۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۵۴۴۲۵۶
عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین هشدار داد؛

فرزندان در دام صیادان اینترنتی

حجت الاسلام احمدی شاهرودی با اشاره به اینکه بیشتر والدین با آثار فضای مجازی آشنایی ندارند، گفت: این مسأله راه سوء استفاده را برای صیادان اینترنتی باز می کند.
حجت الاسلام احمدی شاهرودی

حجت الاسلام حسین احمدی شاهرودی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه هر عمل فردی یا جمعی که از چارچوب اصول اخلاقی و قواعد جامعه خارج شود، آسیب اجتماعی نام دارد، گفت: ریشه یکی از آسیب های اجتماعی، فضای مجازی است که از آن به عنوان آسیب های نوپدید یاد می شود.

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین ادامه داد: آسیب های نوپدید مرتبط با فناوری های جدید است که ناشی از ماهواره، بازی های رایانه ای، تلفن همراه و اینترنت است.

فضای مجازی بسیاری از حریم های زندگی را زیر سؤال برده است

وی افزود: فضای مجازی بسیاری از حریم های زندگی را زیر سؤال برده است و اکثر والدین به دلیل عدم آشنایی با این مباحث از رفتار فرزندانشان در فضای مجازی بی اطلاع هستند و همین مسأله راهی برای صیادان اینترنتی باز می‌کند تا بتوانند طعمه‌های خود را به راحتی از میان افراد انتخاب کرده و به سراغش بروند.

حجت الاسلام حسینی شاهرودی در ادامه به تبیین نگاه اسلام به دنیا پرداخت و ابراز داشت: دیدگاه اسلام نسبت به دنیا مثبت است و اساساً شکوفایی آخرت را منوط به انجام عمل صالح در دنیا می داند؛ ما نیز باید در دنیا از رذائل اخلاقی دوری کرده و پیوسته به فکر فضائل باشیم.

رییس مؤسسه خورشید حیات برخی از آثار مادی گرایی را این گونه توصیف کرد: بسیاری از ناراحتی های روحی و عصبی در اثر آرزوهای زیاد، طمع و آزمندی پدید می آید.

وی با اشاره به حدیث «حُبُّ الدنیا رَأسُ کلّ خطیئهٍ» عنوان کرد: مراد دنیا در این روایت، دنیای مذموم است؛ اگر دنیاطلبی به عنوان هدف در زندگی تلقی شود، مذموم و اگر وسیله ای برای رسیدن به آخرت باشد ممدوح است.

آموزه های دینی انسان را به کمال می رساند

حجت الاسلام احمدی شاهرودی انسان بر ضرورت بکارگیری آموزه های دینی برای رسیدن به کمال تأکید کرد و بیان داشت: اعتقاد به دین بر محوریت اهل بیت(ع) می تواند زمینه موفقیت، رشد و پایداری برای دستیابی به تمدن ناشی از رشد تکنولوژی یا علم را پدید آورد.

دین، سکوی پرتاب به سوی بالندگی است

عضو مجع عمومی جامعه مدرسین خاطرنشان کرد: دین است که با عرضه تعلیمات فطری سرنوشت و جاودانگی تمدن و فرهنگ یک ملت را تضمین می کند؛ دین سقف نیست که جلوی پیشرفت را بگیرد، بلکه به منزله سکوی پرتاب است که سبب می شود تمدن ها هر روز بالنده تر روز قبل شوند.

وی ابراز کرد: از معارف اهل بیت(ع) تمدن بسیار برگی پدید آمد که رشد علم و تکنولوژی در قرون وسطای اروپا مدیون آن است؛ عقل به تنهایی نمی تواند دین را تدوین کرده و قانون گذاری کند، چراکه عقل به عنوان چراغ راه بوده، نه اینکه خود راه باشد؛ بر این اساس عقل قانون گذار نیست، برای همین خداوند پیامبران(ع) را ارسال کرد تا راه رسیدن به علم حقیقی را به بشریت بنمایانند.

حجت الاسلام احمدی شاهرودی با اشاره به اینکه بر اساس نص آیات قرآن کریم، حیات معنوی چیزی جز دین و ایمان نیست، گفت: دین در جوامع سرمایه داری امری حاشیه ای دانسته می شود، اما نگاه اسلام دین محور است و در حقیقت همه امور را در خدمت آن می داند.

دین، منشأ رفع ابهامات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی است

رییس مؤسسه خورشید حیات دین را منشأ رفع ابهامات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و غیره دانست و گفت: امام خمینی(ره) فرمودند «اگر قوانین اسلام در همین مملکت کوچک ما جریان یابد روزی بر او می آید که پیش قدم در تمدن جهان باشد»؛ بنابراین اسلام جدا از اقتصاد، سیاست، فرهنگ و غیره اسلام نیست، چون به انسان شناختی های سکولار منتهی می شود.

وی خانواده و جامعه برتر را در کلام امیرمؤمنان(ع) اینگونه توصیف کرد: خانواده و جامعه برتر آن است که در گردونه خودداری از هرگونه آلودگی قرار دارند، نیازهایشان بسیار سبک، هر خیری از آنها توقع می رود و همگان از شر آنها ایمن هستند.

حجت الاسلام احمدی شاهرودی با تأکید بر اینکه باید به سوی تحقق خانواده بهره ور حرکت کنیم، اظهار داشت: مراد از بهره وری، تولید همراه با کیفیت برتر نیست، بلکه به معنای تلاش برای زندگی بهتر است.

عضو مجع عمومی جامعه مدرسین در پایان به تبیین راه هایی برای تحقق و ارتقای بهره وری خانواده ها از دیگاه اسلام پرداخت و بیان داشت: نظم و برنامه ریزی در منزل، پرهیز از اسراف، رعایت بهداشت فردی و جمعی، همکاری افراد خانواده، آموزش دین برای رشد بهره وری، ایمان و توانایی در انجام کارها، ایجاد خودباوری، ارتباط کلامی، بهره گیری از کلمات دلپذیر در سخنان و رعایت حقوق همسر از دستورالعمل هایی است که اسلام برای ارتقای بهره وری خانواده ها داده تا جامعه بتواند خود را در مقابل خطرات واکسینه کند./841/ت۳۰۱/س

ارسال نظرات