۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۳
کد خبر: ۵۴۶۳۵۳
دبير جامعه روحانيت كاشان تشریح کرد؛

ویژگی های منافق و كافر در قرآن

دبير جامعه روحانيت كاشان با اشاره به اينكه خداوند در آيات قرآن منافق را بدتر از كافر دانسته است، گفت: كافر تنها يك كفر دارد، اما منافق ضمن اينكه كافر است، يك فريبكاري هم دارد.
حجت الاسلام شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل، يكشنبه شب در مسجد امام خميني(ره) در تفسير آيات 53 و 54  سوره مباركه توبه، گفت: بحث اين دو آيه در رابطه با ظاهر سازي منافقين و  رفتارهاي به ظاهر خوب منافقين است.

وي افزود: كافر كسي است كه اهل نماز و روزه و انفاق و كار خير نيست، اما منافق كسي است كه اهل نماز و روزه و مسجد و انفاق و حتي انفاق هاي بزرگ و كارهاي بزرگ خير است و اين درحالي است كه كافر اعتقادي به اين مسائل ندارد و انگيزه اي هم براي اين كارها ندارد و به صراحت اعلام مي‌كند اعتقادي به اين نوع كارها ندارد.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: منافق براي اينكه در بين مومنين جايگاهي داشته باشد اهل كارهاي خير مي شود، بنابراين بايد در مسجد به دنبال منافق بود چون منافق خودش را در بين مسجدي ها، حزب اللهي، روحانيان و انقلابي ها پنهان كرده است.

به گفته وي، كافر تكليف خود را مشخص كرده و خشك مقدس بازي در نمي آورد، اما منافق را مي توان در مساجد و نماز ها و جلسات قرآن و پاي منبرها پيدا كرد.

وي ادامه داد: خداوند براي كارهاي منافقين در آيه 53 سوره توبه مي فرمايد ‹‹قُلْ أَنْفِقُوا›› به منافقين بگو انفاق كنيد ‹‹طَوْعًا أَوْ كَرْهًا›› خداوند مي فرمايد براي من تفاوتي ندارد كار خير را داوطلبانه و يا با اكراه انجام دهيد ‹‹لَنْ يُتَقَبَّلَ مِنْكُمْ›› چرا كه باز هم از شما قبول نمي‌كند و روزي كه نامه اعمال آنها بررسي مي شود متوجه مي شوند نامه اعمال خالي است و اين در حالي است كه شايد مسجدي را ساخته باشد كه يكصد سال در آن نماز خوانده شده باشد، اما در  نامه اعمال آنها ثبت نشده و خالي است.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: مسأله قبول  و يا رد اعمال  از سوي خدا خيلي مهم است، به اين معني كه انجام كار خير 20 درصد كار است و نگهداري و خوب انجام دادن آن نيز 80 درصد كار است، نماز خواندن 20 درصد كار است اما تأييد شدن و باطل نشدن نماز 80 درصد كار است.

حجت الاسلام شاه فضل بیان کرد: خداوند در آيه 18 سوره ابراهيم براي منافقين مي فرمايد ‹‹أَعْمَالُهُمْ كَرَمَادٍ اشْتَدَّتْ بِهِ الرِّيحُ فِي يَوْمٍ عَاصِفٍ ۖ لَّا يَقْدِرُونَ مِمَّا كَسَبُوا عَلَىٰ شَيْ›› اعمال منافقين مانند كوه خاكستر است كه با يك تند باد پراكنده مي شود و هيچ ارزشي ندارد.

وي افزود: در ادامه اين بحث خداوند در آيه 54 سوره توبه مي فرمايد ‹‹وَمَا مَنَعَهُمْ أَنْ تُقْبَلَ مِنْهُمْ نَفَقَاتُهُمْ›› يكي از مسائلي كه سبب مي شود خداوند انفاق منافقين را قبول نكند اين است كه ‹‹إِلَّا أَنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَبِرَسُولِهِ›› كافر تنها يك كفر دارد كه به صراحت اعلام مي كند، اما منافق يك كفر بعلاوه يك فريبكاري دارد.

دبير جامعه روحانيت كاشان ادامه داد: خداوند در آيات قرآن منافق را بدتر ازكافر بدتر دانسته است و در اين آيه نيز خداوند مي فرمايد علت اينكه ما انفاق منافقين را نمي پذيريم براي اين است كه ‹‹إِلَّا أَنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَبِرَسُولِهِ›› نه خدا را و نه پيامبر را قبول دارند.

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اينكه كسي كه خدا و پيامبر را قبول ندارد چگونه مي تواند نماز بخواند و روزه بگيرد، گفت: انگيزه منافق از نماز و روزه چيز ديگري است و اينگونه نيست كه خدا را سجده كند، بلكه به دليل اينكه همه خدا را سجده مي كنند او نيز سجده مي‌كند.

وي افزود: در ادامه آيه خداوند به همين نكته اشاره كرده است ‹‹وَلَا يَأْتُونَ الصَّلَاةَ إِلَّا وَهُمْ كُسَالَىٰ›› منافق نماز را با كسالت و سستي مي خواند ‹‹وَلَا يُنْفِقُونَ إِلَّا وَهُمْ كَارِهُونَ›› انفاق هم مي كند، اما با اكراه انفاق مي‌كند.

حجت الاسلام شاه فضل افزود: يكي از نشانه هاي وجود نفاق در انسان، انگيزه براي كار خير در جمع  است و براي كار خير در پنهان هيچ  انگيزه اي ندارد كه اين نفاق پنهاني است كه درصدي ازآن در وجود همه انسانها است، بنابراين ميزان انگيزه انسان براي كار خير در جمع و يا در پنهان بيانگر نفاق در وجود هر انساني است.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: برخي افراد كه در ركاب پيامبر و اميرمومنان(ع) بودند در ادامه ريزش كردند، چرا اين افراد كساني بودند كه حضورشان در ميدان نيز از روي نفاق بود و اين افراد در ميدان مبارزه هركجا كه خطر بود و امكان كشته شدن وجود داشت، حضور نداشتند.

حجت الاسلام شاه فضل ابراز کرد: خداوند از نماز و روزه براي انسانهاي منافق بعنوان مثال نام آورده است در حاليكه نفاق اين افراد در همه امور زندگي آنها وجود دارد.

دبير جامعه روحانيت كاشان اظهار داشت: ضمن اينكه بايد مراقب باشيم تا فريب ظاهر سازي افراد را نخوريم، بايد مراقب خود نيز باشيم تا اعمالي را كه انجام مي دهيم ظاهر سازي نباشد و براي خدا باشد./1307/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات