۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۵۴۴۳۴۲
با حضور آ‌یت الله وحید خراسانی؛

نشست دوره ای اساتید سطوح عالی و خارج برگزار شد

نشست دوره ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم با حضور حضرت آیت الله وحید خراسانی در بیت این مرجع تقلید برگزار شد.
اساتید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست دوره ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم چهارشنبه شب با حضور حضرت آیت الله وحید خراسانی در بیت این مرجع تقلید برگزار شد.

در این نشست که با موضوع علل ضعف انگیزه تحصیلی و کم‌توجهی برخی از طلاب به کتب درسی برگزار شد، آیات محسن فقیهی، مهدی هادوی تهرانی، محمد عندلیب همدانی، ابوالقاسم علیدوست، علوی بروجردی و حجج اسلام والمسلمین عباس رفعتی،سید محمد واعظ موسوی، محمد رضا نائینی، احمد پروایی و همچنین اساتید دیگر حوزه علمیه حضور داشتند.

در ابتدای برنامه حجت الاسلام عصاری از اساتید سطح عالی حوزه به ایراد سخن پرداخت و با اشاره به مشکلات طلاب و حوزویان و تأثیر آنها در انگیزه طلاب، به ارائه راهکارهایی در این زمینه پرداخت و خواستار توجه بیشتر به طلاب شد.

سپس آیت الله علیدوست با بیان این که گاهی سؤال می شود که مگر چقدر مجتهد می خواهیم، گفت: اگر اجتهاد به معنای اعم و اخص تبیین شود مفسر، متکلم، عالم اخلاق و مبلغ باید مجتهد باشد چرا که بهتر می تواند فعالیت نکند، با این تعریف طلبه دیگر نمی گوید که نمی خواهد فقیه و مرجع شود، برخی می گویند کتاب ها و اجتهاد محترم هستند اما برای بخشی از طلاب که این تفکر باید اصلاح شود.

وی افزود: ضعف پایه ها سبب کم انگیزگی طلاب می شود، وقتی طلبه ادبیات می خواند می پرسد که خواندن آن چه معنایی ندارد، وقتی پایه ضعیف باشد و طلبه بالا رود نمی تواند ارتباط برقرار کنند و قدرت ارتباط با تراث را ندارد، باید تا می توان ضعف پایه ها را برطرف کرد تا وقتی وارد سطوح عالی و خارج می شود انگیزه داشته باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که باید یک هیأت صاحب و فکر و اندیشه مسائل را دنبال کنند، اظهار داشت: البته این کار با مثلث نظارت مراجع و بزرگان، نهادهای مدیریتی حوزه و اساتید باید انجام شود، نقش اساتید در تقویت انگیزه طلاب بسیار مهم واساسی است.

در ادامه آیت الله علوی بروجردی با اشاره به مشکلات انگیزه ای طلاب، یکی از مسائل مهم در بی انگیزگی طلاب را مسائل مالی و اقتصادی دانست.

وی افزود: طلاب در تأمین زندگی خود مشکل دارند، این که گفته شود در گذشته نان خشک می خوردند درست است و وجود داشته اما شرایط زندگی امروز تفاوت کرده است، حتی مجموع دریافتی اساتید زیر خط فقر است، از طلاب و اساتید انتظار می روند که ممحض در درس و بحث باشند اما مشکلات اقتصادی شوق و انگیزه را کم کرده است.

آیت الله علوی بروجردی اظهار داشت: سابق کسانی در حوزه می آمدند که عشق طلبگی داشتند که شب و روز خود را در علمیت طی می کردند، باید در حوزه ملایی قیمت و ارزش داشته باشد تا افراد آن را دنبال کنند، اگر ملاک تقدم و تأخر مسائل غیرعلمی باشد شوق و انگیزه تحصیل بر هم می خورد.

در پایان نیز حضرت آیت الله وحید خراسانی با اشاره به مجاهدت های علمای سلف شیعه، حوزویان را به عمل کردن به سیره علمای بزرگ شیعه توصیه  و تأکید کرد که هنوز دین و قرآن را به خوبی نشناخته ایم./1323/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات