۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۱
کد خبر: ۵۴۴۵۶۷
نائب رییس شورای حوزه علمیه مازندران:

حوزه های علمیه هیچ گاه دولتی نبوده و نخواهند بود

نائب رییس شورای حوزه علمیه مازندران با انتقاد از برخی نامهری ها و اظهارات غیر منصفانه برخی ها در خصوص حوزه های علمیه، گفت: حوزه های علمیه هیچ گاه دولتی نبوده و نخواهند بود و این سنت حسنه ای که در تاریخ حوزه های علمیه شیعه وجود دارد و امروز نیز ادامه دارد.
امام جمعه فریدونکنار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در فریدونکنار، حجت الاسلام سید محمود جلالی، نائب رییس شورای حوزه علمیه مازندران عصر امروز در دیدار جمعی از فعالان حوزوی استان، یکی از بهترین راه های حفظ دین و ارزش های اسلامی در جامعه را تقویت حوزه های علمیه دانست و گفت: مراکز حوزوی نشر و گسترش دهنده دین و مفاهیم الهی در جامعه محسوب می شوند.

وی با بیان این که دین و شریعت محمدی با تلاش های حوزه های علمیه در طول تاریخ حفظ مانده است، افزود: اگر تلاش حوزه و روحانیت نبود امروز اسلام ناب و حقیقی این گونه در جامعه نورافشانی نمی کرد.

حجت الاسلام جلالی با اشاره به این که حوزه های علمیه مروج اسلام ناب محمدی هستند، خاطرنشان کرد: حوزه ها در کنار نشر دین، رسالت مهم پرورش و تربیت مبلغان و ناشران دین خدا را نیز عهده دار هستند.

نائب رییس شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که امروز هر چه در این عرصه سرمایه گذاری صورت گیرد کم است، افزود: هوشمندی، بصیرت و تدبیر عالمان بزرگ شیعی در صدها سال گذشته موجب شد حوزه های علمیه همچنان با صلابت در جامعه اسلامی حضوری پررنگ داشته باشند.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که دستان شیطانی در طول تاریخ تلاش های بسیاری برای نابودی مراکز حوزوی انجام دادند، بیان داشت: اما هوشیاری مراجع دینی مانع تحقق توطئه دشمنان بر علیه حوزه های علمیه شد.

امام جمعه فریدونکنار با بیان این که حوزه های علمیه شخصیت هایی را در طول تاریخ در خود پرورش دادند که امروز مایه فخر و مباهات جهان اسلام هستند، افزود: اگر امروز شیعه به خود می بالد و افتخار می کند به دلیل پایه قوی علمی، فقهی و تبلیغی حوزه های علمیه است.

نائب رییس شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که برخی ها همواره با رشد و گسترش مراکز حوزوی مخالفت می کردند، بیان داشت: این عده که منافع شوم خود را در خطر می دیدند همواره تلاش می کردند مانعی پیش روی رونق حوزه های علمیه در جامعه ایجاد کنند.

حجت الاسلام جلالی با بیان این که مجاهدت های علمی، فقهی، تبلیغی و فرهنگی علما موجب بقا و ماندگاری حوزه های علمیه شد، تصریح کرد: اگر عالمان دینی نبودند مراکز حوزوی در فرازونشیب های تاریخ با مشکلات بسیاری مواجه می شد.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که حوزه های علمیه از ابتدای تأسیس تا به امروز هیچ گاه به جایی وابسته نبودند و تنها با کمک های مؤمنان اداره می شد، افزود: این افتخار برای حوزه های شیعی تا ابد باقی خواهد ماند که بدون وابستگی توانستند این گونه افتخار آفرینی کنند.

نائب رییس شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که حوزه های علمیه شیعی در طول تاریخ علیرغم همه مشکلات مالی اما هیچ گاه از رسالت و تعهد خود منحرف نشدند، بیان داشت: مدارس علمیه با از خودگذشتگی، تلاش و مجاهدت علمای شیعه حفظ ماند و اداره شد.

حجت الاسلام جلالی با اشاره به این که استقلال همواره مهم ترین شاخصه حوزه های علمیه و علمای شیعی بوده است، تصریح کرد: عدم وابستگی حوزه های علمیه، افتخاری برای این مراکز ارزشمند دینی آفرید که امروز دشمنان و بدخواهان دین نسبت به آن حسادت می کنند.

استاد حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود با انتقاد از برخی نامهری ها و اظهارات غیر منصفانه برخی ها در خصوص حوزه های علمیه، گفت: حوزه های علمیه هیچ گاه دولتی نبوده و نخواهند بود و این سنت حسنه ای که در تاریخ حوزه های علمیه شیعه وجود  دارد و امروز نیز ادامه دارد.

نائب رییس شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که حوزه های علمیه و روحانیت نقش رهبری را در نهضت انقلاب اسلامی برعهده داشتند، افزود: علیرغم همه تلاش ها و مجاهدت هایی که حوزه و روحانیت در تاریخ انقلاب اسلامی انجام دادند، اما این مراکز دینی هیچ گاه انتظاری از دولت و حکومت نداشته و دارند.

حجت الاسلام جلالی با اشاره به این که شهریه طلاب در تاریخ و بر اساس یک سنت ارزشمند دینی همواره از وجوهات مردمی داده شده است، تصریح کرد: امروز نیز این سنت با قوت در حوزه های علمیه با وجود همه مشکلات موجود ادامه دارد.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که حوزه های علمیه بدون هیچ چشم داشتی به حکومت و نظام اسلامی به رسالت و وظیفه ای که بر عهده داشت صادقانه و خالصانه عمل کرده است، بیان داشت: امروز نیز با گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب، این جدیت در عمل به وظیفه همچنان ادامه دارد و حوزه و روحانیت پیشگام دفاع از انقلاب و نظام اسلامی هستند./۹۵۰/پ204/ب1

ارسال نظرات