۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۰
کد خبر: ۵۵۲۶۴۷
آیت الله یزدی:

برخی با عنوان آزاد اندیشی، شبهه پروری می کنند نه شبهه زدایی

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه گفت: متأسفانه گاهی تحت عنوان آزاد اندیشی شبهه پروری می کنند نه شبهه زدایی؛ آزاد اندیشی چارچوب دارد برخی کتاب هایی با این عنوان می نویسند اما اصول آزادی را فراموش کرده اند.
 آیت الله یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد یزدی رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم امروز در دیدار رییس و اعضای کمیته مرکزی آزاد اندیشی حوزه های علمیه، آزاد بودن حوزه را در تحصیل و تدریس را افتخار دانست و گفت: طلاب با اختیار خود درس و استاد را انتخاب می کنند و مباحث را به پیش می برند.

و افزود: البته آزادی مطلق برای هر کسی خطرناک است و اگر بنا باشد هیچ قیدی وجود نداشته باشد هرج و مرج ایجاد می شود، آزادی بدان معنا است که در چارچوب های معینی علم رشد و پیشرفت پیدا کند، در درس های مراجع و اساتید بزرگ، استاد موضوعی را مطرح می کند و بدون متن خاصی درباره موضوعی بحث و گفت وگو می کنند و طلاب به راحتی به طرح اشکال می پردازند.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که آزادی دروس سبب به وجود آمدن روحیه استنباط در طلاب می شود، اظهار داشت: این مسأله یک امتیاز در حوزه است، باید سعی شود که مسائل درباره موضوعات روز و مورد ابتلا مطرح شود.

وی ادامه داد: باید فکر کنیم که تکلیف ما در شرایط فعلی چیست، نباید کارها و آثار به گونه ای باشد که به جای آسیب شناسی و شبهه زدایی، شبهه پروری شود؛ برخی شبهه می کنند که روحانیت از ابتدا تا کنون نتوانسته مستقل کار کند و در سایه قدرت ها بوده است و  علیه روحانیت و ولایت فقیه شبهه پروری می کنند که باید پاسخ داده شود.

آیت الله یزدی با بیان این که ولایت استمرار امامت است، ابراز داشت: از مسلمات است که مشروعیت برای خداوند بوده و خدا مشروعیت می دهد، امیرمؤمنان سال ها در خانه نشستند اما امام بودند، رأی مردم به ایشان مشروعیت به امیرمؤمنان نبوده بلکه مقبولیت و امکان عمل دادند.

وی عنوان کرد: رأی مردم بدان معنا نیست که به امیرمؤمنان امامت داده باشند چرا که امامت را خدا می دهد و مانند نبوت است، چگونه در جمهوری اسلامی بعد از 37 سال ساده ترین مسائل ولایت فقیه مورد هجمه قرار می گیرد و شبهه پراکنی می کنند.

عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان کرد: متأسفانه گاهی تحت عنوان آزاد اندیشی شبهه پروری می کنند نه شبهه زدایی؛ آزاد اندیشی چارچوب دارد برخی کتاب هایی با این عنوان می نویسند اما اصول آزادی را فراموش کرده اند./1323/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات