۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۵۴۴۴۵۷
در خطبه های نماز جمعه اهواز مطرح شد؛

هشدار آیت الله حیدری نسبت به تبعات اقدامات غیرکارشناسانه برای انتقال آب خوزستان

با اشاره به اظهارات غیرکارشناسانه و غیرمسؤولانه رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور درباره آب های خوزستان گفت: آب مازاد در خوزستان وجود ندارد و اینگونه سخنان دروغ محض است که چه بسا ناشی از ناآگاهی و نیات نادرست دیگر باشد.
آیت الله حیدری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله محسن حیدری، امام جمعه موقت اهواز، در خطبه های نماز جمعه اهواز، با اشاره به اظهارات غیرکارشناسانه و غیرمسؤولانه رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور درباره آب های خوزستان بیان داشت: آب مازاد در خوزستان وجود ندارد و اینگونه سخنان دروغ محض است که چه بسا ناشی از ناآگاهی و نیات نادرست دیگر باشد.

امام جمعه موقت اهواز ابراز داشت: اگر خوزستان آب مازاد دارد پس چرا وزارت نیرو حاضر نشد مجوز برداشت آب برای ۲۲۹ هزار هکتار از طرح مقام معظم رهبری را بدهد علی رغم اینکه رهبری و رییس جمهور به صورت شفاهی و کتبی دستورات لازم را داده اند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری افزود: اگر آب خوزستان زیاد است پس چرا سازمان آب و برق به کشاورزان خوزستانی اجازه برداشت آب برای کشاورزی را در تابستان نمی دهد، و اینکه چرا بسیاری از نقاط هورالعظیم و تالاب شادگان خشک شده اند؟.

آیت الله حیدری با بیان اینکه خشکی ۶۰۰ هزار هکتار از زمین های استان خوزستان و تبدیل شان به کانون و منبع ریزگردها نتیجه کم آبی استان است، تصریح کرد: کمی آب خوزستان ریزگردها را به وجود آورد و سبب خشک شدن نخیلات شادگان، خرمشهر و آبادان شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از خوزستانی ها عذرخواهی کند

وی با بیان اینکه کلانتری باید از مردم خوزستان عذرخواهی کند، خاطرنشان شد: سخنان غیرمسؤولانه رییس سازمان حفاظت محیط زیست توهین به مردم خوزستان است، معنا ندارد در خوزستانی که با کم آبی مواجه است مجوز انتقال آب آن به دیگر استان ها و آن هم با طرح های غیرکارشناسانه داده شود.

امام جمعه موقت اهواز با اشاره به اینکه اخیرا مجوز انتقال آب ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب از خوزستان به باغ های پسته رفسنجان داده شده است، تصریح کرد: کشاورزان و نخیلات خوزستان برای آب له له می زنند اما ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر دورتر آب را برای رفسنجان منتقل می کنند، چنین کاری با هیچ منطقی قابل توجیه نیست.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری به اظهارات برخی مسؤولان مبنی بر اینکه انتقال آب تنها برای مصارف شرب است، اشاره و اظهار داشت:  چنین سخنانی دروغ محض است و همه کارشناسان چنین اظهارنظرهایی را دروغ محض می دانند چرا که میزان آب شرب مصرفی برای چهار استان مطرح شده در حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب در سال است.

آیت الله حیدری با بیان اینکه اکنون بالغ بر یک میلیارد و ۲۸۴ میلیون مترمکعب آب برای شرب، کشاورزی، فضای سبز، صنعت و از همه جالب تر شلتوک کاری منتقل می شود، ادامه داد: شلتوک کاری در خوزستان ممنوع است اما در استان های دیگر با آب کارون شلتوک کاری می کنند.

مسؤولان دروغگو توبه و استغفار کنند

وی تصریح کرد: در همه دنیا صنعت فولاد در کنار رودخانه و یا دریا احداث می شود در حالی که آقایان صنعت فولاد را در جایی گذاشته اند که آب کارون را صدها کیلومتر برای آن منتقل می کنند و حتی برای فضای سبز آب خوزستان را می برند.

امام جمعه موقت اهواز عنوان کرد: مسؤولانی که می گویند آب تنها برای مصرف شرب منتقل می شود، توبه کنند، چرا دروغ های بزرگ می گویند؟ ما می دانیم این آب ها به کجا می روند.

وزارت نیرو برای خوزستان خواب های وحشتناک دیده است

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه وزارت نیروهای برنامه ریزی های خطرناک و خواب های وحشتناکی برای خوزستان دیده است، ابراز داشت: طبق نظر کارشناسان از حوزه دز و کارون، ۱۸ میلیارد مترمکعب آب برای شرب، کشاورزی، محیط زیست، جنگل ها، فضای سبز و ... وارد خوزستان می شود که وزارت نیرو منظور دارد تنها ۸ میلیارد مترمکعب را به خوزستان تخصیص دهد.

آیت الله حیدری تأکید کرد: از حوزه کرخه سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب در خوزستان برای مصارف مختلف به کار می رود که در این باره وزارت نیرو تنها دو میلیاد و دویست میلیون مترمکعب را اختصاص داد، بگذریم از سدها در استان های بالا دست کرخه که با آنها مجموعا تنها ۶۰۰ میلیون مترمکعب برای خوزستان در حوزه کرخه باقی خواهد ماند.

رییس جمهور جلوی برنامه های وزارت نیرو را بگیرد

امام جمعه موقت اهواز بیان کرد: وزارت نیرو برای حوزه هندیجانی که نیازمند یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب است، تنها ۵۶۵ میلیون مترمکعب آب اختصاص داد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری از رییس جمهور و دولت خواست تا جلوی برنامه های وزارت نیرو را بگیرد چرا که پیامدهای بسیاری خطرناکی در نتیجه چنین سیاست های غلطی پیش خواهد آمد.

آیت الله حیدری معطل ماندن طرح ۵۵۰ هزار هکتاری، مهاجرت روستائیان به شهرها و افزایش حاشیه نشینی شهری، افزایش ریزگردها، خشکیدن تالاب ها و مشکلات امنیتی را پیامدهای طرح انتقال آب عنوان کرد و گفت: خوزستان قابل مقایسه با سایر استان ها نیست، خوزستان ۸۵ درصد نفت کشور را تأمین می کند و جلگه ای بسیار مناسب که می تواند ۱۶۰ میلیون نفر را سیر و کشور را در برابر همه تحریم ها بیمه کند.

وی در پایان به اتحاد و انسجام مسؤولان خوزستانی اشاره کرد و گفت: دولت باید هرچه سریعتر مشکلات مردم انقلابی خوزستان را حل کند./۹۴۵۶/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات