۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۵۵۵۴۹۱
نماینده آیت الله سیستانی در اروپا:

محاسبه نفس موجب نابودی ظلم و ستم در جهان می‎شود

نماینده حضرت آیت الله سیستانی تصریح کرد که اگر انسان‎ها محاسبه نفس انجام می دادند هیچ گاه شاهد ظلم و ستم در جهان نبودیم.
حجت الاسلام سید مرتضی کشمیری نماینده حضرت آیت الله سیستانی در اروپا

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید مرتضی کشمیری نماینده حضرت آیت الله سیستانی در اروپا طی سخنانی در مرکز اسلامی «عابس» واقع در شهر کلن آلمان با اشاره به حدیثی از امام موسی کاظم (ع) که می فرماید «لَيْسَ مِنّا مَنْ لَمْ يُحاسِبْ نَفْسَهُ فى كُلِّ يَوْمٍ فَاِنْ عَمِلَ خَيْرا اسْتَزادَ اللّه َ مِنْهُ وَ حَمِدَ اللّه َ عَلَيْهِ وَ اِنْ عَمِلَ شَيْئا شَرّا اسْتَغْفَرَ اللّه َ وَ تابَ اِلَيْهِ» گفت: این حدیث و این گونه روایات که از پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) در زمینه محاسبه نفس نقل شده است به ما تاکید می‎کنند که اگر به مسائل اخلاقی و تربیتی توجه کنیم، می‎توانیم به درجات عالی کمال دست پیدا کرده و هر روز ما بهتر از روز گذشته باشد و آینده خود را آباد کنیم.

وی افزود: بسیاری از مردم نظیر تاجران و صاحبان صنعت و به طور کل اقتصاددانان همیشه محاسبات مالی دارند تا بدانند که چه میزان سود و یا زیان کرده اند و یا اگر روش محاسبه شان اشکالی داشته باشند آن را برای سال‎های بعد اصلاح می‎کنند اما سوالی که در این جا مطرح می‎شود این است که چرا ما در مسائل دینی خود محاسبه نمی‎کنیم در حالی که سود این محاسبه بهشت و زیانش جهنم است؟

نماینده حضرت آیت الله سیستانی خاطرنشان کرد: در محاسبات دینی اگر کسی زیان کند، درب های توبه بر روی او باز است و با توبه و عمل صالح می‎تواند از مسیر که رفته باز گردد؛ پس چگونه انسان نسبت به حسابرسی مالی دنیایی خود این همه دقت و اصرار دارد ولی در زمان محاسبه امور دینی خود چشم‎هایش را بر روی حقایق می بیندد؟

وی ادامه داد: شیوه محاسبه نفس نیز خود یک سوال مهم است که امیر المومنین علی (ع) به آن پاسخ داده است و فرموده «إذا أصبح ثم أمسى رجع إلى نفسه وقال: يا نفس إن هذا يوم مضى عليك لا يعود إليك أبداً، والله سائلك عنه فيما أفنيته فما الذي عملت فيه؟ أذكرت الله أم حمدتيه؟ أقضيت حق أخ مؤمن؟ أنفّست عنه كربته؟ أحفظتيه بظهر الغيب في أهله وولده؟ أحفظتيه بعد الموت في مخلّفيه؟ أكففت عن غيبة أخ مؤمن…؟ فيذكر ما كان منه، فإن ذكر أنه جرى منه خير حمد الله عزَّ وجلّ‏َ وكبّره على توفيقه، وإن ذكر معصية أو تقصيراً استغفر الله عزَّ وجلّ‏َ وعزم على ترك معاودته» (انسان باید هر صبح و شب به خود مراجعه کند و بگوید: امروز گذشت و دیگر هرگز باز نخواهد گشت و خداوند از تو خواهد پرسید، این روز را در چه مسیری هزینه و چه کارهای کردی؟ آیا حمد و سپاس خداوند را انجام دادی؟ آیا حق برادر مؤمنت را به جا آوردی؟ آیا از بار غم و اندوه او کاستی؟ آیا در غیاب او مراقب خانواده و فرزندانش بودی؟ آیا مانع غیبت برادر مؤمنت شدی؟ و بدین ترتیب اعمال خود را مرور کند و ببیند اگر کار خوبی انجام داده خدا را به خاطر آن سپاس گوید و اگر معصیتی از او سرزده به خاطر آن از خداوند آمرزش بخواهد و تصمیم بگیرد آن گناه را ترک کند.)

وی به فواید محاسبه نفس اشاره کرد و گفت: طبق احادیث معتبر محاسبه نفس موجب سعادت انسان، اصلاح نفس، محافظت از افتادن در دام شیاطین، استمرار سودمندی و دست یابی به آرزوها می‎شود.

حجت الاسلام کشمیری تاکید کرد که اگر انسان‎ها محاسبه نفس انجام می‎دادند هیچ گاه شاهد ظلم و ستم نبودیم. امیدواریم که خداوند متعال ما را از خواب غفلت بیدار کند./994/ب901/ف

ارسال نظرات