۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۵۶۰۲۷۲
امام جمعه موقت کاشان:

توحيد در سايه اعتقاد انسان به معاد است

حجت الاسلام اسلامي تبار با بيان اينكه آخرت تجسم وضعيت انسان در دنيا است، گفت: توحيد در سايه اعتقاد به معاد است و برخی که در اين دنيا اعتقاد به معاد ندارند غل و زنجيرهاي دنيا به دست و پايشان محكم مي شود.
حجت الاسلام اسلامي تبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار جمعه شب در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد آيت الله رضوي كاشاني در خيابان ملامحسن فيض كاشاني برگزار شد در تفسير آيه پنجم سوره مباركه رعد كه مي فرمايد، ‹‹وَإِنْ تَعْجَبْ فَعَجَبٌ قَوْلُهُمْ أَإِذَا كُنَّا تُرَابًا أَإِنَّا لَفِي خَلْقٍ جَدِيدٍ››، گفت: خداوند در اين آيه نمونه هايي از قدرت و حكمت خود را از عالم هستي بيان مي كند.

وي افزود: خداوند قدرت و علم و حكمت دارد و دنيا هم دلالت بر معاد دارد و پديده هاي عالم هستي انسان را به مبدا و معاد راهنمايي مي كند.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: خداوند حكيم است و جهان به اين عظمت را خلق نكرده است تا انسان براي چند روزي زندگي كند و بعد از آن همه چيز نابود شود، بنابراين اگر در وراي اين جهان، جهان ديگري وجود نداشته باشد چنين چيزي به دور از حكمت و عدالت خداوند است.

وي ادامه داد: اگر دنيا به گونه اي باشد كه در وراي آن دنياي ديگري نباشد و ظالم به سزاي خود نرسد و مومن به سزاي اعمال خود نرسد با عدالت خداوند در تضاد است، بنابراين اگر عالم ديگري براي حسابرسي نباشد به دور از حكمت و عدالت خداوند است.

امام جمعه موقت كاشان گفت: خداوند  اين عالم آفريده است تا انسان را  هم به سوي مبدا و هم به سوي معاد راهنمايي كند و دليل توحيد نيز دليل معاد است.

حجت الاسلام اسلامي تبار افزود: خداوند بعد از اينكه اين موارد را در سه آيه دوم تا چهارم سوره رعد بيان مي كند در آيه پنجم مي فرمايد، ‹‹وَإِنْ تَعْجَبْ فَعَجَبٌ قَوْلُهُمْ›› با اين همه  نشانه هاي قدرت باز هم خدا و معاد را انكار مي كنند و اگر مي‌خواهيد از چيزي تعجب مي كنيد از قول كفار و مشركيني كه منكر معاد هستند تعجب كنيد.

وي افزود: خداوند در ادامه اين آيه خطاب به پيامبراكرم(ص) مي فرمايد، آنهايي كه معاد را انكار مي كنند، ‹‹أُولَٰئِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ›› كساني هستند كه نسبت به پروردگار خود كافر هستند.

امام جمعه موقت كاشان ادامه با اشاره به اينكه كسي كه معاد را انكار مي كند حداقل چهار صفت خداوند را انكار مي كند، گفت:كسي كه معاد را انكار مي كند در واقع قدرت، عدالت، حكمت و ربوبيت خداوند را انكار كرده است كه خداوند در اينجا  تنها به انكار ربوبيت خداوند اشاره كرده است.

حجت الاسلام اسلامي تبار ابراز کرد: خداوند كه رب و به وجود آورنده عالم هستي است اگر معاد نداشته باشد و عالم ديگري در وراي اين عالم نداشته باشد ربوبيت او زير سؤال رفته است و رب نيست، بنابراين كساني كه معاد را انكار مي كنند ربوبيت خداوند را انكار مي كنند و نمي شود خداوند رب باشد اما عالم ديگري براي حسابرسي نداشته باشد. 

وي افزود: خداوند در ادامه مي فرمايد، ‹‹وَأُولَٰئِكَ الْأَغْلَالُ فِي أَعْنَاقِهِمْ›› آنهايي كه خدا را انكار مي كنند كساني هستند كه ربوبيت خداوند را انكار مي‌كنند و اينها از آن دسته و گروهي هستند كه غل و زنجيرها به گردن دارند.  

امام جمعه موقت كاشان ادامه داد: كسي كه عالم ماوراء را قبول ندارد مادي گرا است و تمام فكر او تنها معطوف به چهار ديواري دنيا است و همه چيز را در اين دنيا مي بيند و مرگ را نابودي انسان مي داند و در نتيجه مبتلا به دنيا پرستي و هوا پرستي و ماده پرستي مي شود و همه چيز او دنيايي است.

وي افزود: غل و زنجير دنيا پرستي و هوا پرستي و دنيا پرستي و جهل و خرافات سرتاپاي كساني كه معاد را را انكار مي كنند گرفته و دست و پاي چنين افرادي در غل و زنجير دنيا گرفتار است.

حجت الاسلام اسلامي تبار، گفت: دنيا براي انسان زندان است اما كسي كه مومن واقعي باشد مانند انبيای الهي از غل و زنجيرهاي دنيا آزاد است و مومنان واقعي احراري هستند كه  گرفتار جهل و خرافات و شهوت وهوا پرستي و دنيا پرستي و غل و زنجير دنيا نيستند.    

وي افزود: كساني كه معاد و خداوند را انكار مي كنند نخستين مصيبتي كه گريبان آن را در دنيا مي گيرد اين است كه گرفتار غل و زنجيرهاي دنيا كه همان هواپرستي و دنياپرستي است مي شوند و غل و زنجيرهاي دنيا سبب مي شود رشد و تعالي نداشته باشند و نتوانند پرواز كنند چرا كه رشد و تعالي حقيقي انسان فقط در سايه توحيد و پاره كردن غل و زنجيرهاي دنيا و آزاد شدن از آن است.

امام جمعه موقت كاشان با بيان اينكه آخرت انسان تجسم وضعيت انسان در دنيا است، گفت: توحيد در سايه اعتقاد انسان به معاد است و چون در اين دنيا اعتقاد به معاد ندارد غل و زنجيرهاي دنيا به دست و پاي او محكم مي شود و اين غل و زنجير دنيا در آخرت نيز براي او تجسم خواهد داشت.

وي ادامه داد: اگر انسان اهل مكر و حيله و فريب باشد در آخرت به شكل روباه تجسم خواهد شد و اگر خونخوار باشد به شكل گرگ و چنانچه بي غيرت باشد در آخرت به شكل خوك تجسم خواهد داشت.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: انسانهايي كه در اين دنيا گرفتار قل زنجير كفر و نفاق و هواپرستي و شهوت پرستي و ظلم  و جهل و خرافات هستند در آخرت نيز گرفتار غل و زنجيرهاي آتشين خواهند شد بنابراين دنيا براي انسان جهنم است اما انسان مومن در قيامت به آتش نخواهد سوخت و قيامت برايش جهنم نخواهد بود./1307/پ203/ب1

ارسال نظرات