۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴
کد خبر: ۵۳۹۷۸۳
حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی:

هزاران روستا از وجود روحانیت محروم هستند

رییس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به اهمیت وقف، خواستار تقویت حوزه های علمیه با استفاده از وقف شد و گفت: چندین هزار روستا از وجود روحانیت محروم هستند و هرکسی برای رفع این معضل توانایی دارد باید در این زمینه گام بردارد.
محسن قرائتی محسن قرائتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش همه واقف باشیم شب گذشته به مناسبت دهه وقف با حضور ائمه جمعه دماوند و آبسرد، نماینده مردم شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی، دیگر مسؤولان و جمعی از خادمان امامزادگان، خیران و شهروندان دماوندی در مسجد جامع این شهر برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رییس ستاد اقامه نماز کشور در این مراسم با یادآوری امانات باقی مانده پیامبر اسلام در بین امتش گفت: قرآن و اهل‌بیت نباید از یکدیگر جدا شوند، قرآن خواندن سر بریده امام حسین(ع) روی نیزه نشان داد که حتی اگر سرش از بدن جدا شود از قرآن جدا نمی شود.

وی در پاسخ به شبهه ای مبنی بر اینکه آیا کودک سه ساله می تواند به مقام امامت برسد، با اشاره به انتقال اطلاعات با استفاده از ابزاری کوچک در عصر کنونی اظهار داشت: وقتی حافظه دیجیتالی کوچکی صدها هزار صفحه را از رایانه‌ای به رایانه دیگر منتقل می‌کند، خداوند نیز تمام علوم را به امام زمان(عج) منتقل کرده و مقام امامت را وقتی که مهدی(ع) سه سال بود به ایشان داد.

مفسر قرآن کریم با گلایه از بی تفاوتی عده ای در برابر فسادهای رایج در جامعه تصریح کرد: وقتی فساد در جامعه بیشتر شود حساسیت بیشتر مؤمنین را می طلبد و لازم است تا ایشان بیشتر به این مقوله توجه داشته باشند.

وی با بیان اهمیت و فواید وقف، عملکرد واقف را نشانه ارادت و عشق او به اهل بیت مطرح کرد و افزود: وقف سخاوت، دوراندیشی و ایمان واقف را نشان می‌دهد و هر چقدر که در راه خدا هزینه شود خداوند جای آن را پر می‌کند.

موقوفات به صورت علنی باشد

رییس ستاد اقامه نماز با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) مبنی بر اینکه «کارهایی را که انجام می‌دهید در نماز جمعه مطرح کنید»، خاطر نشان کرد: موقوفات به صورت علنی و شفاف در جامعه مطرح شود.

وی با بیان اینکه باید آگاهی مردم نسبت به اوقاف و وقف بیشتر شود، خواستار جذب خیرین و وقف آنان بر اساس نیازهای روز جامعه شد و ابراز کرد: اثرات وقف برای دیگران باقی می ماند و البته باید نظر کسی که وقف می‌کند تأمین شود.

حجت الاسلام قرائتی با تأکید بر اینکه نیاز نیست وقف حتماً مالی باشد، ابراز کرد: مشخصات اموال وقف شده در مساجد و حسینیه ها به صورت کامل حکاکی شود و مورد وقفی حتماً در جایگاه خود مصرف شود.

وی در ادامه با تصریح اینکه باید به نیت واقف عمل شود، اظهار داشت: مثلاً مهر و فرش وقف شده یک مسجد را نباید در مسجد دیگر استفاده شود.

استاد قرآن خطاب به املاک نشینان اوقاف تصریح کرد: در وقف تسلیم خداوند منان باشیم، کسانی که در املاک اوقاف نشسته‌اند، باید هرچه حق هست را پرداخت کنند.

وی با تأکید بر ضرورت تقویت حوزه‌های علمیه، بیان کرد: امروز روستاهای زیادی از وجود روحانی محروم هستند، هر کس می تواند در این زمینه گام بردارد کوتاهی نکند.

همچنین در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام احمد اشرفی رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند با بیان اینکه این شهرستان ۸۶۰ موقوفه ثبت‌شده دارد، اذعان کرد: با توجه به تبلیغات صورت‌گرفته در حوزه قرآنی وقف‌هایی صورت گرفته؛ اما هنوز دارالقرآن ساخته نشده است و نیاز به خیر دارد.

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد وقف‌ها در مورد مراسم تعزیه‌ و عزای اهل‌بیت است، ادامه داد: هر فردی با هر توانی که دارد، می‌تواند در حوزه‌های مختلف واقف شود.

گفتنی است در پایان این همایش، از تمبر آستان مقدس امامزاده هاشم(ع) شهرستان دماوند رونمایی شد و از واقفان نمونه دماوندی تجلیل به عمل آمد./804/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات