نیز آمریکایی ها چندی پیش به همراه دو متحد خود یعنی فرانسه و انگلیس، مواضعی در حمص و دمشق را هدف حملات موشکی قرار دادند. اما با این حال، آنها در عملیاتی ساختن اهداف اصلی‌شان از رهگذر این حمله نیز ناکام ماندند. اکنون که بحران سوریه درحال ورود به هشتمین سال خود است و آمریکایی ها با تمامی توطئه هایی که ترتیب دادند به نتیجه مورد دلخواهشان در سوریه دست نیافتند، مسیر جدیدی را انتخاب کردند تا شاید از طریق آن بتوانند به حداقل اهدافشان در سوریه دست پیدا کنند. سناریوی جدیدی که آمریکایی ها برای ضربه زدن به دولت دمشق مد نظر قرار داده اند، سناریوی ایجاد «خودمختاری برای تروریستها» در محور جنوبی سوریه است. پر واضح است که اصلی و اساسی ترین هدف ایالات متحده آمریکا از این سناریوی جدید فراهم کردن زمینه های تجزیه  خاک سوریه است؛ هدفی که واشنگتن هیچگاه حاضر نشد و حاضر هم نخواهد شد که از آن دست بکشد.

هوشیاری روس‌ها دربرابر تحرکات واشنگتن

نکته قابل تأمل در خصوص تحرکات خصمانه و جدید ایالات متحده آمریکا در محور جنوبی سوریه این است که مقامات مسکو بیش از هر زمان دیگری نسبت به این تحرکات، هوشیار هستند و به واشنگتن نیز نشان داده اند که جزئیات این تحرکات از چشمان تیزبین روس‌ها پنهان نیست. همین هوشیاری مقامات روسی دربرابر همتایان آمریکایی‌شان می تواند به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر تحرکات مشکوک و خصمانه ایالات متحده قلمداد شود؛ بدین ترتیب که آمریکایی ها با علم به اینکه تحرکاتشان توسط دستگاه های اطلاعاتی روسی به صورت دقیق رصد می شود، مجبورند برای اجرایی کردن اهدافشان بیش از پیش دست به عصا حرکت کنند.

درهمین ارتباط، «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه صراحتا اعلام کرده است که مسکو از تحرکات مشکوک آمریکا در جنوب سوریه مطلع بوده و می داند که واشنگتن به دنبال ایجاد خودمختاری برای تکفیریهای جبهه النصره و گروه های مرتبط با آن در محور جنوبی است. منابع آگاه نیز در این خصوص تصریح کرده‌اند که قرار است تروریست های جبهه النصره و ارتش آزاد تحت نظارت ایالات متحده آمریکا در جنوب سوریه خودمختاری ایجاد کنند. درهرصورت آنچه که مشخص است، این است که آگاهی مسکو از تحرکات واشنگتن در جنوب سوریه و علنی ساختن بخشی از اطلاعات در این زمینه یک هشدار جدی به مقامات ایالات متحده محسوب می شود که همانطور که گفته شد، می تواند نوعی عامل بازدارنده دربرابر اقدامات و تصمیمات واشنگتن باشد.

استان‌های جنوبی؛ هدف اصلی ایالات متحده

اکنون که سخن از سناریوی جدید ایالات متحده آمریکا مبنی بر ایجاد خودمختاری برای تروریستها تحت نظارت واشنگتن در جنوب سوریه به میان آمده، این سؤال به ذهن متبادر می شود که ایالات متحده چه نقشه ای را جهت تحقق این هدف طراحی کرده است؟ واقعیت این است که آمریکایی ها برای تحقق این هدف روی سه استان جنوبی و مهم سوریه حساب ویژه ای باز کرده اند. استان های «درعا»، «قنیطره» و «سویداء» در جنوب سوریه سه استانی هستند که در طرح جدید آمریکا جایگاه ویژه ای دارند.

نکته قابل تأمل در این زمینه آن است که هر سه استان مذکور جزو مناطق کاهش تنش تلقی می شوند؛ بدان معنا که در آنجا آتش بس حاکم است. حال آخرین اخبار و گزارش ها حاکی از آن است که آمریکایی ها ارتشی متشکل از تروریست های جبهه النصره و ارتش آزاد را برای یورش به مواضع ارتش سوریه در استان های سه گانه فوق الذکر آماده کرده اند تا بدین سان، کنترل کامل هر سه استان جنوبی مهم سوریه به دست تروریستهای تحت الحمایه واشنگتن درآید. البته آمریکایی ها برای آغاز این جنگ بزرگ در جنوب سوریه چاره ای جز متهم ساختن دمشق به نقض آتش بس در مناطق کاهش تنش ندارند. بنابراین، به نظر می رسد که پس از اتهام استفاده دمشق از تسلیحات شیمیایی در شهر دوما واقع در غوطه شرقی، باید طی روزها و هفته های آینده هم منتظر اتهام جدیدی از سوی واشنگتن به دمشق تحت عنوان نقض آتش بس در مناطق کاهش تنش در جنوب سوریه باشیم.

پیاده سازی الگوی «قسد» در محور جنوبی

آمریکایی ها به دنبال آن هستند تا تجربه نیروهای دموکراتیک کُرد سوری موسوم به «قسد» در شمال سوریه را در محور جنوبی این کشور نیز پیاده سازی کنند. واشنگتن معتقد است همانطور که کُردها در شمال سوریه مناطق شبه خودمختار برای خود تشکیل داده اند، می توان از این الگو برای تشکیل خودمختاری برای تروریست های تکفیری در جنوب سوریه بهره برداری کرد. به همین دلیل است که آمریکایی ها برای فاز اول پیاده سازی طرح خود در محور جنوبی سوریه درحال سازماندهی حدود 12 هزار نفر از اعضای جبهه النصره و ارتش آزاد هستند. هدف اصلی همانطور که پیشتر بدان اشاره شد، تشکیل خودمختاری برای تروریستها تحت نظارت مستقیم آمریکا به مرکزیت استان «درعا» است. با این حال، آمریکایی ها در این میان این مسأله را فراموش کرده اند که در حال حاضر دست برتر در عرصه میدانی با دولت دمشق بوده و زمام امور در دستان دولتمردان سوری است. لذا یک پاتک و ضد حمله توسط نیروهای سوری در جنوب سوریه می تواند تمامی خواب های دولتمردان آمریکایی برای محور جنوبی سوریه را به رؤیایی دست نیافتنی مبدل سازد.

اردن؛ مشکل اصلی واشنگتن

با وجود آنچه که گفته شد اما تمام مشکل آمریکایی ها برای ایجاد خودمختاری، در قدرت میدانی ارتش سوریه خلاصه نمی شود و مسائل دیگری را نیز در بر می گیرد. مسأله و مشکل آمریکایی ها اینجاست که اردن نیز به دلیل اشراف بر تبعات منفی استقرار تکفیریها در جنوب سوریه که هم مرز با امان است، هیچگاه زیر بار چنین طرحی نخواهد رفت و برعکس، با آن مقابله هم خواهد کرد. مقامات امان نیک می دانند که عملیاتی شدن این سناریو تهدید جدی برای امنیت ملی آنها محسوب می شود و خاکشان را در تیررس تروریست های تکفیری قرار خواهد داد. مسئولان اردنی همچنین به این واقعیت نیز واقف هستند که ممکن است آمریکایی ها پس از مستقر ساختن تروریستهای تحت امر خود در مرزهای امان، از آنها به عنوان اهرم فشاری بر اردن جهت جامه عمل پوشاندن به اهدافشان در منطقه بهره برداری کنند.

لذا اردنی ها تحت هیچ شرایطی حضور تروریستها در مرزهای خود در جنوب سوریه را برنمی تابند. این نکته را نیز باید در نظر گرفت که چندی پیش مقامات اردنی با ارسال نامه ای به «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه خواستار هماهنگی های امنیتی میان دو کشور در جنوب سوریه شدند. مقامات امان از دولت دمشق درخواست کردند تا در صورت آغاز عملیات نظامی در جنوب سوریه یعنی مرزهای اردن، در این زمینه هماهنگی های امنیتی ـ اطلاعاتی میان دو طرف صورت پذیرد. این بدان معناست که مقامات اردن در مسأله امنیت ملی خود که تحرکات آنها در جنوب سوریه تهدید کننده اصلی آن است، با واشنگتن سر سازش ندارند. بنابراین، آمریکایی ها برای اجرایی ساختن طرح و سناریوی شوم و جدید خود در جنوب سوریه کار آسانی در پیش ندارند و خود نیز می دانند که دمشق دربرابر این تحرکات خصمانه و مشکوک دست بسته نخواهد نشست؛ به ویژه اینکه اکنون ابتکار عمل در زمینه میدانی را نیز در دست دارد./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: فارس

ارسال نظرات