۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۵۵۱۹۳۱
مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان:

تربیت بانوان متعهد و تحکیم بنیان خانواده، هدف حوزه علمیه خواهران است

حجت الاسلام ابطحی تربیت بانوان عالم، مؤمن، متعهد، بصیر، انقلابی، متخلق به اخلاق اسلامی، آگاه و وظیفه شناس و پاسداری از تحکیم و تعالی خانواده از رسالت‌های حوزه علمیه خواهران است.
حجت الاسلام ابطحی مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید مهدی ابطحی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان، ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، با بیان اینکه یکی از شاخص‌های انجام گرفته در نظام مقدس اسلامی تأسیس حوزه‌های علمیه خواهران است، گفت: در سال 42 امام خمینی به جامعه مدرسین دستور دادند که اجازه داده شود خواهران نیز در حوزه علمیه تحصیل کنند و به همین دلیل فضایی زیر نظر جامعه مدرسین باز شد که ثمره آن جامعة الزهرای قم است.

وی در ادامه افزود: نتیجه آن تحصیلات چند نفر مجتهده در قم است که در سطوح بالای علمی قرار دارند. رهبر معظم انقلاب در سفر سال 75 خود به شهر مقدس قم 40 دستورالعمل صادر کردند که یکی از آنها گسترش حوزه علمیه خواهران در سطح کشور بود، ایشان معتقد هستند یکی از عوامل مؤثر در حوزه فرهنگ گسترش و توسعه حوزه علمیه خواهران خواهد بود، بر همین اساس جامعه مدرسین دو مدیریت حوزه علمیه برادران و خواهران را تأسیس کرد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان، با اشاره به وجود 500 حوزه علمیه خواهران در سطح کشور با حضور 70 هزار طلبه در حال تحصیل، تصریح کرد: اگر این مقدار را با جامعة الزهرا جمع ببندیم حدود 90 هزار طلبه خواهر در حال تحصیل هستند و به همین میزان هم فارغ التحصیل حوزه علمیه خواهران در کشور حضور دارند.

تربیت بانوان متعهد، بصیر، انقلابی‌ و تحکیم بنیان خانواده از اهداف حوزه‌های علمیه خواهران است

حجت الاسلام ابطحی اهداف عالی و بلند حوزه علمیه را ترسیم شده از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و شورای عالی حوزه علمیه عنوان کرد و گفت: تربیت بانوان عالم، مؤمن، متعهد، بصیر، انقلابی، متخلق به اخلاق اسلامی، آگاه و وظیفه شناس، پاسداری از تحکیم و تعالی خانواده، تربیت بانوان متخصص و کارآمد در راستای تحقق رسالت و مأموریت‌های حوزه علمیه در عرصه ترویج اسلام ناب در سطوح مختلف بخشی از رسالت‌های حوزه علمیه خواهران است.

وی ادامه داد: تحقیق و پژوهش، نظریه پردازی و اجتهاد در عرصه علوم اسلامی و انسانی، راهنمایی و مشاره در عرصه‌های فردی و خانواده و اجتماعی، مدیریت و راهبری امور مراکز علمی فرهنگی، تبلیغی و آموزشی از دیگر اهداف و راهبردهای حوزه علمیه خواهران کشور است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان، خاطرنشان کرد: 52 حوزه علمیه تا سطح 4 یعنی معادل دکترا تحت پوشش مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان هستند، سطح دو به صورت تمام وقت و پاره وقت در حال تحصیل در حوزه علمیه خواهند بود، همچنین برای سطح 3 به صورت کاملا حضوری، نیمه حضوری و غیر حضوری آموزش‌ها ارائه می‌شود، همچنین خواهرانی که مدرک کارشناسی دانشگاهی را اخد کرده‌اند برای طی کردن رشته‌های تحصیلی حوزوی می‌توانند پس از ثبت نام و آزمون و مصاحبه 80 واحد از دروس سطح 2 را مطالعه کرده و وارد سطح 3 خواهند شد.

حجت الاسلام ابطحی با بیان اینکه دروس سطح 3 به صورت تخصصی در 7 رشته ارائه می‌شوند، اظهار کرد: رشته‌هایی نظیر تفسیر، فقه و اصول، ادبیات عرب، کلام و عقاید و تاریخ اسلام از جمله رشته‌های سطح 3 هستند همچنین در سطح 4 فارغ التحصیلان سطح 3 در رشته‌های تفسیر تطبیقی، فقه خانواده و کلام می‌توانند ثبت نام کنند که این کار از طریق سایت مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران انجام می‌شود همچنین امکان ثبت نام به صورت حضوری نیز وجود دارد.

وی با اشاره به رایگان بودن تحصیل در حوزه علمیه خواهران، تصریح کرد: اعتقاد حوزه علمیه این است که فقه آل رسول با پول اصلا معادله نخواهد شد و قرار نیست مبلغی از طلاب دریافت شود. ظرفیت پذیرش حوزه علمیه خواهران در سطح 2 حدود 1200 نفر، در سطح 3 120 نفر و در سطح چهار 30 نفر خواهد بود.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان از برگزاری مصاحبه برای متقاضیان ورود به حوزه علمیه خواهران خبرداد و عنوان کرد: برای ثبت نام سطح 3 از فارغ التحصیلان سطح 2 بدون شرط سنی و البته برای متقاضیان تحصیل غیر حضوری شرط حداقل معدل 17 وجود دارد، برای تحصیل در سطح 4 هم شرط سنی وجود ندارد و البته تنها امکان تحصیل حضوری وجود دارد.

28 بهمن ماه آخرین مهلت ثبت نام در حوزه علمیه خواهران استان اصفهان است

حجت الاسلام ابطحی با بیان اینکه سوم تا 28 بهمن ماه سال جاری زمان ثبت نام حوزه علمیه خواهران استان اصفهان است، اظهار کرد: حوزه‌های علمیه از کارآمدی بسیار خوبی برخوردار است و مورد توجه رهبر معظم انقلاب و مراجع معظم تقلید قرار دارد.

وی بانو مجتهده امین را افتخار جهان اسلام دانست و تصریح کرد: ایشان نخستین بانویی است که پیش از انقلاب اسلامی در حوزه علمیه خواهران تحصیل کرد و دوره‌ کامل تفسیر قرآن کریم را نوشت که در جهان اسلام هیچ زنی تفسیر کامل قرآن ننوشته است، در سال آینده بنا داریم همایشی برای بانوی مجتده امین برگزار کنیم و از عموم مردم خواستار هستیم تا اگر اطلاعات و مدارکی از ایشان در دست دارند در اختیار حوزه علمیه خواهران استان اصفهان قرار بدهند.

مدیر حوزه علمیه خواهران اصفهان با بیان اینکه حوزه علمیه خواهران استان اصفهان از سال 76 فعالیت خود را آغاز کرده است، افزود: در این مدت 20 ساله بیش از 5 هزار نفر از حوزه علمیه خواهران استان اصفهان فارغ التحصیل شده‌اند و بیش از 7 هزار نفر نیز در حال تحصیل علوم دینی در حوزه علمیه خواهران استان اصفهان هستند.

حضور خواهران در دستگاه‌ها و نهادهای مختلف مورد استقبال و رضایت مدیران این دستگاه‌ها بوده است

حجت الاسلام ابطحی در ادامه خاطرنشان کرد: حضور در نهادها و دستگاه‌های مختلف که مورد رضایت مدیران این نهادها بوده است بخشی از فعالیت‌های فارغ التحصیلان حوزه علمیه خواهران است، همچنین برگزاری نماز جماعت ویژه خواهران و دختران دانش آموز از دیگر اقداماتی است که در حوزه علمیه خواهران صورت گرفته، امام جماعت قرار گرفتن خانم‌ها برای خانم‌ها از مراجع استفتاء شده و مشروط بر شرایط امام جماعت بودن جواز این امر صادر شده است.

وی با اشاره به تأثیر بانوان در تربیت انسان، اظهار کرد: تأثیرگذاری مردها به اندازه خانم‌ها نیست، همه مردها به نوعی متأثر از خانم‌ها هستند و در محیط خانواده نیز این اثرگذاری توسط خانم‌ها مشهود است، در تاریخ انسانی وجود ندارد که مادر خوبی داشته باشد و خودش جز اشخاص منحرف و مذموم باشد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان با بیان اینکه نخستین ترم تحصیل در حوزه علمیه خواهران به صورت آزمایشی و برای سنجش افراد است، عنوان کرد: اکثر هزینه‌هیا حوزه‌های علمیه توسط خیرین تأمین می‌شود، مردم هم برای ایجاد فضاهای تحصیلی حوزه علمیه هم برای دیگر مخارج حوزه علمیه یاری رسان حوزه علمیه هستند، از دولت تا سال 90 بودجه برای حوزه علمیه وجود نداشت ولی از سال 90 صحبتی شد و دولت پذیرفت برای حمایت از حوزه‌های علمیه بودجه‌ای در نظر بگیرد.

بودجه کل حوزه‌های علمیه کشور به اندازه دانشگاه اصفهان هم نیست

وی ادامه داد: بودجه تمام حوزه علمیه کشور اندازه بودجه دانشگاه اصفهان هم نیست، حوزه‌های علمیه در کل کشور اعم از برادران و خواهران اندازه دانشگاه اصفهان بودجه ندارند ولی برخی افراد مغرض علیه حوزه علمیه جو سازی می‌کنند، اکثر مخارج حوزه علمیه توسط کمک‌های خیرین و وجوهات شرعی تأمین می‌شود، اساسا بنای حوزه علمیه وابستگی به دولت نیست و اگر وابسته به دولت باشیم باید در برابر دولت تسلیم باشیم. مانند مفتی‌ها و علمای کشورهایی نظیر عربستان که همه چیز آنها دولتی است و از دولت باید تبعیت و اطاعت کنند.

حجت الاسلام ابطحی با تأکید بر ضرورت استقلال حوزه علمیه، خاطرنشان کرد: مدیر یک حوزه علمیه حداکثر 800 هزار تومان حقوق می‌گیرد و بیشترین پرداختی به اساتید حوزه علمیه خواهران در بالاترین سطوح 13 هزار تومان است. عمده پرداختی‌های دولت صرف ساخت و سازهای فضای آموزشی می‌شود، حتی برای ایجاد فضای آموزشی در شهرهای مختلف زمین خریداری نمی‌شود بلکه از خیرین و واقفین در این زمینه کمک گرفته می‌شود.

مدیر حوزه علمیه استان اصفهان، با اشاره به ساخته شدن بیش از 20 مدرسه علمیه در استان اصفهان، اظهار کرد: فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی از جمله اقداماتی است که توسط خواهران حوزه علمیه انجام می‌شود. آسیب‌هایی که در مسائل تبلیغی و مجالس زنانه وجود دارد مربوط به سازمان تبلیغات اسلامی است و نه حوزه علمیه، طی نامه‌ای از سازمان تبلیغات خواستار نظارت بر این مسأله شده‌ایم و قول‌هایی مبنی بر پیگیری این موضوع توسط سازمان تبلیغات اسلامی داده شده است.

آمادگی برگزاری نماز جماعت بانوان در مسجد شیخ لطف الله را داریم

وی با اشاره به بنای مسجد شیخ لطف الله اصفهان به منظور برگزاری نماز جماعت ویژه بانوان برای برگزاری نماز جماعت بانوان و برگزاری کرسی تحصیل زنانه اعلام آمادگی کرد و گفت: سازمان‌هایی نظیر امور مساجد و دفتر تبلیغات اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی باید در این زمینه ورود پیدا کنند و ما آمادگی همکاری کامل با این نهادهای در این زمینه را برخوردار هستیم.

حجت الاسلام ابطحی با اشاره به کمبود اساتید خواهر در ابتدای تأسیس حوزه علمیه خواهران، تصریح کرد: امروز اما به جایی رسیده‌ایم که اساتید خواهر تربیت شده و در حال تدریس هستند، به مدارس علمیه نیز اعلام شده است هرکجا استاد خواهر وجود دارد و امکان تأمین از شهرهای مجاور وجود دارد حق استفاده از اساتید برادر ندارند و اکنون 524 استاد در حوزه علمیه خواهران در حال تدریس هستند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان در ادامه افزود: اساتید توسط مدارس علمیه انتخاب خواهند شد و پس از آن توسط مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران مورد ارزیابی‌های مختلف قرار می‌گیرند و پس از آن نتایج ارزیابی به قم ارسال شده تا مجوز تدریس برای اساتید صادر شود.

وی افتتاح حوزه‌های علمیه خواهران در شهرهای دو مذهبه را از اقدامات مؤثر حوزه علمیه خواهران برشمرد و خاطرنشان کرد: در برخی شهرهایی که دو مذهبه هستند حتی حوزه علمیه برادران وجود ندارد اما حوزه خواهران در آنها دایر و فعال هستند./1304/پ203/ب1

ارسال نظرات