۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۵۶۲۵۸۶
معاون فرهنگی دانشگاه رضوی:

ایجاد گفتمان فرهنگی وظیفه طلاب در حمایت از کالای ایرانی است

معاون فرهنگی دانشگاه رضوی گفت: ایجاد گفتمان غالب برای حمایت از کالای ایرانی برعهده طلاب است که بتوانند ذهن اجتماعی را اقناع و اهمیت این موضوع را برای جامعه تبیین کنند.
معاون فرهنگی دانشگاه رضوی حمایت از کالای ایرانی

 حجت الاسلام  حسین شریعتی نژاد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با اشاره به اهمیت حمایت از کالای ایرانی گفت: حمایت از کالای ایرانی یکی از کلید واژه های مهم و استراتژیک است که می تواند در رشد اقتدار و اقتصاد ملی بسیار تاثیر گذار باشد.

وی افزود: درباره این موضوع  مقام معظم رهبری ابتدای سال اهمیت حمایت از کالای ایرانی را فرمودند اما این سخنان را اگر بخواهیم از نظر رویکرد فرهنگی مورد بررسی قرار بدهیم و رویکرد اقتصادی را در جنبه های دیگر مورد بررسی قرار دهیم باید به چند نکته اشاره کنیم که نکته اول این است که کشور ما چندین سال است که در جنگ اقتصادی قرار دارد.

معاون فرهنگی دانشگاه رضوی در خصوص ویژگی های این جنگ اقتصادی تصریح کرد: این جنگ اقتصادی نه به معنای رقابت صرف بین کشور ما و دیگر کشورهاست، نه به معنای شتاب بخشیدن اقتصادی به کشور است  که سری  در میان دیگر کشورها داشته باشد بلکه این جنگ اقتصادی ابعاد مختلفی دارد که مهم ترین هدف این جنگ اقتصادی به زانو در آوردن انقلاب اسلامی و به حاشیه راندن گفتمان غالب فرهنگی و گفتمان انقلابی است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که این جنگ اقتصادی در حال قرار گرفتن به ابزاری برای به زانو درآوردن جنبه فرهنگی و سیاسی انقلاب اسلامی است، خاطرنشان کرد: استعمارگران می خواهند این ابعاد را تحت الشعاع خود قرار دهند، بنابراین افزون بر این که این جنگ اقتصادی یک رویکرد اقتصادی و توسعه ملی دارد یک جنبه عمیق فرهنگی و انقلابی و سیاسی دارد.

حجت الاسلام شریعتی نژاد به لزوم تقویت ساختارهای مختلف کشور اشاره و ابراز کرد: ما باید روز به روز بر اقتدار کشورمان بیفزاییم که در اهمیت آن، بخش اول و ساده ترین بخش آن است که مشکلات اقتصادی کشور ما حل  خواهد شد و این کلیدی است برای حل مشکلاتی که مردم ما را در بخش های مختلف درگیر خود کرده است.

معاون فرهنگی دانشگاه رضوی اظهار کرد: اگر ما از کالای ایرانی حمایت کنیم خانواده ایرانی تقویت می شود، مشکلات اقتصادی حل خواهد شد و بیکاری کمتر خواهد شد که در نتیجه، توسعه اقتصادی رشد پیدا خواهد کرد و سطح رفاه مردم افزایش پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: اگر کسی بگوید که من رفاه خود را این طور تامین می کنم که کالای خارجی مصرف می کنم چون کیفیتی بهتر دارد باید بگویم که این حرف درست نیست چرا که اگر ما از کالای ایرانی حمایت کنیم رشد فناوری در کشور ما اتفاق می افتد و هر چقدر که ما از کالای ایرانی فاصله بگیریم میدان افزایش تکنولوژی در کالای ایرانی را کاهش خواهیم داد.

حجت الاسلام شریعتی نژاد با بیان این که اگر ما به تولید داخلی کمک کنیم، می توانیم این امید را داشته باشیم که کیفیت کالای ایرانی روز به روز افزایش پیدا خواهد کرد و به اقتضا تقاضایی که بازار می تواند از کالای ایرانی  داشته باشد تولید کننده می تواند کیفیت کالای ایرانی را افزایش دهد و این ها مسائل جزئی است  که به حوزه اقتصاد بر می گردد.

معاون فرهنگی دانشگاه رضوی به جنبه عمیق فرهنگی حمایت از کالای ایرانی اشاره و اذعان کرد: وقتی ما کالای ایرانی را حمایت کنیم شاکله کشور، نظام و معیشت تقویت می شود که به همین نسبت فضای روانی خانواده به عنوان جامعه کوچک تقویت می شود و در کلان نیز آرامش را به جامعه هدیه می دهد و امید به آینده افزایش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: مهم تر از جریان فرهنگی درون خانواده و جوامع فرهنگی کوچک این است که انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی بوده و این انقلاب فرهنگی در حال مبارزه با فرهنگ های فاسدی است که در نظام های سرمایه داری  وجود دارد و طبیعی است که نظام های غربی نمی توانند بپذیرند یک فرهنگ دارای آرمان خاص خود است و باورهای ویژه ای دارد، به همین دلیل به مبارزه برخواسته اند و هر چه قدر که ما بتوانیم توان داخلی خود را افزایش دهیم  در این جنگ موفق تر خواهیم بود.

استاد حوزه و دانشگاه به نکته دیگر فرهنگی حمایت از کالای ایرانی اشاره و عنوان کرد: اقتصاد بستری مناسب برای انتقال فرهنگ ها بوده برای مثال جاده ابریشم تنها یک جاده اقتصادی برای انتقال کالای بازرگانان نبوده بلکه جاده ابریشم در فرهنگ های مشرق و مغرب زمین تاثیر گذار بوده و همواره بازرگانان و تولید کنندگان یکی از بسترهای انتقال فرهنگ ها بوده اند.

حجت الاسلام شریعتی نژاد تصریح کرد: به لحاظ فرهنگی و شرعی واجب است کالایی را حمایت کنیم که هویت درونی و ایرانی اسلامی دارد و این کالا باید در داخل کشور تولید شود و هر چه بخواهیم کالای ایرانی را تضعیف کنیم  هویت ایرانی را تضعیف کرده ایم و هرچه از کالای ایرانی حمایت کنیم او را اقتدار فرهنگی بخشیده ایم، بنابراین واجب است از کالای ایرانی حمایت کنیم.

وی به وظیفه ای که حوزه ها و دانشجویان می توانند در امر حمایت از کالای ایرانی داشته باشند اشاره و افزود: ایجاد گفتمان غالب برای حمایت از کالای ایرانی وظیفه ای است که برعهده اندیشمندان اسلامی است که بتوانند ذهن اجتماعی را اقناع و اهمیت این موضوع را برای جامعه تبیین کنند.

معاون فرهنگی دانشگاه رضوی در پایان سخنان خود در خصوص برنامه های دانشگاه رضوی در راستای حمایت از کالای ایرانی گفت: افزون بر این که رویکرد مالی دانشگاه از گذشته حمایت از کالای ایرانی است و امسال بر این موضوع تاکید بیشتری شده است افزون بر این موضوع تلاش می کنیم با برگزاری نشست های علمی زمینه سازی برای تولید آثار در راستای حمایت از کالای ایرانی را اجرا کنیم./۸۶۱/ت۳۰۲/ب۱

ارسال نظرات