۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۵۴۶۰۴۴
رضایی تأکید کرد؛

ضرورت همکاری حوزه و مجمع تشخیص برای رفع مشکلات نظام

دبیر مجمع تشخیص مصلحت با تأکید بر ضرورت همکاری حوزه و مجمع تشخیص گفت: برای استفاده از ظرفیت پژوهشی قم باید پژوهشگاه مشترک بین دبیرخانه مجمع با یکی از مراکز فعال قم ایجاد شود.
محسن رضایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش از ظهر امروز در نشست تعامل حوزه و نظام اسلامی از سلسله نشست های فقیه فقه نظام که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، گفت: جهان امروز در انتظار است تا ببیند که از اسلام درباره اداره جامعه دستورالعمل هایی صادر می شود یا این که برنامه ای ندارد.

وی افزود: شکست پناه آوردنگان به غرب و فشارهای ناشی از برخورد با دشمنان، مسلمانان را به سمت استمداد بیشتر از حوزه ها نسبت به اداره امور جامعه و کشور بر اساس اسلام کشاند.

رضایی با بیان این که شهید صدر و امام راحل پرچمداران ایده های جدید از مبانی اسلامی به جوامع هستند، اظهار داشت: زحمات بسیاری کشیده شده تا انقلاب به ثمر بنشیند و اثبات شود که اسلام برای اداره جامعه مدل دارد، تمام فشارهای دشمن به این دلیل است که اسلام به میدان نیایند و به تمدن جدید در این منطقه مبدل نشود.

وی ادامه داد: مشکل ترامپ با ما در بمب اتمی نیست بلکه از این مساله می ترسد که این تمدن اسلامی در عرصه های مختلف شکل گیرد، جنگ حقیقی اسلام و غرب در عرصه تمدن است، امروز باید بررسی کنیم که آیا نظام اسلامی به همه انتظارات پاسخ داده یا جای کار بیشتری دارد.

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که امروز جمهوری اسلامی یک نظام سیاسی بسیار قدرتمند است، ابراز داشت: در زمینه حکومت گران دارای ضعف های بسیاری هستیم که این ضعف در قوه قضائیه، دولت و مجلس وجود دارد، شاید مشکل ما در نظام تدبیر و سبک اداره کشور باشد که باید به صورت جدی به آن پرداخته شود.

وی عنوان کرد: جمهوری اسلامی شامل دین، قانون و اجرا است که از مردم سالاری بیرون می آید، اسلام بر خلاف مسیحیت یک ظرفیت سیاسی و اجتماعی بزرگی دارد که می تواند قانون و اجرا را با هم سازگار کند.

رضایی خاطرنشان کرد: شکل فعلی اداره کشور به نفع نظام نیست؛ در این زمینه نیازمند یک بسیج عظیم از نخبگان و عالمان هستیم تا مشکلات برطرف شود، هنوز  اسلام را به شکل تام وارد عرصه های اجتماعی، اقتصادی و برخی عرصه ها نکرده ایم؛ نباید با تبلیغات نادرست جلوی یک بسیج عظیم برای حضور دین در عرصه های اقتصادی و فرهنگی و شهرسازی را بگیریم.

وی با اشاره به ابعاد اجتماعی اسلام اضافه کرد: بعد اجتماعی اسلام مورد غفلت واقع شده است، اسلام در بعد اجتماعی و فردی حرف دارد ولی کمتر روی بعد اجتماعی اسلام کار کرده ایم، در سیاستگذاری به این نتیجه رسیدیم که اگر فقه اجتماعی در حوزه اجتماعی ورود نکند، نمی توانیم سوال درباره امور اجتماعی است را به سامان برسانیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که مباحثی مانند شهرسازی، معماری و روابط و مناسبات اجتماعی را نمی توان در قالب فقه سیاسی مورد بحث قرار داد، گفت: در اینجا باید از زاویه اجتماع و جامعه وارد شویم؛ اگر این عنصر لحاظ شود می توان مسائل را استخراج کرد و تحت عنوان فقه اجتماعی ورود کرد.

وی افزود: روابط بین دولتمردان و مردم تنها در حوزه سیاست قابل حل نیست بلکه باید دیدگاه اجتماعی اسلام این مشکلات را حل کند و رابطه بین حکومت و مردم نیز تنظیم شود؛ وقتی در این عرصه قوی کار نکنیم دچار مشکل می شویم.

رضایی با تأکید بر ضرورت همکاری حوزه و مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: ما می خواهیم از ظرفیت های پژوهشی قم استفاده کامل شود از این رو باید یک پژوهشگاه مشترک بین دبیرخانه مصلحت نظام با یکی از مراکز فعال قم که می تواند پژوهشگاه فقه نظام باشد ایجاد شود.

وی ادامه داد: مسأله تامین اجتماعی، نظام بانک، عدالت، رفاه اجتماعی و بودجه از مشکلات بزرگ کشور است که باید به این پژوهشگاه ها عرضه شود، 75 درصد بودجه دولت صرف امور جاری می شود و چیزی برای کارهای عمرانی باقی نمی ماند؛ سه بحران سنگین غیر از آب و محیط زیست، مسأله تامین اجتماعی و بودجه و بانک است که در این عرصه باید فعالیت های جدی صورت گیرد./1323/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات