۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۸
کد خبر: ۵۵۵۵۹۱
حجت الاسلام واسطی:

انسان مؤمن در موقعیت تصمیم گیری شناخته می شود

معاون پژوهشی موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام گفت: در روایت آمده است «شیعه ما را به راستگویی و رعایت وقت نماز بشناسید» یعنی شیعیان در سخت ترین موقعیت تصمیم گیری خود راست گفتن را انتخاب می کنند.
حجت الاسلام عبدالحمید واسطی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام عبدالحمید واسطی، معاون پژوهشی موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، شامگاه شنبه در نخستین شب از مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا(س) که در محل مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار شد، به تفسیر روایتی از آن حضرت پرداخت.

معاون پژوهشی موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام گفت: حضرت زهرا(س) در روایتی می فرمایند «مَن أصعد إلي الله خالص عبادته أهبط الله عزّ و جلّ إليه أفضل مصلحته» یعنی هرکس با خدا معامله خالصانه کند، خداوند هم با او معامله کریمانه می کند.

وی افزود: معنای پرستش خالصانه خداوند این است که در هنگام پرستش خدا، حس حضور وجود و فکری غیر خدا در وجود انسان فعال نباشد. نفی خواطر مشکل است اما صحبت روی عدم اجازه به ادامه دادن آن خواطر است.

حجت الاسلام واسطی خاطرنشان کرد: کل زندگی انسان مؤمن، پرستش است؛ یعنی در هر لحظه حس مخلوق بودن و ارتباط با خالق در وجود او فعال است. کلیدواژه «حس مخلوق بودن» یک کلیدواژه راهبردی است. اگر کسی به درگاه الهی پرستش خالصانه داشته باشد، خداوند تدبیر زندگی او را به دست می گیرد یعنی ارتباطاتی که برای او حاصل می شود، همگی به گونه ای از سوی خود آن فرد انجام خواهد شد که بهترین زندگی از جهت حرکت به سمت خداوند برای او ایجاد می شود.

معاون پژوهشی موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: ما امروز در دنیایی زندگی می کنیم که شاخصه آن «اراده آزاد» و «اعلام تمایلات آزاد» است. این کلمات و تعابیر را با دقت باید توجه کنیم. هر جایی این مفاهیم دیده شود، شاخص های دنیایی بودن، شیطانی بودن و فساد به دنبال آن خواهد آمد.

وی افزود: افراد در موقعیت های انتخاب و تصمیم گیری قابل بررسی و اندازه گیری هستند. از همین روست که در روایت آمده است «شیعه ما را به راستگویی و رعایت وقت نماز بشناسید.» یعنی شیعیان در سخت ترین موقعیت تصمیم گیری خود راست گفتن را انتخاب می کنند و در ساعت اذان، نماز را بر انجام سایر کارها تقدم می دهد.

حجت الاسلام واسطی پرهیز مؤمن از گناه در خلوت را یکی از عوامل نشان دهنده ایمان شخص دانست و افزود: در خلوت، انسان فقط خودش حضور دارد و خدا؛ از همین رو در چنین موقعیتی مهم است که چه تصمیمی بگیرد./820/پ203/ب1

ارسال نظرات