۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳
کد خبر: ۵۴۵۱۵۲
حجت الاسلام والمسلمین عالی:

آماده کردن اذهان برای دوران غیبت از مهمترین وظایف امام حسن عسکری بود

پژوهشگر و مبلغ دینی ا بیان اینکه یکی از سخت ترین دوران برای شیعیان دوران غیبت است، گفت: از مهمترین وظایف امام حسن عسکری(ع) آماده کردن اذهان برای دوران غیبت بود.
حجت الاسلام عالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی پژوهشگر و مبلغ دینی در مراسمی که شامگاه گذشته در هیأت نورالرضا(ع) برگزار شد، ضمن عرض تبریک به مناسبت میلاد امام حسن عسکری(ع)، گفت: خداوند متعال آفرینش هستی را با نام رحمت خود آغاز کرد. «بسم الله الرحمن الرحیم» فقط در اول سوره های قرآن نیست بلکه خلقت با اسم رحمت خداوند شروع شد.

وی افزود: هر چه در این عالم و در وجود انسان ها وجود دارد، تماماً از شعاع وجود الهی و کمالات حق تعالی است. خدا به واسطه رحمان و رحیم بودنش به موجودات و انسان‌ها وجود و کمالات بخشیده است. زیبایی‌های رفتار خدا و بخشندگی ‌های نامنتهای او را در سوره الرحمن که عروس قرآن است می بینیم.

پژوهشگر و مبلغ دینی ابراز داشت: زمین، آسمان، خورشید، گیاهان، حیوانات، خاک، آب و انسان ها هر لطفی نسبت به یکدیگر دارند از شعاع لطف و رحمت الهی است که سبب بخشندگی و رحمت آنها شده است. اگر  رحمت الهی به مادر نمی‌رسید نسبت به طفل خود تا این حد مهربان و دلسوز نبود.

وی اظهار داشت: محبت بین پدر و مادر، خواهر و برادر، پدر و فرزند و مادر و فرزند رشته ای از رحمت خداوند را در  خود دارد به همین علت قطع رحم به معنای پس زدن رحمت خداوند و از گناهان کبیره است.

حجت الاسلام والمسلمین عالی بیان داشت: رشته لطف و رحمت خداوند که گرداننده عالم هستی است به تعبیر دعای جوشن کبیر رحمتش بر غصبش پیشی گرفته است. غضب، صفت تبعی خداوند است نه صفت اصلی؛ حتی انبیا وقتی می‌خواستند چهره غضب خداوند را بیشتر نشان دهند خداوند به آنها هشدار می‌داد و برخورد می‌کرد به همین علت زمانی که حضرت یونس(ع) قوم خود را نفرین و بر آنها غضب کرد، طوری او را زندانی کرد که از اول تا آخر آفرینش چنین زندانی نبود زیرا با غضب کردن خود، چهره غضب خداوند را بیشتر نشان داده بود.

وی در ادامه اظهار داشت: تقدیرات و ربوبیت خدا در عالم به واسطه رحمت اوست، اگر به این باور برسیم هیچ گاه از نرسیدن به چیزهایی که خدا آن را برای ما نخواسته دلخور و ناامید نمی‌شویم.

پژوهشگر و مبلغ دینی ابراز داشت: در دین ما به فال نیک گرفتن و پیش بینی خوب کردن نیز سفارش شده است زیرا خوش‌بینی، سبب می‌شود انسان مدیریت خداوند را خوب ببیند و تفأل خوب زدن دراین باره جایز است. کسانی که بدبین هستند، به خداوند توکل ندارند و البته بدبیاری های زیادی هم دارند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان اینکه یکی از سخت ترین دوران برای شیعیان دوران غیبت است، اظهار داشت: کوتاه ترین دوره امامت برای امام حسن عسکری(ع) بود زیرا بنی عباس فشار زیادی به آنها می آوردند؛ از مهمترین وظایف امام حسن عسکری(ع) آماده کردن اذهان برای دوران غیبت بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات مهمی که از زمان امام صادق(ع) شروع شد و تا زمان امام حسن عسکری ادامه یافت این بود که شبکه ای از وکلا و نمایندگان مجتهد، فقیه، دین شناس، با تقوا و عادل را تربیت کرده بودند تا به جاهای مختلف بروند و نمایندگان ائمه باشند، همچنین به صورت شبکه ای با ائمه در ارتباط باشند که وسعت شیعه در آن زمان تا شمال آفریقا، مصر، مراکش، تونس، جزیره العرب، یمن، بحرین، ایران، عراق، شامات و هند نیز رسیده بود و مردم برای رفع مشکلات مختلف به وکلای ائمه در شهرهای خود مراجعه می‌کردند همان طور که امروز ما به مراجع تقلید، کارشناسان و متخصصین دینی مراجعه می‌کنیم./966/پ202/ب1

ارسال نظرات