۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۵۵۵۱۹۰
کارشناس مهدویت مطرح کرد؛

تعیین نشانه های ظهور ترویج مهدویت نیست

بسیاری از ما ورود به حوزه تطبیق و معین کردن مصداق برای نشانه های ظهور را یک نوع ترویج مهدویت و خدمت به امام عصر(عج) می دانیم؛ در حالی که مخاطبان همگی از نظر اعتقادی آنقدر قوی نیستند که مطلب را هضم کنند.
انقلاب اسلامی ایران مقدمه ظهور امام زمان(عج) است

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام نصرت الله آیتی، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه تطبیق گرایی میان وقایع و حوادث با علائم ظهور یک آسیب جدی در عرصه مهدویت است، اظهار کرد: مشکل تطبیق گرایی مخصوص زمان ما نیست، همیشه تاریخ جامعه شیعه این معضل را داشته چنان که هم عموم مردم به این مشکل مبتلا بوده اند و هم متاسفانه برخی از بزرگان و علما.

وی افزود: به عنوان نمونه می توان از برخی بزرگان نام برد که با همه عظمت مقام علمی و نقش فوق العاده ای که در احیاء شیعه و حفظ و حمایت از میراث فرهنگی تشیع داشته اند، اما در این حوزه با دقت ورود پیدا نکرده و حتی حدیث معروف مشرق زمین را بر سلسله صفویه تطبیق نموده اند.

به نشانه های ظهور بیش از حدّ بها داده و  آنها را بزرگ کرده ایم

کارشناس مباحث مهدوی تصریح کرد: البته این از عظمت آن علما چیزی کم نمی کند چراکه به هر حال، بزرگان و اندیشمندان ما، علیرغم عظمت شان معصوم از خطا نیستند. به هر تقدیر توجه به این نکته باعث می شود که ما این حوزه را به صورت یک لغزشگاه ببینیم و با احتیاط بیشتری در این مسیر گام برداریم.

حجت الاسلام آیتی بیان کرد: یکی از عواملی که زمینه ساز وقوع این مشکل شده، این است که ما به نشانه های ظهور بیش از حدّ بها داده و بیش از حّد آنها را بزرگ کرده ایم و آنها را فراتر از آن حدّ و اندازه ای که بوده اند، دیده ایم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ما این احساس و تلقی را به مردم نیز منتقل کرده ایم و این باعث شده مردم به جای این که در عصر غیبت با بیّناتِ دین و با چارچوب ها و ضوابط دین زندگی کنند و بر اساس قواعد و ضوابط دین بفهمند که در هر برهه ای از زمان چه وظیفه ای دارند و چه باید بکنند؟ با نشانه های ظهور زندگی کنند و مدام دنبال این باشند که آیا فلان نشانه اتفاق افتاده است یا نه؟ آیا فلان حادثه همان چیزی است که در روایات به عنوان نشانه ظهور بیان شده یا خیر و...؟

تطبیق و معین کردن مصداق برای نشانه های ظهور، ترویج مهدیت نیست

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت تاکید کرد: متاسفانه بعضاً رسانه ها و تریبون دارهای ما نیز به این آتش دمیده و به جای روشن کردن، مردم را داغ کرده و عطش کاذب ایجاد کرده اند و این عطش وقتی کاذب بود و چیزی نبود که مایه کاستن آن شود، خواهی نخواهی به ورود به حوزه تطبیق و بعد یأس و سرخوردگی می انجامد.

استاد مرکز تخصصی مهدویت ابراز کرد: جهت بروز این مشکل آن بوده که اساسا ما این مساله را مشکل ندیده ایم و به عنوان یک معضل به آن نگاه نکرده ایم. بلکه بسیاری از ما ورود به حوزه تطبیق و معین کردن مصداق برای نشانه های ظهور را یک نوع ترویج مهدیت و خدمت به آستان امام عصر علیه السلام تلقی می کنیم.

وی بیان کرد: ما فکر می کنیم این کار مایه امیدواری و دلگرمی مومنان می شود، در حالی که مخاطبان ما در جامعه یک دست نیستند برخی از کسانی که این حرف ها و اظهارنظرها به گوششان می خورد از نظر اعتقادی آنقدر قوی نیستند که مطلب را هضم کنند بلکه حتی آن معتقدان و مومنان نیز در معرض سرخوردگی و یأس قرار می گیرند.

تطبیق گرایی گاه افراد را نسبت به اصل مهدویت سست می کند

وی با بیان اینکه همه ما در معرض این خطر قرار داریم، گفت:. ما دلمان خوش است که این حرف های احساسی، مخاطب را برمی انگیزد و او را به حرکت وا می دارد. ولی توجه نکرده ایم که این کار ممکن است در درازمدت چه خطری برای او بیافریند و او را نسبت به اصل مهدویت سست کند.

آیتی تاکید کرد: شاید تعبیر انتظار و اشتیاقِ جاهلانه تعبیر گویایی باشد از مومنان ساده دلی که بدون توجه به معیارها، به حوزه تطبیق ورود می کنند. در کنار این مسائل، از نقش انسان های فرصت طلب و سودجو نیز نباید غفلت کرد. خیلی از مواقع کسانی که به این گونه مباحث دامن می زنند، کسانی هستند که می خواهند با تطبیق نشانه های ظهور بر اشخاص جریان ها و مصادیق موردنظرشان به نان و نوایی برسند و از احساسات مردم به نفع باند و جناح خود بهره ببرند.

کارشاس و مححق مهدوی در ادامه ابراز کرد: بنابر این، باید مواظب این دسته از افراد نیز باشیم این سادگی و خامی است که تصور کنیم دشمنان ما و افراد فرصت طلب از مهدویت و نشانه های ظهور و روایات آن بی اطلاع هستند و از ظرفیتی که در این بحث برای سوءاستفاده وجود دارد، کریمانه چشم پوشیده اند. عقل و آموزه های دینی و نیز تاریخ به ما می گوید که دشمن همیشه وجود دارد و همیشه بیدار و منتظر فرصت است و غفلت از او پیامدی جز شکست و از دست رفتن سرمایه ها ندارد.

حجت الاسلام آیتی در پایان خاطرنشان کرد: درمان همه این مشکلات، دانایی و روشنگری است. باید خطرات و آسیب های ورود غیرعالمانه و بدون ضابطه به این حوزه را برای مردم روشن کرد و مردم را از عواقب آن ترساند و آنها را متوجه افراد و جریان های فرصت طلب و فرهنگ اخذ معارف از کارشناسان متخصص را در جامعه نهادینه کرد، به امید آن روز./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: شبستان

ارسال نظرات