۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
کد خبر: ۵۵۸۷۹۸
معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران:

هجرت بی رویه طلاب به قم با بروز خسارت های دینی بسیاری همراه بوده است

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران یکی از مهم ترین دلایل خالی شدن روستاها و مناطق محروم استان از نعمت روحانی و مبلغ دینی را هجرت بی اندازه طلاب و روحانیان به قم و مشهد دانست و گفت: متأسفانه در طی دهه های اخیر هزاران طلبه برای ادامه تحصیل شهر و دیار خود را ترک کردند و به قم هجرت کردند.
معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران

حجت الاسلام لطیف صادقی، معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری با اشاره به این که معاونت تبلیغ در همه شهرستان های استان خبر داد و گفت: در حال حاضر حدود 200 مبلغ طرح هجرت در مناطق مختلف استان به فعالیت های تبلیغی مشغول هستند.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که مبلغان طرح هجرت مجاهدان فی سبیل الله هستند، افزود: این افراد با دل کندن از خانه و خانواده خود برای عمل به وظیفه در مناطق دورافتاده و محروم استقرار پیدا کرده اند.

عمل به تکلیف مهم ترین عامل هجرت طلاب به روستاها 

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که هیچ چیز نمی تواند جبران این مجاهدت و از خودگذشتگی این مبلغان دینی باشد، خاطرنشان کرد: عمل به تکلیف الهی و دغدغه دینداری مهم ترین عامل هجرت یک روحانی از شهر به مناطق روستایی و دورافتاده می شود.

حجت الاسلام صادقی با بیان این که مبلغان طرح هجرت سنت دیرینه علمای بزرگ حوزه را در پیش گرفتند، تصریح کرد: بسیاری از مراجع بزرگ دینی در دهه های اخیر با هجرت به مناطق دور افتاده و محروم به رسالت تبلیغی خود عمل کردند در حالی که می توانستند در مراکز مهم حوزوی نظیر قم بمانند.

استاد حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که رشد و گسترش دین و معارف الهی در جامعه نیازمند جهاد در راه خدا است، خاطرنشان کرد: کاری که امروز یک مبلغ در نقاط دور افتاده و صعب البور انجام می دهد چیزی از مجاهدت و از خودگذشتگی در راه دین نیست.

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران با بیان این که مبلغان با حداقل ها زندگی می کنند و هیچ گاه توقعی نیز نداشته و ندارند، تصریح کرد: یک مبلغ برای هجرت به مناطق محروم و دور افتاده با حداقل امکانات رفاهی هیچ گاه نگاه مادی ندارد و تنها به دنبال عمل به وظیفه است.

عافیت طلبی با مشی روحانیت انقلابی سازگار نیست

حجت الاسلام صادقی با تأکید براین که عافیت طلبی و سستی در عمل به تکلیف هیچ گاه با مشی روحانیت انقلابی سازگار نبوده است، خاطرنشان کرد: مبلغان دینی علیرغم همه تلاش ها و مجاهدت هایی که در راه اعتلای دین انجام می دهند هیچ گاه به دنبال حق ستانی نبوده اند.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که سیره و روش عالمان بزرگ دینی عمل به رسالتی بوده که از پیامبران الهی و ائمه معصومین(ع) به آن رسیده است، تصریح کرد: امروز نیز مبلغان دینی همان مشی و روش علمای سلف را در انجام وظیفه ای که بر عهده دارند ادامه می دهند.

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که حضور مبلغان دینی در مناطق روستایی اثرات بسیار مطلوب و ارزشمندی در حوزه دینی، فرهنگی و حتی آبادانی این مناطق با خود به همراه داشته است، بیان داشت: بسیاری از روستاها تا قبل از حضور روحانی از حداقل ها نیز بی بهره بودند، اما امروز رونق و آبادانی در این مناطق به وضوح دیده می شود.

حجت الاسلام صادقی با بیان این که عملکرد مبلغان اعزامی به روستاها و مناطق محروم به صورت دقیق و میدانی مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد، خاطرنشان کرد: هدف ما از اعزام روحانی به این مناطق رشد دینی و فرهنگی مردم است.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که نیاز روستاها و مناطق محروم استان به اعزامی چندین برابر مبلغان فعلی است، بیان داشت: متأسفانه به دلیل کمبود روحانی بسیاری از مناطق استان از داشتن نعمت روحانی بی بهره هستند.

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران با بیان این که اولویت ما در اعزام مبلغ به روستاهای با جمعیت بیشتر است، خاطرنشان کرد: در مناطقی که از لحاظ فاصله زمانی به هم نزدیک هستند از ظرفیت یک روحانی برای چند روستا نیز استفاده می کنیم.

حجت الاسلام صادقی، یکی از مهم ترین دلایل خالی شدن روستاها و مناطق محروم استان از نعمت روحانی و مبلغ دینی را هجرت بی اندازه طلاب و روحانیان به قم و مشهد دانست و تصریح کرد: متأسفانه در طی دهه های اخیر هزاران طلبه برای ادامه تحصیل شهر و دیار خود را ترک کردند و به قم هجرت کردند.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که امروز وقت آن رسیده روحانیان به مناطق محل تولد و زندگی خود بازگردند، بیان داشت: اگر امروز طلاب مازندرانی که در قم و سایر حوزه های علمیه کشور هستند به مناطق خود بازگردند به طور حتم مشکل کمبود مبلغ و روحانی در روستاها به راحتی رفع خواهد شد.

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که در حال حاضر همه امکانات تحصیلی و رفاهی در استان ها برای طلاب و روحانیان فراهم است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه با استقرار مدیریت های استانی امروز تا حد درس خارج نیز در شهرستان ها شرایط ادامه تحصیل فراهم شده است که باید از این فرصت به خوبی استفاده شود تا شهرها و روستاهای استان بیش از این از عدم وجود یک مبلغ دینی رنج نبرند./۹۵۰/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات