۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۵۴۰۴۰۲
معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران:

دوران امام حسن عسکری فرصتی برای زمینه سازی عصر غیبت بود

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران با مهم ارزیابی کردن دوران حیات امام حسن عسکری(ع)، گفت: دوران آن امام همام فرصتی برای زمینه سازی عصر غیبت بود.
معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام لطیف صادقی، معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران امروز در مراسمی که به مناسبت سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) در ساری برگزار شد با مهم ارزیابی کردن دوران حیات امام حسن عسکری(ع) گفت: دوران آن امام همام فرصتی برای زمینه سازی عصر غیبت بود.

وی با بیان این که امام حسن عسکری(ع) با طرح مسأله امامت حضرت ولی عصر(عج) به عنوان آخرین امام بعد از خود جامعه را نسبت به دوران غیبت آگاه  کردند، افزود: امام حسن عسکری(ع) در دوران امامت خود به خوبی اندیشه های صحیح اسلامی را برای جامعه آن دوران تبیین می کردند.

حجت الاسلام صادقی خاطرنشان کرد: امام حسن عسکری(ع) از طريق آماده سازي خواص و ياران حضرت در جريان تولد مهدي موعود(عج) و محدود کردن تماس مستقيم شيعيان با آن حضرت، آنان را براي انجام تکاليف عصر غيبت و ارتباط غيرمستقيم با امام آماده مي کرد.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که دوران شش ساله امامت امام حسن عسکری(ع) بستری را برای تبیین اندیشه های ناب اسلامی فراهم کرده بود، گفت: دوران امامت ایشان تعلیمات قرآنی و نشر احکام الهی موجب تجدید جنبش علمی خاصی شد.

وی با اشاره به این که در دوران امامت امام حسن عسکری(ع) شاهد فعالیت برخی فرقه و مذاهب مختلف بودیم، خاطرنشان کرد: این فرقه های انحرافی به دنبال گسترش عقاید خرافی و باطل خود در جامعه بودند که امام(ع) در برابر این فرقه ها ایستادگی کردند.

حجت الاسلام صادقی با بیان این که مواضع علمی امام حسن عسکری(ع) در برابر گروه ها و فرقه های انحرافی کاملاً قاطع و استوار بود، افزود: امام حسن عسکری(ع) با مناظره و گفت وگو های موضوعی و همچنین بحث های علمی به شبهات پاسخ مستدل می داد.

وي با بیان این که امام حسن عسکري(ع) با گفتار و منش خود راه مستقيم عترت و شيوه صحيح تفسير قرآن را به مردم آموخت، گفت: آن امام همام برای ایجاد یک شرایط مناسب بای غیبت حضرت کوشش های علمی و فرهنگی بسیاری انجام دادند و حتی با اعزام نماینده به کشورهای اسلامی بسترهای لازم را برای آماده سازی جامعه به منظور غیبت آخرین منجی عالم بشریت فراهم کردند.

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران با بیان این که تلاش برای آماده‌سازی و زمینه برای غیبت  امام عصر(عج) از زمان امام هادی(ع)  آغاز شده بود، افزود: این تلاش ها در زمان امام حسن عسکری(ع) با ابعاد گسترده‌تری ادامه یافت و امام بیشتر به وسیله نمایندگان و وکلای خود با شیعیان در ارتباط بودند و  با نامه‌نگاری پاسخ آنها را می‌دادند.

حجت الاسلام صادقی با اشاره به این که این امام همام دارای قدرت آگاهی بالایی از غیبت بودند، خاطرنشان کرد: همین مسأله موضوع مهمی بود که این امام بزرگوار از آن برای رفع شک و تردیدها و پاسخ به مدعیان امامت و دلگرمی شیعیان و حفظ یاران خود از خطرها از آن استفاده می‌کردند.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که امام حسن عسکری(ع) دارای مقام علمی، نفوذ و قدرت غیر قابل انکاری در جامعه آن دوران بودند، خاطرنشان کرد: همین مسأله خلفای عباسی را به فکر شهادت رساندن امام انداخت.

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران با بیان این که اعتراف بسیاری از افراد به نفوذ و محبوبیت ائمه اطهار(ع) بستری را برای اقتدار شیعیان فراهم کرد، تصریح کرد: علیرغم همه تلاش های عباسیان در مراقبت های شدید از امام حسن عسکری(ع) در برابر رفتار هوشمندانه و تدابیر خاص امام در جلوگیری از آزار و اذیت شیعیان شکست خورد و بی نتیجه ماند.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که اراده خداوند متعال بر این قرار شکل گرفت که برای خنثی شدن توطئه دشمنان زمینه برای متولد شدن قائم آل محمد فراهم شد، گفت: با تولد آن حضرت بسیاری از توطئه ها و هجمه های دشمنان علیه شیعیان خنثی شد.

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران با بیان این که امام حسن عسکری(ع) با اقدامات ارزشمند خود زمینه استمرار جایگاه تشیع در جامعه اسلامی را فراهم کردند، افزود: آن امام همام همچنین تلاش کردند تا حاکمیت مهدوی را در دوران امامت خود به خوبی در جامعه آن دوران تبیین کنند.

حجت الاسلام صادقی با بیان این که نقش امام حسن عسکری(ع) در حفظ و صیانت از فرهنگ اهل بیت(ع) در آن دوران بسیار مهم و حائز اهمیت بود، تصریح کرد: امروز نیز پیروی از سیره اهل بیت(ع) راه سعادت و تعالی جامعه اسلامی است.

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران در بخش دیگری از سخنان خود به نقش و وظیفه منتظران واقعی حضرت اشاره کرد و با بیان این که اعمال و رفتار ما به عنوان عضوی از جامعه شیعی باید به گونه ای باشد تا مورد رضایت الهی و صاحب عصر و زمان را فراهم کند، گفت: یکی از ویژگی های مهمی که منتظران واقعی باید داشته باشند این است که باور به وجود حجت خدا و نظارت امام عصر(عج) بر اعمال آنها در عمق وجودشان ریشه کند.

حجت الاسلام صادقی با تأکید براین که علائم انتظار باید در رفتار و اعمال منتظران واقعی مشعود باشد، خاطرنشان کرد: امروز ما به عنوان منتظران واقعی حضرت باید در همه شئون زندگی خود پیرو حاکمیت مهدوی باشیم.

وی با بیان این که جامعه امروز باید شناخت خود نسبت به مهدویت و انتظار را بیشتر تقویت کنند، تصریح کرد: یکی از مهم ترین وظیفه منتظران حقیقی فراهم کردن زمینه ظهور حضرت است که این مسأله با شناخت صحیح روی خواهد داد.

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران با بیان این که آحاد جامعه اسلامی باید نسبت به حضرت معرفت حقیقی پیدا کنند، ادامه داد: اگر این معرفت حقیقی و عمیق به وجود آید دشمنان و مدعیان دروغین نمی توانند به نقشه های شوم خود دست یابند./۹۵۰/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات