۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۰
کد خبر: ۵۵۱۴۶۴
آیت الله مکارم شیرازی:

حوزه به فقه فضای مجازی ورود کند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تأکید کرد: مسأله فضاهای مجازی به عنوان یکی از مسائل مستحدثه باید در فقه حوزوی ما ورود کند و جهات شرعی و فقهی کاملاً مورد بررسی قرار گیرد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی برای همایش «فضای مجازی؛ فرصت ها و تهدیدها» که پبا حضور اساتید دروس خارج و سطوح عالی به همت مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سالن اجتماعات دارالشفا برگزار شد، پیامی صادر کرد.

متن پیام حضرت آیت الله مکارم شیرازی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

قبل از هر چیز به همه شما فضلا، دانشمندان عزیز و دست اندر کاران محترم تشکیل این همایش را که نشانه احساس مسؤولیت شما عزیزان در برابر مسائل مهم مربوط به فضاهای مجازی است، تبریک می گویم.

امیدوارم این برنامه سرآغازی باشد برای تلاش مستمر در این زمینه که قطعاً موجب رضای پروردگار و مؤثر در برنامه های آینده دینی، اجتماعی و سیاسی ما می باشد.

حقیقت این ایت که خبررسانی همیشه حرف اول را در جوامع بشری زده است و آنهایی که در رساندن خبرها قوی تر هستند در جوامع انسانی پیشتازترند؛ در گذشته که هیچ یک از وسایل خبررسانی امروز نبود،  ناچار بودند برای رساندن خبر به مردم یک شهر، یک جارچی استخدام کنند که صدای بلند و رسایی داشت، او یک طبل به گردن می انداخت و بر آن می کوبید و در کوچه های شهر می گشت و خبر مورد نظر را می رساند که برد آن بسیار محدود بود.

دعوت برای جلسات عمومی در مساجد و باشگاه ها و امثال آن راه دیگری برای اطلاع رسانی بود که آن هم محدود بود،؛ کم کم رسانه های نوشتاری یعنی روزنامه ها پا به میدان گذاشتند که رساندن اخبار را در دایره وسیع تری بر عهده گرفتند، اما آن نیز محدودیت های بسیار داشت.

رادیو و تلویزیون به عنوان دو خبررسان قوی و بومی دایره خبررسانی را توسعه دادند ولی آنها نیز محدودیت های خاص خود را داشته و دارند تا اینکه در این اواخر پای فضاهای مجازی به میان آمد و شرق و غرب عالم را در بر گرفت و به داخل تمام خانه ها نفوذ کرد و تبدیل به یک خبررسان مطلق شد.

وسیله ای که می تواند خبرهای علمی، تاریخی، اخلاقی، پزشکی، اجتماعی و سیاسی بسیار مفید را به جوامع بشری برساند و دنیا را به پیش ببرد، اما متأسفانه این غول خبررسانی از آغاز در اختیار جهانخواران و مسکبران عالم قرار گرفت و توانستند تمام منویات فاسد خود را اعم از مفاسد اخلاقی و اجتماعی متزلزل کننده اعتقادات مذهبی و فروپاشنده خانواده ها را در آن بریزند و به گواهی آمارهای دقیق این مفاسد بر آن مصالح پیشی گرفت و حتی استفاده های ظالمانه اقتصادی نیز برای منافع خود وضع کردند.

از همه فراتر اخیراً امنیت جوامع غیر همسوی با خود را هدف گرفتند و با برنامه ریزی دقیق به تشویق افراد ناآگاه و یا آگاه و مزدور برای اغتشاش و آتش سوزی به تخریب دست زدند و به پندار خود مقدمات انقلاب جدیدی را برای محو نظام اسلامی فراهم ساختند که خوشبختانه به سبب بیداری ملت ما با پاسخ بسیار قوی و مؤثر و کوبنده چند روزی بیشتر عمر نداشت و برچیده شد؛ هر چند دشمنان مشغول برنامه ریزی برای آینده هستند و معلوم شد این فضای مجازی می تواند ابزار مؤثری برای بر هم زدن آرامش جامعه هایی که در خط منافع آنها نیست، مورد استفاده قرار گیرد و نباید آن را دست کم گرفت؛ هزینه آن برای آنها بسیار کم و اثرش برای شان قابل توجه است و با این نیازی به گزینه های دیگر ندارند.

فضلای محترم، برادران جای تردید نیست که فضاهای مجازی امروز در اختیار صهونیست ها و آمریکایی ها و تمام اختیارات آن در دست آنها می باشد، البته به همه اجازه می دهند از آن استفاده کنند، اما به صورت یک نوکر بی اختیار؛ متأسفانه به دلایل سیاسی اقتصادی، جمعی از دولتمردان طرفدار ادامه حیات آنها در میان ما هستند که فعلا وارد این بحث نمی شویم.

این وظیفه همه ماست که بکوشیم فضای مجازی سالمی را برای خود و جامعه فراهم کنیم تا تمام نیازهای مثبت جامعه ما را تأمین کند و از مفاسد و خطرات آن برکنار باشد و در را به روی این غول ویرانگر ببندد؛ البته این کار قطعاً شدنی است ولی عزم الهی و جدی می خواهد.

در اینجا بنده چند پیشنهاد دارم:

نخست اینکه با برگزاری اس همایش کار تمام نشود، بلکه یک کارگروه برای بررسی این مسائل تشکیل دهید و برنامه ها را دنبال کرده و به اطلاع تمام حوزویان برسانید؛ ما هم گروهی داریم که در این زمینه کار فراوانی کرده اند و می توانند با کارگروه شما همکاری کنند.

دوم اینکه افرادی باید به جمع آوری آمارهای دقیق از مفاسد برنامه های مجازی صهیونیستی و امریکایی بپردازند و آن را در اختیار عموم قرار دهند تا طرفداران بی قید و شرط آن عقب نشینی کنند.

سوم اینکه مسأله فضاهای مجازی به عنوان یکی از مسائل مستحدثه در فقه حوزوی ما ورود کند و جهات شرعی و فقهی کاملاً مورد بررسی قرار گیرد تا به روشن ساختن افراد جامعه کمک نماید.

شما عزیزان باید صداهای خود را در این زمینه رساتر و رساتر کنید تا افراد بی خبر از خواب غفلت بیدار شوند و به اصلاح وضع کنونی بپردازند و این رسانه عمومی و فراگیر را در مسیر مثبت قرار دهند و جامعه ما را از خطرات آن برکنار سازند.

والسلام علیکم ورحمت الله و برکاته

ناصر مکارم شیرازی

/841/پ۲۰۳/ق

ارسال نظرات